August 01, 2012

Manja Ke?Korang?...




Assalamualaikum






Tuttt tuttt tuttt...menunggu talian diangkat...

"Hello..."

"Mak,tengah buat apa tu?..."

"Tengah basuh kain,kenapa call mak ni?..."

"Err sajer call,shoyue(nama kucing,haha) tengah buat apa?
dah makan ke?..."

"Ada tu,baru lepas makan..
tengah dok tersadai kat pintu..."

"Err okeh,mak da lah eh..aie ada keje nak buat..
kalau aie balik lambat mak tunggu je la eh,balik rehat tak tau pukul berapa hari ni..."

"Kenapa balik lambat?banyak keje ke?..."

"Aah,ni sajer dok kejap,pening kepala tengok banyak sangat..."

"Kalau tak larat,dok rehat dulu..
jangan tertekan sangat..."

"Err okeh,tak ada apa.."
sambil senyum..

"Okeh,balik nanti elok²...
jangan nak cepat sangat..."

"Err baik mak..."
 
Talian diputuskan...


........................................





selesai sudah borak dengan mak tadi,aku duduk rileks sekejap dan bangun pergi belakang basuh muka bagi segar balik...rasa sangat lega walaupun kerja banyak nak buat..betul kata orang,ibu adalah segalanya dan syurga itu terletak pada telapak kaki ibu...segala apa permasalahan pasti akan dkongsi dengan ibu,walaupun ada BFF sekalipun namun segala apa permasalahan apa sekalipun pasti akan balik dikongsi dengan ibu..begitu jugak aku..

nampak manja?heh..dengan orang tua akulah nak bermanja bagai semua..syukur kerana masih punya ibu..memang boleh dikatakan dalam sehari mesti ada sekali waktu kerja aku akan telefon mak aku..bukan sebab apa,cukuplah dengan mendengar suara mak,hati yang resah kembali tenang..tak percaya?cubalah..

cuma ingin berpesan jugak pada diri,mana yang ada orang tua tu hargailah selagi mereka masih ada dan jangan sekali dipersiakan.ingatlah jasa kedua orang tua kita yang susah payah membesarkan kita.yang sanggup bersengkang mata nak jaga kita waktu kecil dulu nak tidur..punyalah sayang,nyamuk gigit pun marah pada nyamuk tu..kita merengek lapar susu tengah malam,sanggup bangun untuk kita..pergorbanan mereka sememangnya tak ternilai dan terbalas dengan wang ringgit sekalipun...jadi hargai dan balas mereka,jangan jadi kacang yang melupakan kulit..hanya masa hati sedih,susah baru nak teringat pada orang tua,nak mengadu bagai..tapi bila hati senang seronok dengan dunia hanya sendiri dan dengan kawan² jer...

pada anak yang tinggal jauh,telefonlah pada orang tua..luangkan masa,bertanya khabar...dengan hanya telefon 10minit sehari sekalipun dah cukup bagi mereka orang tu yang jauh nun di kampung sana,mesti rasa bahagia sangat orang tua kita sebab anaknya telefon bertanya khabar..jangan masa musim cuti sekolah mahupun raya baru teringat pada kampung..balik kampung cuti sekolah,hanya sekadar menghantar anak² untuk dijaga oleh orang tua..tu tak patut namanya...

apa sekalipun,itu adalah tanggungjawab kita sebagai anak...kalau ibu boleh jaga anak sampai 10 orang,takkan 10 orang anak tak boleh jaga ibu yang hanya seorang..jadi,luangkan masa dan hargai masa itu sebaiknya bersama kedua orang tua kita..saat itu takkan kembali,jadi hargai sebaiknya...bahagiakan hari mereka sementara masih ada..

notakaki:kasih ibu bawa ke syurga,kasih bapa selamanya..hargai orang tua kita..:')

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates