August 26, 2014

Lambat.



Lambat.


"sesuatu yang lambat ni biasanya datang pada waktu yang tepat,jadi usahlah kau keluh kesah kenapa apa yang kau inginkan tak segera ditunaikan..."

August 25, 2014

Bahagia.




Ingin.


Bahagia,
semua ingin bahagia bukan,
sama juga aku kau dan dia,
tapi apa bahagia yang sebenarnya,
saat kau ingin bahagia dengan manusia,
ia datang dan pergi,
kadang tanpa alasan pun diberi,
lalu kau patah hati,
melayan hati sedih sendiri.

hey,
bangkitlah kamu,
usah duduk diam termangu-mangu,
sedang banyak yang lain menunggu,
buat apa dibawa hati yang pilu,
yang mana suramnya lebih dan sayu.

lihat,
dunia ini penuh warna kan,
banyak lagi dihadapan,
cuma kau yang perlu buka jalan,
bukan tutup pintu dengan halangan,
kau yang sendiri yang tentukan,
haluan jalan hidup ini dihadapan.

tunggu,
sejauh mana kau berlari,
usah kau mendongak terlalu tinggi,
lihat tunduk selalu ke bumi,
agar kau tahu realiti,
hidup ini memang selalu diuji,
Allah ingin menguji insan yang disayangi,
kerana tak mahu kau leka lagi.

lihat,
itulah BAHAGIA abadi.

August 24, 2014

Rabak.

Rabak.

kau tertanya tanya,
kenapa kau di uji Dia,
lalu kau seakan tak redha,
akan segala ujian dariNya.

hati kau seakan gundah,
ada sesuatu buatmu lelah,
namun egomu tak mahu mengalah,
kau pura pura kau masih gagah.

kau cuba cari dunia,
akhirnya kau tak punya apa,
dunia hanya suka tapi dalam derita,
rasa kosong tak berharga.

sedang kau tercari cari,
kau bermimpi satu situasi,
yang mana buat kau terbuka hati,
kembali mengenal cinta Illahi.

mimpi yang sangat ngeri,
tentang rasa azabnya mati,
kau menangis tanpa sedari,
sungguh rasa insafi diri.

sungguh itu satu tarbiah,
betapa rabak hati kau tanpa Allah,
pada Allah jiwa berserah,
moga kau terus tanpa asa dan istiqamah.

August 23, 2014

Rindu.

Rindu.


kau rasa serba tak kena,
seolah ada satu rasa,
rasa yang kau saja rasa,
bukan mereka atau dia,
hanya kau seorang saja.

rasa yang tak keruan,
buat hati tak tertahan,
apakah ini ujian Tuhan,
atau hanya mainan perasaan,
kau nafikan kau tidakkan.

kau menjauh dari landasan,
jalan lurus dihadapan,
kau fikir kau dapat jawapan,
ternyata itu hanya bayangan,
bukan jawapan apa kau carikan.

jiwamu tak keruan,
meski kau senyum hanya luaran,
isi hati mu rahsia Tuhan,
tapi Dia tahu apa yang kau simpankan,
ternyata kau rindu sama Tuhan.

RINDU yang kau sendiri nafikan,
kembali pada Tuhan.
janji yang kau telah lafazkan.

Pandang.

Pandang.

"Bila kau pandang sesuatu dengan suatu pandangan berbeza,kau akan buat keputusan yang lain dari yang kau pernah buat..kerana berbeza itu unik,luar dan lain dari kebiasaan.."

August 22, 2014

Aksara.

Aksara.

selesa dengan bicara tanpa kata,hanya dengan nukilan aksara..ramai yang merasa,cerita kita sama..rasa kita yang jadikan kisah cerita..

Rahsia.

Rahsia.


aku tahu,
rahsia aku,
aku simpan aku kutip satu satu,
hanya aku yang tahu,
tak perlu tanya rahsia aku,
cukup aku,
dan Dia tahu.

Banyak.

Banyak.

"banyak sangat dah aku menangis sebab manusia,semuanya sia sia..sampai aku sendiri tak mampu nak menangis untuk Dia,hina sangat aku rasa.."

August 18, 2014

Sahabat.

Sahabat.


"kau untung sebenarnya,ada sahabat yang tegur kat kau selalu..kau buat silap sikit,dia tegur kat kau..payah sekarang nak jumpa sahabat macam tu..aku harap aku pun boleh jadi cam sahabat kau tu..kalau aku tak dapat kawan macam sahabat kau tu,aku kena jadi macam sahabat kau tu..sebetul betulnya sahabat.."

August 17, 2014

Banding.

Banding.

"manusia biasa lupa apa yang dia ada,tapi selalu banding apa yang orang lain ada..tu aku terpaksa mengaku,sebab aku pun macam tu jugak.."

Saksi.

Saksi.


semua pengikut yang puluh,ratus ribu tu lah yang akan jadi saksi,mana bukti amalan duniawi..tanggungjawab dan amanah yang dipikul dan menjadi saksi bukti..mana berat kanan atau bahu kiri.

August 16, 2014

Selagi.


Selagi.

"tak kisahlah kalau kau jenis degil,susah nak masuk orang bagi nasihat ke apa,tapi selagi kau bernyawa selagi ada nafas yang kau dok hela,selagi tu masih ada peluang dan ruang dari rahmat Allah,tu jangan lupa.."

Terima.

Terima.


"Allah tak hantar dia tanpa sebab pun dalam hidup kau,semuanya bersebab kan..takde istilah kebetulan,semuanya dirancang Tuhan..jadi ambil yang positif,yang penting cara penerimaan kita tu,samada terima dengan redha atau tak.."

August 12, 2014

Hati.








Hati.


aku tengok kau kejap tulis macam ni,lepas satu pos kau tulis kejap macam ni..sebenarnya kau okeh ke tak ni?kejap soal hati,lepas tu macam ni pulak..dah kenapa,cuba cerita..


takde apa pun,kau tahu kan hati?selalu berbolak balik..begitulah cerita aku..

Tutup.






Tutup.

"sebab Allah tutup aib aku,kau nampaklah baik aku..cuba kalau aib aku terdedah,aib aku jaga dan simpan ni dihijabkan..kau kenal dan tahu baik buruk aku,kau rasa kau nak kawan lagi dengan aku?.."

August 11, 2014

Berbeza

Berbeza.


"macam rumput,kau tengok rumput kat laman bila panjang kau rasa semak..kau buang dah jadi okeh balik..tapi kalau kau potong rumput tu kau bagi lembu kambing makan kan ke ada faedahnya..
cara kita..cara kita menilai sesuatu perkara,takde yang Allah jadikan sesuatu perkara atau benda tu sia sia..melainkan untuk kita sebagai manusia berfikir..pandang dari sudut berbeza..kau akan nampak lebih dari sekadar pandangan mata.."

August 10, 2014

Masih.



Masih.


"aku malu orang nampak aku buat dosa,aku malu orang nampak aku dalam hina berdosa,aku malu pada mereka.

dalam masa sama aku masih buat berbuat dosa.

kenapa aku sebegitu?
malu manusia tapi bukan Dia?.."

August 09, 2014

Kejar.


Kejar.


"manusia yang kau kejarkan,memanglah dia akan lari,cuba aku kejar kau,kau lari tak?.."

-"haha,tak kelakar.."

"hehe aku gurau jer,takdelah..kalau kau kejar manusia pun jangan terlalu berharap..letakkan pada Allah semuanya.bila kau tak dapat apa yang kau kejar,takdelah kau kecewa sangat.
Minta dan doa kat Dia.doa dan usaha kena ada juga,tu aku takleh nafi.pergi jumpa wali tu sebetulnya,Allah tahu niat kita,jangan terlebih gentle konon nak sendiri sendiri,biarkan urusan orang tua kita sendiri dan wali berdikusi,selebihnya kau serah pada Allah,jadi bila kau direject ke apa takdelah kau merengek."


-"pandai kau kan ajar aku,kau bila lagi bro?.."

"haha,entah bro...krikk krikk krikk"

August 08, 2014

Jodoh.


Jodoh.


"yang bercinta tak semestinya kahwin kan bro,
tapi yang jadi bakal kita tulah jodoh kita.

tapi sebab hati kita ni terlalu ego,
taknak mengalah dengan apa Tuhan dah tentukan,
jadi kita melawan,
kita nak jugak walaupun itu bukanlah haq,
sebab tu bila kita tak dapat apa yang kita mahu,
jatuh terduduk lepas tu,
kena selalu ingat,
tak semua kita nak kita akan dapat,
kita manusia dan bukannya Tuhan,
Allah dah tetapkan satu satu buat hambaNya,
jadi tak usahlah nak rasa down ke apa,
ikut saja aturanNya.."

August 07, 2014

Bahagia.





biarlah kau lihat orang bahagia,
kau doakan dalam diam saja,

ikhlas tabah dan redha kan ia,
kelak bila tiba masa,

kau pun akan merasa,
apa rasa itu bahagia.

Akan,
usahlah layankan jiwa.

August 06, 2014

Lagha.



Lagha.

tak boleh nafi,
ini kita sehari hari.


ada instagram?

boleh jenguk instagram sini.

instagram.com/ayie_suhari

atau cari id ayie_suhari

August 05, 2014

Tahap.


Tahap.


ujian yang kau dapat bukannya sama dengan orang lain,
Allah uji hambaNya semua lain lain ceritanya,
sebab apa?
sebab kita ni masing masing berbeza tahap imannya,
berbeza tahap sabarnya,
dah tu usah mengeluh bila ditimpa ujian,
bukannya Allah sengaja berikan beban,
tapi Allah tahu kau boleh bertahan,
memang lah sakit memang lah perit,
syurga tu bukannya mudah,
ingat senang nak capai syurga indah?.

August 04, 2014

Kekal.



Kekal.

"Pada aku internet ni benda kekal bro,maksud aku kalau kau pos benda benda apa sekali pun kat internet ni..baik atau buruk dia akan terus ada kat internet..tu sebab kalau ada apa apa sekali pun,tak kisah kau nak pos apa..kau fikirlah dua tiga kali,empat lima kali pun takpa..kalau boleh kau semasak-masaknya..benda ni akan jadi modal untuk orang nayakan kau balik..tak kiralah kau dah berubah ke arah baik,tapi dengan adanya internet hujung jari,klik je nama kau..berderet yang kau pernah pos keluar kat internet.."

ada instagram?

boleh singgah sini,pos blog kebanyakkan dari instagram.. 

instagram.com/ayie_suhari

August 03, 2014

Milik.

"hati kita ni milik Allah,
bila bila masa jer boleh berubah,
sebab tu bila tiap kali minta pada Allah,
moga diberi ketetapan hati,
jangan bagi hati ni berbolak balik,
biar hati tetap pada agama Allah,
dikuatkan jugak akidah,
kita ni umat akhir zaman,
memang bermacam dugaan.."

Lima.


Lima.


rukun yang lima,
kau tahu bukannya tak tahu,
lima kali sehari kau ucap,
tapi kata dan laku tak seperti apa yang diungkap,
hanya ucap tapi maksud tak tangkap,
sebab tu tingkah laku dalam hidup banyak yang silap..

August 02, 2014

Cari.

Cari.

kalau kau tahu rindu rasa sakit,
kenapa kau sendiri cari penyakit.

dah tahu kapel tu haram,
lagi nak gatal merenyam..

-krikk krikk krikk..

Hilang.

Hilang.


kita ni bro,
kalau hilang anggota badan tapi nafas masih ada kira okeh lagi,
cuma nikmat tu sikit kurang..

tapi kalau kita ni hilang Allah dalam diri,sia sia hidup,
hilang nikmat terbesar dalam diri walaupun nafas tu masih ada,
jiwa rugi hati mati..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates