May 20, 2013

Aku Dan Penggunting Rambut...










Assalamualaikum...


macam biasa aku tiap bulan pergi kedai gunting rambut,tak tahan kot nak rambut panjang-panjang ni..cepat rimas dan panas,rambut pendek ala skema jugak jadi pilihan,pilihan zaman berzaman,hehe...

sampai jer dekat kedai gunting rambut,cantek!aney kunci pintu kedai...

“aney!kenapa tutup kedai?nak gunting rambut ni,wuuu.”buat muka ala sedih lah konon..

“saya mahu makan dulu!you tengok itu pintu,ada tulis "makan time"..”jawap aney..

“alala aney,nanti lah makan..customer ni..”bajet tak boleh sabar...

“takpa,you kasi duduk dulu..saya makan tarak lama,10-15min jer..”jawap aney selamba..

“okeh lah aney,jangan lama..”

“yela..you tengok kereta lalu lalang,tunggu saya nanti haa...”

“tengok kereta lalu lalang?banyak lagi benda boleh buat…”jawap aku dalam hati..

bosan,duduk tengok kereta lalu lalang..kedai depan traffic light..lampu merah tukar hijau,hijau tukar kuning..tanda minta sedia untuk berhenti,tapi tak motor kereta makin bawak laju lagi adalah..ragam manusia...

sedar tak sedar boleh tahan aney ni kenakan aku,30minit tak nampak muka lagi..takpe tunggu jela..aku dah biasa kedai aney ni,dari umur 7tahun lagi sampai umur aku sekarang ni..dari kedai dulu biasa-biasa sekarang ada aircond ohhh..hehe

*****

hampir 1jam menunggu..

“aloo kawan,sorry ya..saya satu orang sini,dari pukul 2 saya mahu makan,tapi orang keluar masuk keluar masuk..sudah lewat saya mahu makan,”jelas aney..

“takpelah aney,saya tunggu jer..saya memang sini jugak tempat kasi potong rambut..”sedapkan hati sendiri jer ni,haha..

“takpa² you duduk sini..saya kasi gunting baik punya..”

“apa macam aney?bukan macam biasa ka?kasi size mata itu mesin 1 belakang sama tepi,atas kasi mata 2..okeh aney?”

“boleh²,you memang sini jugak selalu mari..”

aku senyum sendiri..


******


tiba²  aney mulakan cerita..

“you apa nampak yang baru sama ini tempat?...”

“apa aney?takde pun..”

“ada you kasi tengok depan...”

“apa?ada apa aney..”

“ada kamera lah..itu depan you tengok..”

“aku yang blur ni pun tengoklah kat cermin besar depan aku..canggih betul kamera dalam cermin eh aney?”tanya aku..

“taklah,you tengok itu cermin..atas punya..”

“ohhh,hahaha itu,cakaplah dekat belakang aney,Nampak dalamcermin jer.. ingat dalam cermin tadi kamera dia..”

“apalah you,”hahaha..

“sengal aney,gelakkan aku..”


******


“aney berapa lama aney sudah ada sini ya aney?dulu orang lain sekarang lain² orang…”

“saya kerja sini,7 tahun sini..boleh cakap melayu jugak..”

“aney bukan orang malaysia ka?...”

“ohh bukan,saya permit jugak mari..dari india itu sana..aney beri penjelasan...”

“ohh ingat aney malaysia punya orang..kerja okeh aney?tengok aney hari² kerja...”

“yalah,saya punya bos antar sini saya kerja,jaga kedai satu orang..pagi pukul 830pagi sampai 10malam..esok sama kerja lagi..”

“takde cuti ke aney?”tanya aku..bukan tak tahu kedai ni 365hari buka jer selalu...

“takda,saya kerja takda pernah cuti..hari² kedai bukak..makan kalu,satu orang ha banyak susah..kena tutup kedai..macam tadilah..”jawap aney

“tulah aney..tapi aney kerja gaji banyak kan?mesti lebih dapat...”

“mana ada!gaji saya rm1300 satu bulan..makan lagi tiap hari sendiri,mahu bayar permit rm250 satu bulan..berapa lagi tinggal?saya kerja mahu juga makan,minum,rokok ka  kan?berapa mahu hantar balik kampung india?”tanya aney...

aku hanya mampu mendengar,nak jawap lebih tak boleh..kesian pulak kat aney ni..kerja hari²,bos buat betul² macam apa jer..elaun takde,makan kena sendiri..bila ramai orang jadi kelam kabut ...hari² dok umah singkat jer masanya..

aku tengok cermin depan aku,bukan sebab nak tengok hensem ke tak aku..tapi mula merenung balik pada diri...aku selalu mengeluh mengadu penat kerja itulah inilah,tapi bila fikir balik,aney ni lagi teruk kerja dari aku...selama ini rasa macam aku kurang bersyukur,aney ni sedarkan aku balik...

saat aku rasa aku susah,ada yang lagi susah dari aku..bila aku rasa aku kenyang makan,ada yang sedang menahan lapar sebab tak mampu nak cari rezeki sesuap nasi...

ternyata kita selalu lupa,hanya sedar akan kesusahan diri tapi lupa akan kesusahan orang lain..selalu meminta-minta tapi jarang untuk memberi...pengajaran aku untuk hari ini,hargai dan syukur apa yang ada,jangan terlalu cepat mengeluh..sampai lupa ingat akan orang lain..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates