July 31, 2014

Manis.

Manis.

"jujur,kadang aku malu jugak dengan saudara baru yang baru memeluk Islam ni,
diorang lagi bersungguh nak dalami Islam dan kenal Islam,
sebab diorang rasa indahnya Islam manisnya hidayah.."


July 28, 2014

Maafkan

Maafkan kami Palestina,
kami sini gembira rasa,
bunyi mercun sini sana,
hari ini hari raya.

maafkan kami Palestina,
kami sini hari raya,
nak sambut raya dengan saudara,
lama sudah tak berjumpa.

maafkan kami Palestina,
kami sini sibuk sangat rasa,
ada buat rumah terbuka,
ramai orang datang beraya.

maafkan kami Palestina,
anak kami dapat duit raya,
upah mereka berpuasa,
ganjaran mereka dihari raya.

maafkan kami Palestina,
kami sini gelak tawa,
meriah pula rasa,
tak berjumpa dengan sahabat semua.

maafkan kami Palestina,
kami nak pergi masjid sana,
takbir raya sudah bergema,
tanda kemenangan sebulan puasa.

Maafkan kami Palestina.


July 25, 2014

Hujah

Hujah.


"apa hujah aku untuk jawab dengan Allah?
mata melihat yang haram,
lidah berkata yang dusta,
kaki melangkah ke arah lagha,
tangan mengambil yang bukan haq,
semua ini akan jadi saksi untuk aku nanti,
sekatrang aku bisa berdalih di dunia,
tapi di sana aku tak mampu berkata apa apa..."


July 24, 2014

Malu.



kau kata kau pemalu,
tapi bila ajnabi mula bicara kau terlajak juga,

kau kata kau pemalu,
tapi bila bicara aku dengar suara kau yang kuat bergema,

kau kata kau pemalu,
tapi aku lihat kau ketawa tak ingat dunia.

kau kata kau pemalu,
tapi malu kau perkara yang sia sia.

kau kata kau pemalu
tapi kau sebenarnya malu untuk apa?

ohh aku lupa,
definisi malu itu cuma bila tidak berpakaian saja.


July 20, 2014

Hakis.


Hakis.

"kau nampak lekuk kat air tu?kau agak agak berapa lama air tu nak hakis batu tu sampai jadi bentuk macam tu?.."

-"dalam puluh tahun,atau mungkin ratus tahun.."

"yup,memang amik masa..kejadian Tuhan kan,setiap apa yang jadi mesti ada hikmahnya..sama jugak macam kita manusia ni,tiap dosa dosa kita buat selama ni..kita boleh hakis,kita boleh kikis..semua atas diri kita jugak,nak ubah atau tak..jalan tu selalu ada,kita jer pilih yang mana.."

-"yup betullah tu..kikis hakis sisa jahil,yang berkarat dalam hati ni..susah,ambil masa..tapi yang penting ada usaha,istiqamah untuk jadi lebih baik dari sebelum ni..tq bro,selalu ingatkan aku.."

"kau kan kawan aku,sahabat aku.."

July 16, 2014

Puji.


"perempuan tu suka pada pujian,kau puji jer sikit cukup lah..kau tengok apa dia kata,mula mula yela dia nafikan "eh taklahh biasa biasa jer.." tapi kalau dah lama kau puji "tq awak..hikhik.."jadinya..
haa ni kalau kau nak best lagi kau puji ala-ala Islamik sikit.."Subhanallah,cantiknya ciptaan Allah.."walau pun dia tak balas,tapi mesti baca kan?..dalam hati mesti suka sangat..kau tengok lah,lepas tu mesti rajinlah dia pos gambar baru...tak caya kau tengoklah.."

1:15pm

July 15, 2014

Selalu.




Selalu


"kau selalu online instagram,twitter,facebook dengan wechat..tapi kau jarang pos apa-apa..kau tengok apa eh sebenarnya?.."

-"perempuan..."

July 12, 2014

Gugur.



gugurnya daun nun di Arasy sana,

telah tertulis satu nama,

giliran siapa pula akan tiba,

mungkinkah salah satunya nama kita.

-sudahkah kita sedia,
atau hanya masih dalam leka,
moga terjaga dalam lena,
di buai mimpi sementara cuma.

July 11, 2014

Pray 4 Gaza..


burung besi terbang berlegar

cari sasaran tiap ceruk dan bandar

namun sedikit tidak takut atau gentar

kerana yakin pertolongan Allah Yang Maha Besar.


meski hanya batu jadi bidikan

kau tetap berani untuk melawan

matlamat satu pertahankan bumi warisan

hanya Allah tempat jadi sandaran.


sungguh kami malu padamu saudaraku

kami malu untuk mengaku

hanya doa dapat ku kirimkan padamu

bertalu talu walau jauh beribu batu


derita kalian juga derita aku,

kerana kalian dan aku adalah satu,

berpegang pada kalimah yang satu,

doa kami bersama kamu.


kalian telah dijanjikan syurga

kalian pejuang sebenar benarnya

pada Allah kami meminta

agar dipermudahkan segala.


#pray4gaza

July 04, 2014

Beban.


Beban.

kau tahu bukan,
tika diri mu beratnya dosa,
Allah mengampunkan segala dosa hambaNya,
tika kau sujud,
lalu dosa di bahu dan atas kepala mu itu turut sama jatuh dan gugur tika diri mu dekat dengan Tuhan,
Ya Allah Maha Pengasih,
Pengampun segala dosa,
tika diri sesal segala.

sama juga tika kau perlukan kekuatan,
kau sujud pada Tuhan Allah Yang Satu,
waktu itu kau perlukan kekuatan,
hanya Dia kau adukan,
Allah melihat apa kau lakukan,
jiwa yang penuh keikhlasan dan taubat yang kau lakukan,
sebenar benar sujud yang kembali pada Tuhan,
lalu Allah berikan kau kekuatan,
agar kau terkurang rasa beban,
Ya Allah betapa besar kasihMu Tuhan,
pada Mu dibukakan jalan,
agar ada kekuatan yang dikembalikan,
untuk teruskan perjalanan,
episod sebuah kehidupan,
sebelum hayat di kandung badan.

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates