November 12, 2012

Nasihat Dan Rumah Tangga...



Kisah satu kisah...

“Macam mana cun tak windows 8 tengok tadi tu?...”soalku pada seorang kawan sambil jari jemari sibuk membalas mesej dari seorang kenalan.

“Cun jugak bro,aku kenan pulak aku tengok.Lain dari windows yang lain.Ko kalau nak beli bagitau aku nanti ye,aku pun nak survey jugak berapa RM benda tu…”ujarnya membalas.

“Tak beli bro, nak tau harga jer.Mana mampu nak beli bro...”sambil tangan kusyuk membalas mesej whatsapp yang tak sudah dari tadi masuk.

“Aku ni tengok dari tadi ko asyik balas mesej je,siapa yang mesej?awek ke?.Takkan nak kena report kat awek tengah buat apa,lepak dengan siapa kot?...”bertubi-tubi soalan dituju.

“Erk,sorry bro…”balasku ringkas..

“Ala rileks la.Ko ni takut sangat dengan awek,biarlah dia mesej ko tu..Tak payah nak balas sangat la.Nak takut apanya kat awek  ko tu?.Awek  aje pun.Ni belum apa-apa lagi nak kongkong ko apahal...”hujahnya memberi khidmat nasihat pada aku.

“Taklah bro,akak customer ni.Nak tanya pasal barang dia order dah sampai ke tak…”penjelasan diberikan.

 “Ohh,aku ingat awek ko mesej ke.Jap, ko ada awek dah ke?...”

“Ni apa punya soalan dia tanya aku ni?..”monolog aku dalam hati.

Dibiarkan tanpa sebarang jawapan,dan hanya senyuman yang aku lemparkan.


**************************









Suasana sunyi seketika,

Tiba-tiba bunyi telefon bimbit datang menyapa dari kocek baju kawan tadi..


“Shhh,diam-diam kejap bro...”

“Err…” Aku diam terkedu.

“Ye,mama,ayah ada kat kedai kawan ni.Ayah ada lepak kedai Ayie keje.Ayah tak pergi mana pun mama…”

Dialog yang diucapkan pada pemanggil,aku memasang telinga untuk mendengar dan tersenyum mendengar.

“Ye,ayah tau..Ayah balik awal,ingat mama pesan beli barang tadi kat pasar.Ayah kejap je kat kedai Ayie.Nanti ayah balik eh mama…”ucapnya lagi.

Talian dimatikan..


**************************


Aku senyum.

“Bro,susah bro kalau dah kawen ni.Ko pergi mana je mesti bini ko telefon nak tau ko buat apa…”

Aku mendengar dengan kusyuk.

“Ko nanti taulah,sekarang ko bujang lagi.Nanti ko keluar,bini ko telefon suruh beli itu la,ini la.Potpet jer…”katanya lagi.

Aku hanya senyum mendengar apa yang dikeluhkan..

“Kenapa ko senyum bro?..” soalan diajukan.

“Tak de apa bro,teringat apa cakap tadi kat orang masa main mesej tadi,Kata kena kongkong semua,La ni bro yang kena kongkong,macam mana tu bro?…”jawabku membalas.

“Yela bro,aku pesan kat ko je.Jangan jadi macam aku,kena kongkong dengan bini aku.Nak pergi mana kena report..”ceritanya mengeluh.

Diam dan terus  mendengar,tak berani nak menjawab apa yang dibualkan.

Macam-macam kerenah rumah tangga ni.

*dalam rumah tangga kena ada persefahaman,kepercayaan dan paling penting kalau ada apa yang tak puas hati kena ada komunikasi,baru ada rukun dalam rumahtangga.Isteri pula,kena taat pada suami dan jangan sebaliknya kalau tak fuhh jenuh.Eh aku penasihat rumahtangga?cehh..heh

November 05, 2012

Kisah Si Ibu Kucing...



kotak tempat tidur kucing tu



Cerita ni jadi minggu lepas..aku mula perasan ada kucing dekat kedai aku masa nak balik..tu pun lepas tengok anak kucing 2 ekor ni main keluar masuk dalam kotak...comel,sungguh comel..cari jugak mak kucing ni,tapi tak jumpa..so aku mainlah dengan kucing ni..kira dekat 730pm juga baru aku balik rumah...

Niat dihati nak bawak balik kucing ni kat rumah,tapi kucing aku pulak jenis tak rasi dengan kucing lain..mana taknya,kucing aku ganas ohh..suka gaduh..aku pun jadi mangsa kucing aku ni..dia ni jenis bijak,tapi jarang ada masa..jenis ikut mood..kalau dia okeh,gedik jangan cakaplah..memang sangat manja..bila mood sengal ubi datang,grrrr tangan aku digigitnya..ni lah salah satu sebab aku tak bela kucing lain..

Okeh berbalik pada kucing tempat aku keje..kucing ni ada 2 ekor anak,pastu mak dia..so kira 3 ekor la kan..hari kedua baru aku jumpa mak kucing ni..tengok jenis muka macam jambu lagi.,kira ni mak muda la katakan..mak dia ni masa aku mula² nak main dengan anaknya dimengiow kat aku..gaya macam garang..tapi lepas aku gunakan hikmat penyejuk hati kucing,yakni dengan cara gosok² dagu dia so dia pun lentok je..hehe..aku nak main anak dia pun macam tak kesah je..

kucing yg dimaksudkan

Masuk hari ketiga,aku nak bukak kedai kucing si ibu ni datang kedai dan mengiow lagi..aku pun gosok² la kepala dia..manja rupanya kucing ni..dan aku tak tahu kucing sape punya...kotak khas yang cina sebelah kedai cermin ni bagi kat kucing tulah jadi rumah dia dan anak²nya main dan tidor..seronok pulak aku tengok telatah kucing ni..dan lagi sekali,otak aku asyik fikir nak bawak balik je..bila fikir kucing aku yang garang tu,terus terbantut disitu...

Hari keempat..kucing dan anak²nya ni jadi haiwan terbiar dikawasan aku keje..kucing ni tak delah kacau sape pun..dia main² lalu lalang sepanjang blok kedai aku keje..keluar masuk kedai buku,yg sememangnya terbuka..jalan² cari makan..aku bila lalu jer main2 anak dia..si ibu biar je tengok aku..dah ada bau aku kot,dan jugak dah kenal biasa so macam tak kisah aku usik² anak dia..anak dia pulak sekor jenis lincah sekor lagi jenis penakut..so yg penakut aku suka main..haha,aku guling2kan badan dia..hehe

Hari kelima pagi.aku kelam kabut nak hantar surat ke pejabat pos..dalam kelam masa aku nak keluar sempat lagi main anak kucing..mak kucing entah kemana..berak barangkali?
Anak kucing ni main²dekat kotak rumah tumpangan yang nak roboh tu sebab basah kena hujan..takpelah tengok kucing² ni macam tak kisah je main situ.petangnya pula aku rehat nampak anak kucing tu dan siibu sedang tidur..tidur keletihan atau kekeyangan tu tak pasti..tak pulak disoal siasat macam mana situasi..

Masa nak balik tutup kedai.aku tengok si ibu sekor je..mencari anak dia..ahh sudah,kata dalam hati..cari² jugak mana anak dia..cari² tak jumpa,kucing si mak ni dah miow² kat aku..minta tolong cari..serius sedih rasanya..si ibu ni pusing² cari anak dia tak jumpa..cari kat kotak tak jumpa.pastu datang balik kat aku..gesel²  kat kaki aku..aku pun tengok² la jugak cari anak dia..tapi masih tak jumpa..

Dalam otak terus pikir mesti ada orang ambil anak dia..kalau nak ambil pun agak² la..anak kucing tu masih menyusu lagi..ambil la dengan ibu sekali..bayangkan anak dipisah dari ibu..macam mana rasa?sedih dan pedih rasanya..aku dah pikir macam dah..

Lepas tu jenuh aku fikir apa nak buat..esoknya datang keje aku print satu kertas untuk sape²  yg jumpa kucing tu mohon dipulangkan semula..jangan ambil anak je mak tak nak.Tengahari tu aku dapat respon dari akak² yg keje blok sama dengan aku..akak tu bagitau ada aunty yang duduk kat blok aku keje ni buang anak kucing tu..aduh geramnya tuhan je tau..kenapa buang anak kucing tu motif aku pun tak tahu..akak tu ada nampak dan tanya kat aunty kenapa tak ambil ibu sekali..jawapan takot ibu gigit..abis kenapa buang anak?apa salah kucing tu..aku soal lat akak tu..akak tu pun tak tahu nak kata apa..

Sekarang yang aku kesian kat ibu kucing ni..lepas anak dia tak ada..dia asyik diam dan duduk kat kotak tu menanti anak dia..Allah kesian sungguh rasanya..bila aku balik atau datang keje kucing si ibu ni datang kat aku miow macam suruh cari anak dia...kesian sangat..apalah dosa kucing ni..pisahkan ibu dan anak..dan sampai ke hari ini si ibu masih menanti ditempat yg sama...

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates