November 30, 2011

My View My World Contest

Pertama kali join contest anjuran Cik Nurul,untuk maklumat lanjut klik SINI








Dua keping gambar menjadi taruhan untuk contest ni,harap Cik Nurul kenan,hehe...;)


lokasi depan rumah,waktu senja



lokasi masjid Tapah,Perak.


*tak dapat update entri baru,keadaan tidak berapa mengizinkan...

November 27, 2011

Cepatnya Masa Berlalu...







Assalamualaikum,





Hari ini bulan baru dalam kalendar Islam,dan bila tibanya bulan baru ni berbagailah azam tahun baru dan tekad pada diri.Berjanji melakukan penghijrahan pada diri,adakah azam yang dulu telah terlunas?atau masih lagi ditakuk itu lagi?tepuk dada tanya pada diri sendiri.Sama,diri ini pun macam tu juga,bila ada tibanya tahun baru,berbagai azam baru dibuat.Ada yang tercapai dan ada yang sangkut dipertengahan,heh.

Bila jer nak melakukan sesuatu kebaikan,selalunya banyak sangat halangan.Tapi andai diri bersungguh-sungguh untuk berubah kearah kebaikan,niat yang baik segalanya dipermudahkan,insyaAllah.Biar apa pun yang datang menduga,jadikan itu sebagai satu cabaran,pokok pangkal terletak pada hati.Memerlukan tekad dan disiplin pada diri agar lebih baik dari tahun yang sudah-sudah.

Berpesan juga pada diri,sama-samalah kita perbaiki mana yang kurang selama ini.Biar ada keseimbangan antara duniawi dan diakhirat nanti.Mencari apa yang sebenar-benarnya yang dicari selama ini dalam diri dan bersama menghayati saat penghijrahan yang bakal dilakukan nanti dan bukan sekadar berazam seperti tahun yang lepas tapi kotakan apa yang dikatakan.Penghijrahan harus dilakukan...

November 24, 2011

5 Minit Lagilah...





*gambar dari uncle google*





Assalamualaikum,





"5min lagi la aku solat,
penat kot aku dah la kerja dari pagi tadi..."

"solat maghrib tu kan singkat masanya,
segerakanlah..."

"kejap lah,
aku penat lah...
ko faham kan aku cakap?..."

"faham,
okeh aku minta maaf okeh..."

"apasal ko minta maaf?
bukan ko buat salah pun...
salah aku kan lewatkan solat..."

"ye,tapi aku nak minta maaf jugak...
andai kata la kan,
5min waktu ko nak rehat ni...
tiba-tiba nyawa aku ditarik macam mana?
aku tak nak nanti aku mati aku buat ko terasa hati dengan aku...
nanti seksa aku kat sana nak cari ko,
nak minta maaf...
sedangkan ko dan aku alam tak sama..."

"woi,janganlah merepek...
aku tak amik hati la...
aku tau salah aku...
aku pun minta maaf jugak..."

"yup,aku pun silap jugak...
cuma kita tak jangka kan apa akan jadi 5min lagi...
sama macam bola,
dengan masa 5min tu macam-macam kita tak jangka...
5min bermacam perkara ko dengan aku tak duga,
dalam 5min banyak orang mati disana sini,
dalam 5 min persahabatan yang bertahun bina boleh putus macam tu jer,
dalam 5 min juga boleh putus ikatan saudara.
terlalu lama 5 min tu beb,
tak siapa yang tahu semua rahsia dalam 5min tu...
sebab tu sebelum apa-apa aku minta maaf kat ko,
aku pun banyak buat dosa...
jadi tak nak la aku rasa terbeban lagi,
dosa aku dengan ko..."

"ko dalam cerita ko ada jer macam tuju kat aku kan?
dan-dan ler ko citer pasal ko..."

"err,mana ada....
aku citer pasal aku la ni...
5min yang menjadi misteri,
kan-kan?hehe..."

"yela,
ko ada jer ayat nak kenakan aku balik...
grrr!!..."

"err,hehe...
rileks la,
ko kan kawan aku...
so kena la selalu tegur kan..."

"errmm,ye la..."

"hehe..."



*tak ada siapa yang tahu apa akan jadi dalam masa 5min selepas ini.Jom selesaikan apa yang tertangguh,selagi ada masa.Segerakan dan usah tertangguh...

November 19, 2011

Blogger Picisan Nak Tegur Blogger Otai Boleh?...






Assalamualaikum,






Lama sungguh blog 3kupang ni menyepi,tak macam sebelum ni rajin jer nak update blog.*rajen ler sangat,heh*.Terima kasih kerana sudi singgah ke teratak hati nan sepi ini,*cehhh*.Maaf kalau tak singgah balik blog kalian.Kesibukan  masa membataskan diri untuk menulis entri baru,*alasan*.Terus terang memang agak sedikit serabut bulan ni,nak bahagikan masa blog dan kerja.Yang menjadi mangsa,tentulah blog ni.*kesian blog,touching sudah lama tak update,heh.*

Kali ni nak cerita pasal blog pula.Sekarang ni kalau tengok,rakyat Malaysia ni begitu rajin menulis dah sekarang,kreatif dan inovatif.Jika dilihat peratusan statistik blogger baru,meningkat bagai cendawan tumbuh selepas hujan.Bermacam genre blog yang dapat kita baca.Ada yang gaya penulisannya macam ni,dan ada juga yang macam tu.Yang lagi hebat bila berani buat entri yang ala-ala propa ni.Berani hanya di dunia maya jer la kot,kalau bersua muka secara depan tak tahu ler pula macam mana,ye tak?.heh.

Tapi,bukan tu yang nak di ceritakan.Ada juga yang secara berani menulis entri dengan isu yang sensitif.Mungkin pada pendapat tuan blog nampak agak kelakar bila pos lawak-lawak ni.Yela dah pos lawak,mestilah jadi lawak kan?takkan nak sedih pulak.Tapi,isu yang dibangkitkan haruslah peka dengan sekeliling.Isu agama dan negara bukanlah bahan yang boleh dijadikan gurauan dan sindiran.

Faham jika diselitkan unsur humor dan sindiran dalam menyampaikan sesuatu mesej.Tapi bukankah kita juga diajar menegur jika seseorang itu melakukan kesilapan dengan cara yang lebih berhemah?Budi bahasa menunjukkan bangsa,semua orang tahu itu.Tapi kini dah berubah,budi bahasa melambangkan siapa dan identiti kita yang sebenarnya.Baik buruk apa yang disampaikan,orang dapat menilai siapa kita yang sebenarnya.

Berpesan juga pada diri,nak tegur lebih-lebih pun diri tak sempurna orangnya.Blog pun hanya blog picisan yang mati segan update pun jarang.Jika berkaitan dengan isu sensitif  ni,berhati-hatilah bila menulis,tak semua benda boleh dibawa bergurau.

*layout baru ni okeh ke?..

November 14, 2011

Tumpang Tanya?...






Assalamualaikum,





"ye encik,
cari apa ye?
boleh saya tolong carikan.."

"tak pe,
saya tengok-tengok dulu...
awak buat jer kerja awak..."

"tapi encik,
cari barang apa ye?
saya boleh tolong kot,
kalau encik tak jumpa..."

"tak apa saya nak tengok jer dulu.."

"oh,baik..."

....................................................................................................................................................................

selepas 10 min...

"err,kabel telefon ni ada jual tak?
jenuh cari pusing-pusing tapi tak ada pun jumpa...
nak buat pasang kat modem streamyx..."

"ohh,kabel telefon tak ada encik...
kabel network jer kita ada,
kalau nak beli kedai depan..
yang jual barang elektik tu..."

"la,ye ke?
kenapa tak bgtau saya?..."

"kan,saya dah tanya tadi encik nak apa kan?...''

"err,aah la
silap saya,
terima kasih..."

"sama-sama..''
=.=!


okeh memang tak terkata lagi dah...=.=!


November 12, 2011

Ini Betul-Betul Sangat Aneh...





Assalamualaikum,




Ini adalah entri aneh,sila jangan terasa aneh bila membacanya,hehe...


Aneh,dalam dunia ini berbagai perkara aneh yang kita tidak ketahui dan tersembunyi.Begitu anehnya kehidupan yang sangat aneh tersebut.Memang anehlah kan?benda yang kita tak pernah tengok memanglah ia nampak aneh,heh.Tapi keadaan sekarang telah berubah dan sesuatu yang aneh itu tidak lagi dianggap perkara yang aneh.

Pelik bukan?bila sesuatu yang aneh tidak lagi dianggap perkara yang aneh.Dan ia ada jer disekeliling kita.Itu memang perkara yang betul-betul aneh.Mana tak anehnya,bila ada jer insan yang dengan gaya bersahaja membiarkan apa yang selama ini tersembunyi  didedahkan tanpa rasa bersalah pada diri.Masih lagi mampu untuk tersenyum dan bermesra manja bila dijadikan bahan tontonan dan seakan pameran yang perlu dibanggakan. Boleh diibaratkan “hadapi dengan senyuman”,sudah lupakah diri pada Rasul,Quran dan Tuhan?

Ada juga perkara aneh ini berlaku dikalangan anak-anak kecil yang baru nak mengenal dunia.Yang anehnya,hiburan diutamakan dan menjadi satu kemestian walaupun ada sesetengah dari hiburan itu bila dibiarkan akan menjadi sesuatu yang melalaikan. Dan ada yang lebih aneh,hiburan seperti ini menjadikan anak-anak sebagai salah satu sasaran.Diadakan pertandingan yang menjanjikan hadiah lumayan dan menjadi salah satu tarikan.Hiburan jadi keutamaan,pelajaran diabaikan.Menari dan menyanyi  dengan penuh kegembiraan.Seolah,itu bukan perkara aneh untuk dilakukan.Yang lebih menghairankan,sanggup menangis kesedihan bila disingkirkan dari pertandingan seolah punah tugu harapan dan terlerailah segala impian.

Dan yang tersangat aneh,bila teguran disalah ertikan,dan lebih aneh orang lain pula dipersalahkan.Dianggap kolot dan tidak berfikir secara terbuka,dalam menerima perubahan semasa.Itu adalah satu perkara yang sangat aneh…

*sangat aneh bila diri dapatkan siapkan entri aneh ini,walaupun diri terasa seakan aneh menggunakan aneh banyak kali dalam cerita…anda juga betul-betul sangat aneh bila dapat membacanya sehingga habis,hehe..;p

November 10, 2011

Abang ,Adik Nak Servis ?...





Assalamualaikum,




"Abang,
nak tanya,kalau nak servis laptop berapa RM eh?
kira abang format laptop ni nanti..."

"oh,
biasa format laptop biasa RM bla bla bla..."

''oh,
nanti kalau abang format data tu nanti
semua macam mana eh?..."

"data tu nanti semua abang backup
sebab tau kan ada kerja,gambar tu semua kat dalam..."

"okeh,
bukan apa abang,
kat dalam ni banyak kerja sekolah yang cikgu bagi kena siapkan,
abang jangan bagi hilang satu pun ye?

"err,okeh...
tapi adik bagi nombor telefon dulu...
 nanti dah siap abang call..."

"okeh,
ni no fon saya...
012 bla bla bla...
abang,jangan bagi hilang satu pun tau
ingat tu..."

"err..
jangan risau okeh...
siap jer nanti abang terus call..."

"okeh,abang,
terima kasih..."

"err,
sama-sama..."




Hebat budak sekolah sekarang ni,pergi sekolah dah bawak netbook.Yela,kan ke sekarang ni ada pemberian netbook percuma untuk pelajar sekolah.Memudahkan untuk membuat tugasan yang diberikan oleh guru sekolah ni.Dulu masa zaman sekolah tak adalah pulak dapat benda macam ni.*jeles*

Tapi,ada jugak yang tak seronoknya.Ada juga yang dapat netbook ni,masa tulah nak masuk game bagai dalam netbook tu.Itu boleh dikira okeh lagilah.Ada juga segelintir pelajar ni yang salah gunakan teknologi ni untuk simpan video klip 3gp ni.Bukan sekadar borak kosong,sebab benda ni memang dah berlaku depan mata.Baik lelaki dan perempuan,sama jer.Cuma yang terbaru yang berlaku baru-baru ni pelajar perempuan yang simpan benda macam ni untuk dijadikan koleksi.

Agak terkedu bila tengok benda macam ni seolah jadi perkara biasa pada remaja sekarang.Dengan masalah sosial sekarang yang seakan tak ada kesudahan.Ibu bapa perlu peka dan memantau apa yang anak-anak remaja buat dengan adanya teknologi yang ada sekarang ni supaya tak disalah guna.Paling kurang perlu ada sedikit asas penggunaan  komputer ni,supaya senang memantau anak,agar ia tak disalah guna..

*jarang dah update blog...=.=!








November 08, 2011

Jiwa Merdeka vs Jiwa Rosak...










Assalamualaikum,



Jiwa merdeka vs jiwa rosak.Wah tajuk nak propa jer lebih kan?*kelas kau maria.heh.*Okehlah berbalik pada cerita,setelah berhari-hari menyepi dari dunia blogging.Rindu jari jemari nak ketak ketik keyboard ni,tapi bila mengadap jer pc ni,idea bagai sudah hilang terbang entah kemana.Tu yang sunyi jer blog ni,heh.*alasan*.
 
Apa pula cerita nak dikongsi kali ni?tentang raya aidiladha?err,rasa tak kot sebabnya raya kali ni macam tahun lepas.Biasa jer,hee.Dalam kesibukan umat Islam sibuk dengan persiapan raya aidiladha sebelum ni ada jugak golongan yang sibuk memperjuangkan hak dan suara mereka.Memperjuangkan hak individu katanya,dalam kebebasan untuk bersuara.Okeh,tak salah rasanya jika ingin memperjuangkan hak dan kebebasan bersuara,tapi biarlah berpada-pada.Dan janganlah menegakkan sesuatu yang bertentangan dengan norma dan fitrah manusia.

Serius bunyinya kan?heh.Ketepikan fahaman dan pegangan politik masing-masing.Dalam isu ni,bersamalah kita bersatu menentang benda macam ni.Kalau nak fikirkan masalah warna bendera dan fahaman politik masing-masing sampai sudah tak habis.Tapi ini isu akidah umat Islam kita hari ini.Sanggup ke kita satu hari nanti,bila adanya golongan sebegini yang lantang memperjuangkan hak mereka dengan sewenang-wenangnya melakukan perbuatan yang bertentangan dengan agama dan nilai kehidupan normal berleluasa dimana-mana.Rasanya mesti ada yang tak sanggup kan nak tengok benda pelik-pelik macam ni merata-rata kan?.

Ngeri pulak rasanya,jika dibayangkan bila golongan sebegini semakin berleluasa di kalangan masyarakat kita pada masa depan.Golongan sebegini bebas melakukan apa jer tak kira tempat dan dimana-mana.Mahu ke kita tengok tu semua?bersediakah kita?.Cukuplah dengan masalah pembuangan bayi dan masalah keruntuhan akhlak yang tak pernah selesai.Kini ada pula masalah dan benda macam ni.Bersatulah kita dalam setiap apa pun yang kita lakukan.Kerana dalam Islam itu kekuatannya adalah penyatuan sesama kita sendiri.Ini isu akidah,masing-masing tak perlu tuding menuding jari.Ada masalah yang lebih besar untuk kita fikirkan.Ingatlah,hidup kita perlu saling berpesan-pesan.Jadi,"sebarkanlah walau hanya sepatah ayat."

*Bila Allah nak turunkan bala,bukan seorang dua jer yang kena…

November 04, 2011

Wanita Tua Itu...






Assalamualaikum,



Wanita tua itu,
Ibarat serikandi pahlawan Melayu,
Tegak berdiri walau rintangan datang beribu,
Kerana dia adalah wanita yang bergelar ibu...

Wanita tua itu,
Hidupnya penuh dugaan,
Cabaran perjalanan penuh rintangan,
Tapi tetap tabah hadapi cabaran,
Kesulitan dirahsiakan dengan satu senyuman...

Wanita tua itu,
Hidupnya penuh rahsia,
Hatinya kadang penuh luka,
Tapi masih mampu rahsiakan seribu cerita,
Menanggung derita demi anak tercinta...

Wanita tua itu,
Pergorbananmu itu terlalu besar buat diriku,
Walau seribu tahun kutaburkan seluruh jasaku,
Takkan terbalas semua pergorbanan mu,
Dalam membesarkan aku anakmu...

Wanita tua itu,
Aku ingin kamu tahu,
Kamu tetap dihatiku selalu,
Ibu dan kekasihku yang satu,
hingga ajal datang menjemputku,
Sayangku hanya untuk dirimu,
Ibu.....


*Walau sekarang bukan hari ibu,tapi tak lama lagi hari raya korban.Apa pengorbanan terbesar kita lakukan untuk kedua ibu bapa kita?...

November 02, 2011

Surat Balas Adam Pada Hawa...






Assalamualaikum,


Tadi jalan-jalan blog BulatMata,
tertarik rasanya nak buat entri balas dari entri terbaru Cik Rin kita ni.
Nak baca hasil karya beliau yang lain,jemput singgah SINI..   ^^,


Ini entri jiwa-jiwa,jangan pitam selepas baca...=.=!


Surat untuk Hawa..


Dari Adam,

Hawa,satu hari insyaAllah awak akan bahagia selamanya dgn saya,menjadikan awak halal utk saya...

Hawa,saya faham terkadang awak emosi awak mahu menguji diri ini dan awak sememangnya memerlukan perhatian dari saya utk awak....

Hawa,saya sedikitpun tidak terkecil hati mahupun terasa emosi dengan awak kerana saya tahu awak punya jiwa yg halus dalam diri...

Hawa,takkan sekali saya nodai janji yg pernah terpatri antara kita...hanya maut dapat memisahkan kita,dan cinta pada yang Esa juga ttp dihati saya...

Hawa,saya cuba mencuri sedikit masa agar awak tidak terasa hati mahupun melukakan hati awak..

Hawa,inilah saat diri diuji kesabaran pada diri ini...

Hawa,saat maut datang menjelma takkan siapa menduga..andai saya pergi sebelum awak,awak juga milik saya...


*fuhhh,muntah ijo...*

Wordless Wednesday#15...




*Nak digapai tangan tak sampai...

November 01, 2011

Awak Kita Kawan Kan?...





Assalamualaikum,



"awak kita kawan kan?..."

"ye,mestilah kita kawan,
tapi kan
kenapa ye awak tanya macam tu?..."

"tak ada apa-apa awak...
saya cuma nak tahu...
awak,
kalau saya bagi awak senaraikan keburukan saya boleh tak awak senaraikan?..."

"err,
agak susah tu awak...
tapi saya cuba okeh..."

"baik,
saya bagi masa pada awak dalam 15 min macam tu awak senaraikan okeh?..."

"baik..."

.................................................................................................................................................................


selepas 15 min....

"baik,
awak dah senaraikan keburukan saya kan?
saya nak tengok...
apa yang awak tulis..."

"err,
ni dia..."

"aik?
kenapa awak tak tulis apa-apa?
kan tadi saya dah bagi masa pada awak..."

"err,
betul awak...
awak ada suruh saya senaraikan sebarang keburukan awak sepanjang perkenalan dan persahabatan kita,
tapi saya tak sanggup awak..."

"kenapa?..."

"saya boleh tulis berpuluh perangai dan keburukan awak...
tapi jika saya menulis apa jer keburukan awak,
saya juga memikirkan benda yang sama awak akan tulis tentang saya...
kita ibarat cermin awak,
awak juga adalah pantulan diri saya...
saya melihat keburukan awak,
saya juga melihat diri saya...
jadi tak usahlah saya menulis keburukan orang lain,
sedangkan silap sendiri dan keburukan tu juga ada pada saya...
yang selama ni saya tak nampak..."

"betul jugak kan awak,
silap orang mahupun keburukan orang lain kita boleh nampak dengan jelas,
sedangkan kesilapan yang ada pada diri langsung tak sedar...
tak perlu saling tuding menuding jari,
sedangkan jari yang menunjuk pada orang lain tu lebih banyak tunjuk pada diri sendiri..."

"^^,"


*entri sekadar rekaan,bukanlah dialog harian yang biasa diceritakan dalam entri sebelum ni..... (^^,)





Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates