July 21, 2012

Walaupun Sekejap Cuma...











Tengahari tadi ada seorang lelaki india masuk kedai,belum pun sempat aku nak tanya apa,salam diberi...


“Assalamualaikum adik,sini ada print?
abang nak print la…”

“Err waalaikumsalam abang..
ada,banyak ke nak print?...”

“Ada dalam 8 keping nak print...”

“Err okeh sekejap ye abang...”



Pendrive dihulur,dan macam biasa fail yang nak di print aku tengok² dulu.Yela bukan apa kot ada senget² ke surat ditaip boleh aku betulkan..ada ayat typo pun aku baca mana yang silap.Satu² aku perhati..Penuh dengan senarai nama saudara baru..

Alhamdulillah,bertambah lagi umat Islam atas muka bumi Allah ni..

Dan seakan tahu apa yang aku buat,abang tu terangkan yang dia adalah orang yang diamanahkan untuk cari dan senaraikan nama saudara baru,untuk bantuan zakat katanya..

Sementara tunggu kertas nak di print..Sempat jugak aku bersembang dengan abang ni,katanya dah masuk tahun ke 4 dia menyambut Ramadhan.Katanya lagi,sebelum memeluk Islam bermacam dugaaan yang menimpa..hatinya tak terasa tenang,jiwa nya meronta seakan kosong.Semua apa yang di buat ada jer yang tak kena..Akhirnya hidayah ditemu..sehinggalah abang tu melafazkan kalimah syahadah..

Terkedu rasanya mendengar kisah abang ni..rasa seronok dan insaf juga timbul dalam diri,kisah abang ni punya dia berusaha mendalami Islam itu..Abang tu cakap,bila menjadi saudara baru ni jiwanya tenang..Alhamdulillah,itulah yang tak henti dia lafazkan sepanjang aku sembang dengan abang ni..

Yang kita sememangnya dilahirkan dalam keluarga Islam,tapi kadang tak mengamalkan ajarannya..hanya pada sekadar warisan namun amalan jauh dariNya..Allah,rasa insaf dalam diri..sedar diri ini kadang terlalu leka dan alpa dengan dunia..sedangkan saudara baru punya susah payah mendapat hidayah Allah..

Sedar tak sedar hampir 30minit jugak sembang dengan abang tu..leka sembang sebab cakap pun tfasih berbahasa,tapi lebih pada pekat loghat Perak tu yang seronok berbual,hehe..

sebelum balik abang tu ada pesan,kalau rasa tak tenang dalam diri,dekatkan diri pada Illahi,itulah damai yang sejati..

apa aku boleh kata,kagum pada abang tu...:')


*salam ramadhan semua,sama² kita perbaiki kekurangan diri...jadikan ramadhan kali ini lebih berkualiti,inshaAllah...

12 comments:

Azariah Kamis said... BALAS

insyallah...kita sama2 jadikan ramadhan kali ini lbih baik dari thun lepas :)

cimöt said... BALAS

aku setuju..kita ni Islam warisan keluarga.. tp mereka Islam yg bertepatan..sama2 laa kata memperbaiki diri ke arah kecerahan..


salam ramadhan kareem alaika~

[PCL] said... BALAS

salam ramadhan aiez...sama2 kita mohon kerahmatan dari Allah lbh2 lg dlm bulan mulia ini....ada org kita yg kononnya nk dpt ketenangan dari stress. pi masuk disko.., sbnrnya ketenagan tu ada dekat dgn kita., apa lg kita yg sudah muslim sejak dilahirkan tp tak tau nk manfaatkan.

Juliet_iRa~" said... BALAS

salam ramadhan juga..:)

bagusnya org tu kan..wlpun saudara baru tp kdg2 boleh menginsafkan kita y mmg sedia islam..

Ismi Iman said... BALAS

anggap spt ramadhan yg terakhir untuk kite

xila riston said... BALAS

alhamdulillah...terasa daif bila mengenangkan dosa2 kelmarin. dunia nih dh xlama. hurmmm

Leeza dayasari [santai leeza] said... BALAS

salam ramadhan.. lama awk tak update blog kan....

Yousof said... BALAS

Semoga kita tak termasuk dalam golongan yang hanya Islam pada nama..

Untung kau dapat jumpa saudara baru tu.. Paling kurang Allah tambah kesedaran dalam diri, kau pun kongsi dalam blog.. InyaAllah sama² kita tingkatkan kualiti iman.


Salam ramadan.. ;)

Cikgu Ma said... BALAS

serius, nak menitik air mata baca kisah ni...kdg2 diri sendiri pun tak seberapa amalkan ajaran Islam...malu..moga kesempatan usia yg ada ni dapat digunakan sebaiknya untuk menjadi hamba Allah...

salam ramadhan ayie.. =)

anamizu kaito said... BALAS

ISLAM dgn cara sebegitu lebih menghargai agama sebenarnye kan aie.. moga2 kita juga dpt mencari redhaNYA spnjg ramadhan kali ini :)




aie ade tls cmni kat komen blog ana:


"Aie tau ana mana,cuma nak..jumpa jer tak tau biler .."



mmgla aie tau ana yg mane sbb kat fesbuk ana bleh tgk gmbar ana =P







slm ramadhan,
cik ana

Namee Roslan said... BALAS

syukur alhamdulillah.bagus ayie layan abang tu dengan baik dan lembut.:) harum nama islam :)

meisnani said... BALAS

InsyaAllah.. mudah-mudahan..
Alhamdulillah makin bertambah umat Islam hari ni... :)

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates