August 27, 2011

Kita Pun Kena Betul Juga...

 gambar sumber uncle google...

Heh,apa yang betul dan apa yang tak betulnya ni?tak ada apa.Sekadar bercerita dari pemerhatian yang tak seberapa.Sebuah keluarga memarahi anak-anaknya,supaya menjaga perlakuan dan budi bahasa dalam setiap tutur kata.Ada kebaikan yang dapat dilihat disitu,tapi ada salah dan silapnya juga dari pemerhatian aku.

"Biar betul?kan ke elok kalau berpesan pada anak-anak supaya menjaga tutur kata dan budi bicara dengan orang lain?Peliklah kalau kata tak elok..."

Sabar dulu,ada cerita disebaliknya.Mana salah dan silapnya?Dan ini kisahnya.Pasangan tua ini berpesan pada anak-anaknya supaya menjaga budi bahasa dalam tutur kata,tapi dalam masa yang sama pasangan ibu dan bapa ini sering juga bertikam lidah dan berbalah didepan anak-anaknya.Macam mana tu?Berpesan pada anak membuat kebaikan tapi pada masa yang sama ibu dan bapa ini tidak menunjukkan teladan yang sepatutnya.Bukankah kepimpinan itu juga melalui teladan?

Manakan mungkin anak-anak ingin mengikut jalan yang lurus jika pada contoh yang diberikan jalan yang bengkak bengkok.Anak melihat dari apa yang orang tuanya lakukan dan jangan sekali kita lupakan itu.Setiap dari apa perlakuan anak itu sendiri bermulanya dari rumah,dan anak itu juga mudah untuk terikut dari apa yang ditunjukkan dari orang tuanya,Kita apa yang kita tunjukkan,pemimpin yang baik pasti menunjukkan teladan yang baik juga pada orang sekelilingnya.

Ini adalah satu cerita,hanya dari pemerhatian diri dan pandangan peribadi dengan situasi apa yang berlaku.Hanya melihat dan tak berani untuk berkata apa,tapi hanya menceritakan dalam sebuah entri yang tak seberapa untuk sekadar renungan.Apa yang kita terlepas pandang.

18 comments:

Umie Artoqiemie said... BALAS

sangat betul !!

Nur Ayuni said... BALAS

orang dan orang kan suka mencari kesalahan orang lain. hahaha.
tp harus ingat. ibu bapa berkata demikian kerana tak nak anak2 ikut jejak ibu bapa. ada benar tak ?? hehe

Muhd Fadil said... BALAS

entri ni sangat sesuai dengan apa yang Penyu suarakan. hihi.

admin said... BALAS

ketam mengajar ank!!!

sara zainol said... BALAS

As a parent, they should be a good role model to their child.. umm.. so far, alhamdulillah parents sara ttp terbaek !

Fara E's said... BALAS

ouhhh , betul betul betul ! ;p

amna naziha said... BALAS

setuju sangat..
dulu, masa zaman sekolah rendah pantang ckp kasar sikit pun mak abah marah T.T

**::CIKNUURUL::** said... BALAS

betol2,..setuju sgt2,.sekarang ni nak kate parents perfect pon xbley jugak,mst ade salah silap sket,..kdg2 bnde tu dh jd kebiasaan diorang dr kecik,dn smpai tua trbawak2,.but then,terjebak ke ank2,..so,realitinye parents as a model kt situ,camne kn?,.

tp xsume,..cume pndgn peribadi,.

hopefly,klrga kita xcamtu,.doakn yg trbaik untuk semua,.kalo kite tau,kite tegur tp dgn cara berhemah la,..jgn nnti dikate kurang ajar,.even parent xpernah ajar kn,.

fkir2 kan,.


salam Aiilfitri aiez,..maaf zahir batin,:)

rozeeta rashid said... BALAS

ibu bapa kena jadi contoh yg baik. kena lebih peka n fikir sebelum buat sesuatu sebab anak2 nanti ikut. tak kira la yg baik atau buruk. anak tetap akan ikut. think before you act. hehe.

Namee Roslan said... BALAS

lagi satu, marah anak2 depan public. kan malu dan aibkan anak tu. namee pernah nmpak mak pukul anak kt klcc. depan2 orang dia pukul sbb anak dia makan coklat smpai comot. ? make sense tak?

MaMa AiNi said... BALAS

aiez..mama setuju,kerana itu mungkin skrg ni byk remaja2 lbh selesa melepak diluar dgn kawan2 dr berada dirumah kerana perangai ibubapa mereka sendiri..hu2x..slm aidil fitri dr mama buat aiez & family..maaf zahir batin..

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

ya...lagi2 pula kanak2 neh mudah terpengaruh kan..

ibu bapa kena la tunjuk contoh y baik2...baru anak pun jadi baik..;-)

aiEz said... BALAS

umie-heh..;)

ayu-mmg betul dan ibu bapa juga harus menunjukkan teladan sbgai cntoh ikutan buat anak2..;)

fadil@penyu-yup,betul2 ada tgk..heh

admin-yup,lebih kurang mcm tu...:)

sara-yup,betul tu..alhamdulillah sara..:)

fara-err,heh..:)

amna-yup,sebab mak n abah nak mendidik kita ni...

ciknurul@CN-betul tu,kadang terbawa2 sbb dah terbiasa.mmg btl tak semua mcm tu n xharus hukum semua ibu bapa mcm tu...yup,mmg kita juga boleh tgur mak bapa klu mereka buat silap,tp dgn cara yg baik..menegur juga ada caranya selagi tak bertentangan dgn agama,salam aidilfitri kembali cik nurul..;)

rozeeta-betul,kita apa yg kita tunjukkan..anak2 ikut apa yg ibu bapa tnjukkn..spttnya mnjadi teladan buat ank2,fikir sblm melakukan sesuatu..

namee-ha yg tu satu hal jugak namee,ayie pn pnh tgk bnda yg lbih krg mcm ni..mmg btul,sekurangnya nak menegur ank2 pun ada caranya...bukan dgn cara mcm tu,sbb anak2 pun ada perasaan juga,lg2 bdk2..kena fhm jugak,sbb kita pun dulu mcm tu jugak..

mama aini-sbb kwn lbih memahami@sekepala mngkin..tp nk slhkan ibu bapa spnunhya pn xbleh sbb cara didikan pun kena btul dlm mendidik sahsiah ank2..terima kasih mama,salam aidilfitri kembali mama...:)

ila-yup,betul tu..sng sgt bnda yg tak elok ni jd ikutan...ibu bapa sbg teladan anak2..;)

kjaharun said... BALAS

ngeee.... setuju-setuju, ibu bapa kene tunjuk teladan dulu baru anak2 bole ikut..

bunga said... BALAS

itu adalah tepat seklai..

persekitaran budak2 akan menjadi pengaruh kanak2..ibu bapa memang memainkan peranan yang penting..

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

Yup..betul..ibubapa adalah role model kpd anak2..so..Ibubapa hendaklah menunjukkan sifat2 yg baik terhadap anak2.. ^_^

enyheartsdiamond said... BALAS

alhamdulillah, keluarga saya tak mcm tu :')

aiEz said... BALAS

kaja-btul tu,cnth pada anak2 ni..;)

bunga-yup,mmg btul tu..semua ni mmg mainkan peranan dlm proses anak2 mmbesar...

lily-yup,betul tu...sgt stuju...;)

enyheartsdiamond-syukur alhamdulillah...;)

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates