July 24, 2011

Cerita Tentang Opah...



Tadi ada baca entri dari blog seseorang yang sangat istimewa bagi aku.Baca tentang entri opah.Tiba-tiba aku teringat pada arwah opah aku,sebak pula rasanya bila baca ceritanya.Heh,beremosi pula aku.Tapi hakikatnya,aku juga manusia punya hati dan perasaan.Tahu akan erti sedih dan sayu dalam diri.

Ayat agak jiwang?biarkan,sebab aku cuma meluahkan apa yang aku rasakan.Arwah opah aku meninggal akibat ketumbuhan barah pada muka,pernah tengok kan yang sakit pada muka tu?besarnya ya amat,aku masih ingat meskipun waktu tu aku masih kecil.Ketumbuhan tu membesar dengan cepat.Hanya Allah Yang Maha Mengetahui,betapa sakit dan derita yang opah alami.Meskipun aku tak berapa rapat dengan opah,tapi aku melihat apa yang opah aku tanggung dan rasakan.Betapa derita yang opah rasa.


Opah,walaupun pada hayatnya ada juga marahkan cucunya yang nakal seperti aku dan lain,tapi marahnya ada sebab yang tersendiri.Marahnya kerana sayang,mahukan cucunya menjadi orang.Bukan marah sesuka hati,tapi kerana lebih dulu makan garam.Mana yang tak enak dipandang,itu yang opah tegur dan itu yang opah larang.Begitulah didikan opah dulu dan aku  rindukan saat itu.Waktu,sedikit pun takkan kembali namun hanya kenangan yang tersemat dalam

memori.

Derita opah tak tertanggung disitu,ketumbuhan pada wajah opah mula pecah.Hanya Tuhan yang tahu betapa derita sakitnya opah waktu itu.Kalaulah dulu aku rapat dengan opah,ingin aku kurangkan rasa sakit yang opah rasa.Tapi apakan daya,masa dan kenangan itu takkan kembali.Opah pergi tak lama selepas itu.Sedih,semua anak-anak opah termasuk mak aku meratapi pemergian opah yang disayangi.Cucu opah juga sebak terasa bila opah pergi buat selamanya.


Ya,itu kisah opah aku.Baca entri itu mengembalikan kenagan aku yang dulu.Kenangan yang banyak mengajar aku,betapa perlunya hargai seseorang yang ada disisi.Meskipun aku tak rapat dengan opah,aie(nama aku dirumah)harap opah tahu...


aie rindukan opah...

16 comments:

merahitujambu said... BALAS

setiap yang hidup pasti kembali kepadanya..sy pon terasa arwah atok takde..sbb sy close dgn dia

Farhana Jafri said... BALAS

sedih tp apa boleh buat, drpd hidup mndrita d dunia, lbih baik pergi brtemu sang pncipta.. doakan yg trbaik tuk opah aiez ea.. :)

jemput singgah ANASAURUS :)

i'm ezza haniza said... BALAS

tetbe rndu opah saya!

fiq. said... BALAS

kalau dulu tak dapat ringankan beban opah, sekarang pon boleh tolong, sedekahkan apa yang patut =D

aini said... BALAS

betuah arwah opah-mu dpt cucu cmni... sedekahkn la al-fatihah bila rndu arwah.... bia tenang dy kt alam sne

Cahaya Hidup said... BALAS

Rasa rindu itu fitrah .... selalu titip kan doa & bacaan yassin buat arwah ,lebih ber erti . :)
( blog seseorang yg 'sgt' istimewa ) sape Bro .... ? share ar ngan ain nihhh ... ^_^

nawal addina said... BALAS

:) doa , yassin , al fatihah

syukur , sbb wa still ade dia . even wa rase bnd 'tu' akn jd jugak

**::CIKNUURUL::** said... BALAS

aiez pnggil opah,..CN panggil wan,.alhmdlillah,wan CN msih ade lg,shat cme xbley brjln jauh,.xlarat,..


doa kite tuk mereka yg selayaknye,..apa kuasa kite kn,.rndu mmg trsgtlah rndu,.


p/s : thanks ek aiez,cz snggah komen kt entri CN,.hehe,.bgus,CN suke org xmrokok,.thumbs up!

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

kesimpulannya..kena la hargai insan yang ada di sekeliling kita kan...;-)

bila dah tiada...baru kita kan teringat n terkenang....sob3..

amir aizat said... BALAS

yes sayangilah dan hargailah yg masih ad

aremieroul said... BALAS

hurm.. kalau rindu sedekah kan al-fatihah k.. :)

amna said... BALAS

tok bah n tok ma
atok n nenek amna dah tak ada

sekarang, tak de dah peluang nak panggil atok nenek :'(

p/s:semoga roh-roh mereka tenang di sisi Allah.. amin ^^

Afikah Aziz said... BALAS

redhailah pemergiannye dan panjatkanlah doa semoga roh nya tenang dan ditempatkan dlm kalangan org2 beriman insyaAllah :)


al fatihah

abazilah said... BALAS

hye , blogwalking jap .
tolong vote saya dekat http://iownthis87.blogspot.com/2011/07/vote-for-abazilah.html
tq :)

Qaseh dalia adelia said... BALAS

sedekahkan ayat2 suci al-quran buat arwah opah ..

aiEz said... BALAS

terima kasih semua,doakan yg terbaek utk arwah opah,cuma sebagai manusia takkan lari dr perasaan macam ni..,;)

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates