May 20, 2012

Aku,Semut Dan Kita...












Assalamualaikum



"Ouch!"...kaki kena gigit semut.Semut kuning warna emas,orang panggil semut gatal.Tapi kenapa panggil semut gatal?ke lepas gigit mesti rasa gatal atau semut itu memang gatal?*sengal

Lepas kena gigit semut tadi,duduk tepi sambil garu² kaki.Mula terasa bintat sana sini.Tula padahnya jalan tak pandang ke bawah,habis sudah sarangnya kena redah.Salahkan diri sendiri,dan jangan salahkah situasi.Sarang semut diperhati dari tadi.Semut gatal mula berpecah sana sini.Mungkin trauma agaknya sarang diserang tiba² .Diserang dengan kaki bersaiz raksaksa.

5 minit sudah berlalu,sarang yang tadinya kelam kini kembali tenang.Semut gatal mula kembali ke sarang.Satu persatu semut masuk kedalam lubang.Ada juga yang berhenti komunikasi mungkin bersembang.Bincang nak makan malam barangkali,imaginasi diri membuat kesimpulan sendiri.

Semut kembali bekerja,rajinnya pula sungguh tak terkira.Ada yang mengangkat berat dikepala tak padan dengan kecilnya badan.Kagum melihatnya,rasanya kalau manusia buat kerja lebih dari kemampuan macam tu mesti mengeluh dan bising badan sakit menahan keletihan.

Salah satu lagi sifatnya semut suka berkomunikasi sesama komunitinya,Semut saling bertegur sapa sambil mengeselkan antena dikepala.Itulah uniknya cara mereka komunikasi sesama jenisnya.Manusia pula,komunikasi dengan bersalaman dan ber "hai" dengan kenalan.Senyum pun ada juga,tapi ikut angin dikepala.Musimnya okeh bertegurlah,tak okeh hal sendiri jawabnya.Kalau ada bercanggah pendapat,suka menuding melulu.Jarang sekali sependapat,tapi lebih suka pada perbalahan dan berdebat.

Ternyata manusia perlu amalkan sifat semut,rajin sepertinya.melakukan sesuatu tanpa merungut dan saling berkerja sama tak kira masa.Bersatu padu dalam semua perkara,bermasam muka jauh sekali sifatnya.



*malu dengan semut

20 comments:

anamizu kaito said... BALAS

sile lah jd rajin mcm semut ok.





*JANGAN sesekali tutup.
kalo tutup siapla! *garang tak?? kehkehkeh =P





luv,
cik ana

Teenager Housemaid said... BALAS

saya memang kagum dengan semut...
:)

mereka punya kerjasama dan usaha keras memang awesome...buat kita manusia ni, malu dengan diri sendiri..

Hanih Borhan said... BALAS

semut ni mahkluk Allah yg kuat... kagum!

Rapunzeel Cikilolo said... BALAS

semut gatal ke, semut api? huhu!

xila riston said... BALAS

mulai skrg, zila akan rajin mcm semut jugak lebih ikhlas dlm bekerja! yeahhhhhhhh

BlueiceButterfly said... BALAS

contohilah kerajinan dan kegigihan semut..hehe

p/s:opss..lain kali jalan berhati2 :)

El-Janna said... BALAS

betul tu.. semut slh stu binatang yg janna kagum jugak^^ nice entry^^

aiEz said... BALAS

ana@err,inshaAllah..hee..tak ttp jarang update tp takkan ttup,fuhh garangnya...~~''

Teenager Housemaid@kan,tulah memang kagum sgt...tulah,aie pun kadang rasa malu dgn diri sendiri jgk...==''

hanih@yup dan jugak rajin..^^

rapunzeel@err semut gatal,semut api kaler hitam duduk dlm hutan..kena kaki rasa panas,hee...

zila@yeah!chaiyok...^^,

blueice@sama2 kita,hee..err baik,inshaAllah,hee..

janna@kan,begitu kagum kejadian pencipta untuk kita belajar dan renungkan..^^

[PCL] said... BALAS

pcl klu npk org cm kenal tu..senyum je lps bg salam..cara kita kan !

Zul Fattah said... BALAS

betul yie.. apa yg ko cakap.. kadang2 kita tak perasan, Allah dah tunjuk cara hdup manusia yg sbnar.. mlalui bnatang..

yg baik kita ambik jd tauladan.. yg buruk kita simpan jd sempadan

syakey said... BALAS

sungguh. semut gigih mencari makanan. kita ni, rezeki tu ada tapi takmau grab. bermalas-malasan. macam nak berjaya kann.

aiEz said... BALAS

pcl@yup pcl,kalau aie pulak kalau ada yg tak kenal tgk aie semacam senyum jer,hehe...

zul@yup betul tu zul,kadang kita nampak hanya dgn mata kasar jer,kalau kita hayati alam betul Allah jadikan sesuatu bersebab dan utk kita belajar darinya..

syakey@yup betul tu,kena rajin lepas ni..ikut macam semut,:)

YOUsoF said... BALAS

Aku sebagai manusia pun malu dengan semut si mkhluk kecil.

Semut memang terbukti antara makhluk ciptaan Allah yang gigih, bersatu padu dan rajin, kita perlu jadikan contoh..

haniaiman said... BALAS

semut yg kecik..kecik2 cili api tau!erkk..sama ke?

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

Semut kalau menggigit mmg sakit..lagi2 semut mcm dalam gambar tu...mmg kagum dengan kerajinan semut..akak pun tak serajin mrk..nak update blog pun malas... :D

Alieza Dayasari said... BALAS

kena gigit dgn semut tu mmg gatal bukan main. pedih der..

wlpn gitu, semut ni selalu digambar dgn perkara positif tertutama KERAJINAN... setuju...

aiEz said... BALAS

yousof@yup betul tu yousof,ambil jadikan satu teladan buat kita semua...

haniaman@err,sama2 sbb kecil tapi sakit kena,hee

sislily@betul kak,mmg sakit...err sama aie pun akak,jrg sudah update belog...==''

liza@hehe,tau xpe awak..yup betul tu,melihat dari sekitar alam dan jadikan panduan kita..:)

Awan Biru said... BALAS

Manusia hebat? Hebat tetapi kurang adabnya. Pengajaran yang terbaik telah Allah tunjukkan pada ciptaanNya di dunia ini, dari yang seni hingga yang mega. Manusia saja yang kadang-kadang malas ambil iktibar.

kajaharuna said... BALAS

nak rajin mcm semut jugak.. :)

EmpayarUtama said... BALAS

Semut antara binatang yang disebut dalam Quran... Singa cam cik ana (hahahahah jangan mare) cam tak de larrrr... larikkkkk

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates