June 14, 2013

Inilah Kisah Sebenarnya...Di Gigit Kucing

assalamualaikum,



                                                                    nilah kucingnya,hehe..

haa dalam entri yang lepas dengan tajuk nak menulis entri tapi tangan berbalut tu kan,nak tau apa yang menyebabkan jadi sampai macam tu sekali?
percaya atau tidak,tu disebabkan kena gigit KUCING..ye,kena gigit kucing..awat yang jadi teruk sangat sampai macam tu sekali?tak tahu nak kata,dan tak terduga sebenarnya.
yela macam yang kita tahu,kucing ni manja dan comel..tapi bila datang angin dia,perghh macam tulah jadinya..hehe..

tangan yang berbalut tu jadi sampai bengkak-bengkak lah jugak,bukan sebab jejari besar ye kawan-kawan tapi sebab bengkak..hehe..jejari tu tak gemuk,ada komen lepas kata jari tu gemuk,haha lawak jer hafizol ni..
terima kasih buat kawan-kawan yang mendoakan cepat sembuh..Allah juga yang membalas jasa kalian..Amiin..berbalik pada cedera ni,yang dok calar-calar tu sebab kena kaki dia,huhu..abislah tangan ni berparut sana berpaut sini,kurang saham aku ni orang nak masuk meminang,haha..
yang berbalut tu pulak,sampai kena buat operation..disebabkan nanah dan darah terkumpul kat dalam.kesan dari kena gigitan kucing ni..pesanan buat yang kena gigit kucing ni,lepas kena tu teruslah jumpa doktor..macam aku lewat sehari,sebabnya sampai demam ler jugak kena gigit ni..so kalau cepat buat rawatan tu,doktor boleh cegah lagi..dia jangan lewat kena cucuk tu,lebih kurang ke masa 6 jam..lebih pada tu,memang melaratlah sakit tu..

macam mana boleh kena gigit?alkisahnya main-main dan gurau manja dengan tuan dia ni,sekali terlebih manja nahh lompat dan gigit akibat geram sangat kot haha..merasa jugak ler aku naik ambulan ni,walaupun tanpa bunyi siren,hehe..duduk dalam bilik bedah sambil diperhatikan oleh pelatih-pelatih yang belajar tengok macam mana doktor ni operate tapak tangan aku ni..doktor pun macam tak percaya jer kes aku ni,yela sampai kena bedah semua sekali disebabkan kena gigit kucing..berkali jugak dokter tanya,kamu bela kucing ke harimau?hehe..sampaikan yang pelatih-pelatih pun terkedu tengok tangan aku ni..doktor sapu kat tangan,rasa sejuk-sejuk tangan tu ala macam kebas jer..masa ni  lah aku sendiri tengok,doktor toreh tempat gigitan tu..nahhh,terkeluarlah darah dan nanah yang terkumpul..okeh serius,tak suka tengok darah banyak sangat tapi rasa nak tengok jugak,hehe..secara profesionalnya doktor tekan,picit dan cuci tempat tu..





 kesan gigit dan operate,huhu..

sakit tak?tak rasa sakit apa pun,rasa macam tangan tu kebas jer..dan hari tu semuanya selesai..nasib tak kena tahan wad,petang tu balik..sepanjang ada kat sana,servis dan layanan nurse yang aku panggil akak tu semuanya baik sangat..ada akak nurse ni tunggu aku balik sampai selesai semua..
hari tu akak tu balik kerja lewat,kesian jer kat akak nurse tu,amanah dan tanggungjawab kerja kan,.so kena jaga..haa memang respeklah kat akak tu..dan tak lupa jugak pada doktor yang merawat aku,hehe..

sekarang,alhamdulillah tangan semakin okeh..cuma dua jari tak berapa kuat nak gerak,nak genggam benda pun macam susah sikit jer..sekarang tinggal rawatan untuk fisioterapi dengan gerak kerja untuk tangan ni.kena latih selalu tangan ni
bagi gerak-gerak..agak sakit tapi kena paksa jugak..bila dah sakit macam ni,baru rasa insaf pada diri..sepanjang ada kat hospital tengok orang sakit macam-macam..Allah,bila nikmat yang kita ada tu ditarik tu rasa insaf diri..
lagu dan bait kata ingat 5 perkara sebelum 5 perkara tu memang kena selalu ingat..






“Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara :

Waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu,
Waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu,
Masa kayamu sebelum datang masa kefakiranmu,
Masa luangmu sebelum datang masa sibukmu,
Hidupmu sebelum datang kematianmu.”

memang amat terasa masa tu,tengok orang sakit semua menginsafkan diri..memang kadang kita selalu leka dengan semua ni,tapi alhamdulillah setiap apa yang jadi ni ada hikmah..
Allah nak selalu kita ingat Dia..jadi bila kena benda macam ni,sakit ke ujian semua jangan mengeluh..Allah sedang menguji kita..panjang pulak enti aku ni,hehe..kena latih tangan ni,menaip pegang apa yang patut,maka jadilah entri ni..hehe
terima kasih pada kawan-kawan yang mendoakan kesihatan yang baik semua..sayang korang semua,hug,hee.. :)

17 comments:

Umie Artoqiemie said... BALAS

Ya Allah, aiez. berapa kali bius kau ni? mesti lepas ni serik dah main dengan kucing kan .

Bintang said... BALAS

tergamam kejap baca.. sbb dulu selalu relakan tangan ni kena geget meow.. hehe :)

xila xotmy said... BALAS

iini scary....jd nightmare la mlm ni...kamu bela kucin ke rimau? ;p

Nora Yusop said... BALAS

Alhamdulillah,awk smkin sembuh..

Nora Yusop said... BALAS

Alhamdulillah,awk smkin sembuh..

Cik Pensil said... BALAS

kesiannya >_< takut tengok. lama ke masuk hospital?

Mya said... BALAS

ya Allah ngerinyaaaaaa gambarrrr entri ni dan yg sebelum ni T_T moga cepat sembuh aie inshaallah..

aiEz said... BALAS

@Umie Artoqiemie,sekali jer umie..hehe,sikitlah rasa serik tu tp tetap suka kucing,hehe...

@Bintang,kena hati-hati,jangan direlakan sangat..;)

@xila xotmy,haha mimpi geri ni,macam mna tido malam td?hee..nakal jer zila..:P

@Nora Yusop,alhamdulillah awk..terima kasih..:)

@Cik Pensil,hehe..tak lama,balik hari jugak..:)

@Mya,inshaAllah amiin..terima kasih mya,hati-hati tau jgn jd macam aie..:)



Niniee said... BALAS

kita selalu kena gigit -.-

Rapunzeel Cikilolo said... BALAS

kesiannya...

kucing tu mesti terkejut tahap super...

tp mangsanya ko...

semoga cpt smbuh...

cikgu cekgi said... BALAS

cpt sembuh pacik komputer!..

cikgu cekgi said... BALAS

cpt sembuh pacik komputer!

BlueiceButterfly said... BALAS

semoga cepat sembuh..macam teruk plak tengok..lain kali hati2 :)

kopi pasta said... BALAS

angker giler aku tgk tangan ko tu. dalam kemain kesan gigit tu @_@

Yousof Ngadi said... BALAS

Baru hari ni aku ada chance nak tinggalkan komen untuk kes kau ni aiez.. Tengok gambar tangan tu aku ingat kau jatuh moto, nampak macam teruk habis. tak sangka pulak tu angkara kucing.

Aku tumpang simpati, semoga cepat sembuh bro! :)


Aku ada sekor kucing kat rumah. Manja tapi garang, pernah sekali aku nak gurau, tapi dia beri cekau. hehe darah jugalah sikit.

aiEz said... BALAS

kopi pasta@hehe ngeri kan?..alhamdulillah skrg dah okeh

yousof@terima kasih sahabat,alhamdulillah skrg dah okeh..haa tulah kan,takleh agak kucing macam ni..hehe

Empayar Utama said... BALAS

Dah ok dah? Parutnya akan buat kamu senyum sendiri nanti :)

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates