November 05, 2012

Kisah Si Ibu Kucing...



kotak tempat tidur kucing tu



Cerita ni jadi minggu lepas..aku mula perasan ada kucing dekat kedai aku masa nak balik..tu pun lepas tengok anak kucing 2 ekor ni main keluar masuk dalam kotak...comel,sungguh comel..cari jugak mak kucing ni,tapi tak jumpa..so aku mainlah dengan kucing ni..kira dekat 730pm juga baru aku balik rumah...

Niat dihati nak bawak balik kucing ni kat rumah,tapi kucing aku pulak jenis tak rasi dengan kucing lain..mana taknya,kucing aku ganas ohh..suka gaduh..aku pun jadi mangsa kucing aku ni..dia ni jenis bijak,tapi jarang ada masa..jenis ikut mood..kalau dia okeh,gedik jangan cakaplah..memang sangat manja..bila mood sengal ubi datang,grrrr tangan aku digigitnya..ni lah salah satu sebab aku tak bela kucing lain..

Okeh berbalik pada kucing tempat aku keje..kucing ni ada 2 ekor anak,pastu mak dia..so kira 3 ekor la kan..hari kedua baru aku jumpa mak kucing ni..tengok jenis muka macam jambu lagi.,kira ni mak muda la katakan..mak dia ni masa aku mula² nak main dengan anaknya dimengiow kat aku..gaya macam garang..tapi lepas aku gunakan hikmat penyejuk hati kucing,yakni dengan cara gosok² dagu dia so dia pun lentok je..hehe..aku nak main anak dia pun macam tak kesah je..

kucing yg dimaksudkan

Masuk hari ketiga,aku nak bukak kedai kucing si ibu ni datang kedai dan mengiow lagi..aku pun gosok² la kepala dia..manja rupanya kucing ni..dan aku tak tahu kucing sape punya...kotak khas yang cina sebelah kedai cermin ni bagi kat kucing tulah jadi rumah dia dan anak²nya main dan tidor..seronok pulak aku tengok telatah kucing ni..dan lagi sekali,otak aku asyik fikir nak bawak balik je..bila fikir kucing aku yang garang tu,terus terbantut disitu...

Hari keempat..kucing dan anak²nya ni jadi haiwan terbiar dikawasan aku keje..kucing ni tak delah kacau sape pun..dia main² lalu lalang sepanjang blok kedai aku keje..keluar masuk kedai buku,yg sememangnya terbuka..jalan² cari makan..aku bila lalu jer main2 anak dia..si ibu biar je tengok aku..dah ada bau aku kot,dan jugak dah kenal biasa so macam tak kisah aku usik² anak dia..anak dia pulak sekor jenis lincah sekor lagi jenis penakut..so yg penakut aku suka main..haha,aku guling2kan badan dia..hehe

Hari kelima pagi.aku kelam kabut nak hantar surat ke pejabat pos..dalam kelam masa aku nak keluar sempat lagi main anak kucing..mak kucing entah kemana..berak barangkali?
Anak kucing ni main²dekat kotak rumah tumpangan yang nak roboh tu sebab basah kena hujan..takpelah tengok kucing² ni macam tak kisah je main situ.petangnya pula aku rehat nampak anak kucing tu dan siibu sedang tidur..tidur keletihan atau kekeyangan tu tak pasti..tak pulak disoal siasat macam mana situasi..

Masa nak balik tutup kedai.aku tengok si ibu sekor je..mencari anak dia..ahh sudah,kata dalam hati..cari² jugak mana anak dia..cari² tak jumpa,kucing si mak ni dah miow² kat aku..minta tolong cari..serius sedih rasanya..si ibu ni pusing² cari anak dia tak jumpa..cari kat kotak tak jumpa.pastu datang balik kat aku..gesel²  kat kaki aku..aku pun tengok² la jugak cari anak dia..tapi masih tak jumpa..

Dalam otak terus pikir mesti ada orang ambil anak dia..kalau nak ambil pun agak² la..anak kucing tu masih menyusu lagi..ambil la dengan ibu sekali..bayangkan anak dipisah dari ibu..macam mana rasa?sedih dan pedih rasanya..aku dah pikir macam dah..

Lepas tu jenuh aku fikir apa nak buat..esoknya datang keje aku print satu kertas untuk sape²  yg jumpa kucing tu mohon dipulangkan semula..jangan ambil anak je mak tak nak.Tengahari tu aku dapat respon dari akak² yg keje blok sama dengan aku..akak tu bagitau ada aunty yang duduk kat blok aku keje ni buang anak kucing tu..aduh geramnya tuhan je tau..kenapa buang anak kucing tu motif aku pun tak tahu..akak tu ada nampak dan tanya kat aunty kenapa tak ambil ibu sekali..jawapan takot ibu gigit..abis kenapa buang anak?apa salah kucing tu..aku soal lat akak tu..akak tu pun tak tahu nak kata apa..

Sekarang yang aku kesian kat ibu kucing ni..lepas anak dia tak ada..dia asyik diam dan duduk kat kotak tu menanti anak dia..Allah kesian sungguh rasanya..bila aku balik atau datang keje kucing si ibu ni datang kat aku miow macam suruh cari anak dia...kesian sangat..apalah dosa kucing ni..pisahkan ibu dan anak..dan sampai ke hari ini si ibu masih menanti ditempat yg sama...

20 comments:

Anum said... BALAS

kesian kucing kan

cimöt said... BALAS

eeeeeeeeeee..kejam nye akak tu.. kalo ye pon tak suka kucing, jgn laaa pisahkn ibu dia...ishk3..

Yousof said... BALAS

Kesian dekat kucing tu.. Kadang² binatang bersifat lebih penyayang berbanding manusia..


Apalah nasib anak kucing tu kan

dhiashahida said... BALAS

eh kesian nya ibu kucing tu..sesuka je akk yg xda prasaan tu buang ank dia kan..geram gila...kalau dia xda sifat perikemanusian jgn la menidakkan hak kucing tu sbg ibu!!
singgah follow awk

محمد رازيق said... BALAS

kasih ibu ayie :'(

anamizu kaito said... BALAS

janganla pisahkan mak die dr anak2 die. sedihnye kan camtu.. anak2 comel nak amek.. cianla mak die mseti sedih gile tercari2 anak die :(

Abu Huzaifah said... BALAS

err... buang anak kucing.... bengong... tkde perasaan punya manusia... anda bgus aiez... kalau ade sesiapa yg menganiaya kucing... kasi lempang je... k... tegas2...

aiEz said... BALAS

memang sangat kesian tgk kucing tu,masih lagi ada ditempat sama tiap hari tunggu anak dia..

ct kektus said... BALAS

takut kena gigit ? anak kucing tu tak takut pulak. aigoo. kesian pulak kat mak kucing tu.

Khairul Hakimin B. Muhammad said... BALAS

ermm...

suka tgk kasih sayang antara manusia & makhluk lain ;)

محمد رازيق said... BALAS

ayie!! lama dah aku tak update. btw tq dtg blog aku yie. ko sihat bro? lama dah x dgr story.

rozeeta rashid said... BALAS

kesiannya.. ape la nasib anak2 kucing tu.. =(

Leeza dayasari [santai leeza] said... BALAS

kalau leeza ada duit lbh .. leeza nak bukak pusat penjagaan kucing. haaaaaaaaaa

aiEz said... BALAS

ajik@tak pe ajik,sama jugak dgn aku..hehe,sihat alhamdulillah ajik..:)

ita@terkini,anak2 kucing tu dibuang kwsn kubur..aie ada cari tapi dah takde dah..:(

liza@awk,baik sgt niat tu.saya sokong..

BlueiceButterfly said... BALAS

kesiannya..mesti ibu dia sedih..:(

nana fiena said... BALAS

walaupun benda tu nampak remeh ja , tapi menampakkan aunty tu kejam .

Jna marcello said... BALAS

kejammmmmmmmmmmmmmm~

amna said... BALAS

assalam..

dh jumpa ke semua anak kucing tu? kesian mok dia

wisata outbound malang said... BALAS

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

L.O.B (bukan lobi ok!) said... BALAS

hmm kesian sangat cik meow tersebut :'(

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates