June 24, 2013

Jerebu..Sedarkah Kita?



jerebu mula kelihatan,
sebagai satu dari ingatan,
bukankah Allah telah berpesan,
jangan lupa janji yang telah dikhabarkan...

sekarang bukan masa menuduh sana sini,
siapa punca ini terjadi,
muhasabah diri audit kembali,
adakah masih kita tak sedar lagi?...

bumi ini juga sudah tua,
hampir tiba pada masanya,
cukuplah membuat dosa disini sana,
bumi merintih minta kiamat segera...

p/s:pesanan buat diri..

June 16, 2013

Perasan Perasaan..

Bintang pujaan di depan mata..
teriakan histeria di kanan dan kiri..
menatap wajah bintang pujaan yang selama ini dikaca tv bagai mimpi disiang hari..


Ya Allah,kacaknya dia..
pujian demi pujian makin kedengaran..
pekikan suara memanggil nama superstar bagai menggila..


Dengan senyuman yang dibalas buat peminat,
membuatkan hati gadis bagai tak keruan..
ahh,indahnya bagai dialam kayangan...


Ya itulah kisah kita si anak muda,
yang bagai nak gila menjunjung hiburan dunia.
Menjerit mengada usahlah nak kata,
rasa macam nak cubit jer dibuatnya..

Terlalu banyak hiburan yang diterapkan,
baik lelaki juga perempuan..
semua peringkat usia dijadikan sasaran,
masihkah kalian tidak perasan?..

June 14, 2013

Inilah Kisah Sebenarnya...Di Gigit Kucing

assalamualaikum,



                                                                    nilah kucingnya,hehe..

haa dalam entri yang lepas dengan tajuk nak menulis entri tapi tangan berbalut tu kan,nak tau apa yang menyebabkan jadi sampai macam tu sekali?
percaya atau tidak,tu disebabkan kena gigit KUCING..ye,kena gigit kucing..awat yang jadi teruk sangat sampai macam tu sekali?tak tahu nak kata,dan tak terduga sebenarnya.
yela macam yang kita tahu,kucing ni manja dan comel..tapi bila datang angin dia,perghh macam tulah jadinya..hehe..

tangan yang berbalut tu jadi sampai bengkak-bengkak lah jugak,bukan sebab jejari besar ye kawan-kawan tapi sebab bengkak..hehe..jejari tu tak gemuk,ada komen lepas kata jari tu gemuk,haha lawak jer hafizol ni..
terima kasih buat kawan-kawan yang mendoakan cepat sembuh..Allah juga yang membalas jasa kalian..Amiin..berbalik pada cedera ni,yang dok calar-calar tu sebab kena kaki dia,huhu..abislah tangan ni berparut sana berpaut sini,kurang saham aku ni orang nak masuk meminang,haha..
yang berbalut tu pulak,sampai kena buat operation..disebabkan nanah dan darah terkumpul kat dalam.kesan dari kena gigitan kucing ni..pesanan buat yang kena gigit kucing ni,lepas kena tu teruslah jumpa doktor..macam aku lewat sehari,sebabnya sampai demam ler jugak kena gigit ni..so kalau cepat buat rawatan tu,doktor boleh cegah lagi..dia jangan lewat kena cucuk tu,lebih kurang ke masa 6 jam..lebih pada tu,memang melaratlah sakit tu..

macam mana boleh kena gigit?alkisahnya main-main dan gurau manja dengan tuan dia ni,sekali terlebih manja nahh lompat dan gigit akibat geram sangat kot haha..merasa jugak ler aku naik ambulan ni,walaupun tanpa bunyi siren,hehe..duduk dalam bilik bedah sambil diperhatikan oleh pelatih-pelatih yang belajar tengok macam mana doktor ni operate tapak tangan aku ni..doktor pun macam tak percaya jer kes aku ni,yela sampai kena bedah semua sekali disebabkan kena gigit kucing..berkali jugak dokter tanya,kamu bela kucing ke harimau?hehe..sampaikan yang pelatih-pelatih pun terkedu tengok tangan aku ni..doktor sapu kat tangan,rasa sejuk-sejuk tangan tu ala macam kebas jer..masa ni  lah aku sendiri tengok,doktor toreh tempat gigitan tu..nahhh,terkeluarlah darah dan nanah yang terkumpul..okeh serius,tak suka tengok darah banyak sangat tapi rasa nak tengok jugak,hehe..secara profesionalnya doktor tekan,picit dan cuci tempat tu..





 kesan gigit dan operate,huhu..

sakit tak?tak rasa sakit apa pun,rasa macam tangan tu kebas jer..dan hari tu semuanya selesai..nasib tak kena tahan wad,petang tu balik..sepanjang ada kat sana,servis dan layanan nurse yang aku panggil akak tu semuanya baik sangat..ada akak nurse ni tunggu aku balik sampai selesai semua..
hari tu akak tu balik kerja lewat,kesian jer kat akak nurse tu,amanah dan tanggungjawab kerja kan,.so kena jaga..haa memang respeklah kat akak tu..dan tak lupa jugak pada doktor yang merawat aku,hehe..

sekarang,alhamdulillah tangan semakin okeh..cuma dua jari tak berapa kuat nak gerak,nak genggam benda pun macam susah sikit jer..sekarang tinggal rawatan untuk fisioterapi dengan gerak kerja untuk tangan ni.kena latih selalu tangan ni
bagi gerak-gerak..agak sakit tapi kena paksa jugak..bila dah sakit macam ni,baru rasa insaf pada diri..sepanjang ada kat hospital tengok orang sakit macam-macam..Allah,bila nikmat yang kita ada tu ditarik tu rasa insaf diri..
lagu dan bait kata ingat 5 perkara sebelum 5 perkara tu memang kena selalu ingat..






“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

memang amat terasa masa tu,tengok orang sakit semua menginsafkan diri..memang kadang kita selalu leka dengan semua ni,tapi alhamdulillah setiap apa yang jadi ni ada hikmah..
Allah nak selalu kita ingat Dia..jadi bila kena benda macam ni,sakit ke ujian semua jangan mengeluh..Allah sedang menguji kita..panjang pulak enti aku ni,hehe..kena latih tangan ni,menaip pegang apa yang patut,maka jadilah entri ni..hehe
terima kasih pada kawan-kawan yang mendoakan kesihatan yang baik semua..sayang korang semua,hug,hee.. :)

June 07, 2013

Saya Ingin Menulis Tapi...

 
ingin kembali menulis tapi keadaan tak mengizinkan...akan kembali menulis lepas dari sembuh,ada cerita sebaliknya...inshaAllah,doakan semoga cepat sembuh..:)

 

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates