July 07, 2011

Hubungan Itu Antara Kau Dan Aku...



Seronok bila tengok keluarga yang besar,ada ramai adik-beradik.Ada teman untuk bergurau senda dan bermain bersama.Paling aku suka bila melihat telatah sesama adik beradik ni,bergurau sampai tak ingat dunia.Dan ada ketika,kalau bergaduh pula ada yang bertepuk tampar.Tapi selama mana pun mereka gaduh,lama-lama akan baik semula.

Aku selalu impikan suasana yang semacam tu,tetapi aku tahu yang aku tak mungkin boleh untuk mencapai semua tu.Kerana aku dilahirkan sebagai anak tunggal dalam keluarga.Anak tunggal?mesti ada yang kat
a seronok kot jadi anak tunggal ni,nak apa jer mesti dapat.Dan ini jawapan aku...

''Tidak sama sekali..."

Aku sebenarnya impikan punya abang dan kakak.Dan itu yang aku idamkan dari dulu.Tapi itu tersangat mustahil bagi aku.Dan itu hanya impian aku diwaktu kanak-kanak dulu.Setelah lama aku kian meningkat usia dan tahu untuk berfikir dengan akal yang waras,aku mula belajar untuk menerima hakikat dengan apa yang telah ditetapkan untuk aku.Dan ini adalah ketentuan bagi aku,suratan yang harus jalani.Terima qada dan qadarnya dengan sebaiknya.

Cuma,aku sedikit terkilan ada juga manusia yang seakan yang tak bersyukur dengan apa yang ada.Kehidupan yang punya adik beradik,tapi ada sikap yang saling membenci antara satu sama lain.Padahal darah sedaging,membesar bersama dari kecil.Tapi bila sudah dewasa,saling bermasam muka dan pantang bertentang mata pasti akan ada salah dan silapnya.


Jangan kerana diikutkan sangat sikap amarah dalam diri,saling membenci sesama sendiri.Jangan nanti tak nampak dimata baru nak menyesal segala.Memang bila ada dekat saling membenci antara satu sama lain,tapi bila dah kehilangan baru terasa sunyi.Aku pernah melihat situasi sebegini.Baru nak menyesal pada orang dah pergi,hanya kata maaf yang dapat diucapkan kepada orang yang dah tak ada lagi.Memang tika hidup semua serba tak kena,tapi selama mana kita nak bergaduh sesama kita yang bernyawa ni?benarlah kata orang,kita jarang hargai sesuatu yang ada didepan mata.Jadikan kisah lalu sebagai iktibar dan mulakan buku baru.Selagi rasa amarah dan benci ada dalam diri,selama itu juga takkan tenangnya rasa hati...


Selagi masih ada masa...

53 comments:

MissF said... BALAS

aku bersyukur ada 12 orang adik beradik. 6 perempuan, 6 lelaki. sorang kakak, sorang abang, 9 adik..weee... tapi masa sekolah dulu segan bila nk bgtahu jumlah adk2 sbb bdk sekolah bese r kdg dorg lps bebas je nk ckp apa kan.
tp bila dh dewasa ni, ble jumpa anak tunggal mcm ko/adk beradik dia ckittt je, aku rs mcm aku bertuah tak hengat! alhamdulillah~ lg2 kitorg mmg rapat giler. itula teman begaduh, itula kwn meluah.. hehe

ir yien 9897 said... BALAS

sedih... =((

air di cincang takkan putus..

amelia said... BALAS

anak tunggal? you just missed a chance to have a great fight with siblings. haha redha je. Allah knew the best kan?

puteraduyong said... BALAS

cari adik beradik angkat... ;)

aiEz said... BALAS

miss F-yup bersyukur sgt klau ada ramai adek beradek..impikan mcm tu jugak,dan miss sgt bertuah ada famiy besar..;)

aiEz said... BALAS

ir yien-jgn sedih,betul air yg dicincang ttp xkn ptus,hrgai apa yg ada...:)

aiEz said... BALAS

amelia-yup,haha...betul,redha dgn ketentuan yg dah ditetapkan..;)

aiEz said... BALAS

puteraduyong-err,nanti terangkat..hihi...;)

atiqah~ said... BALAS

mungkin apa yang kita rasakan baek itu bukan yg sebenarnya kan..
pasti da hikmahnya..
kerna Dia tahu segalanya :)~

pCL [p@kcikLie] said... BALAS

kehidupan kami kembali suram setelah kepergian buat selamanya adinda tersayang, walau perginya seorang namun ramai lg adik2 yg meneruskan dgn kehidupan masing setelah meningkat dewasa...setelah lama masa berlalu kini kesuraman itu kembali cerah malah makin terang menderang...Allah itu maha adil, dihadirkannya seorang hamba Allah ni walau tiada pertalian darah di antara kami..kebahagian kembali berulang..dialah pencetus keakraban silaturrahim, akur dgn tidak kekekalan namun bahagia berpanjangan diharapkan selagi nyawa dikandung badan.

Mss Ieza said... BALAS

buruk atau baik ttp darah daging kita :)

Nazihah@Jiha said... BALAS

Waalaikumsalam akh,maaflah lama tak ke sini rasanya =) tak nak ganggu akh =)hee

anak tunggal ni..tanggungjawab besarkn =) confirmlah akh ni anak lelaki yg bertanggungjwb kn =)

sayangi adik-beradik kita!

akh ada berapa org adik ya? =) berapa perempuan brp lelaki? hehe byk tny pula =)

Nazihah@Jiha said... BALAS

eh,anak tunggal tak ada adik-beradikkn..silaplah! aiyaa..huhu itu anak sulung..dah lama tinggal pelajaran ni..!

wawa zulkafli said... BALAS

urmm..ank tggal...1st memng la ase nk ada abg,kakak or adik kan..tp bila pkir2, btol jugak ape yg awk ckp..hehe..=)

WAHIDA ALIAS said... BALAS

ad hikmah d sebaliknya...:))

Adam Idris said... BALAS

oh anak tunggal ke
xtau mcm mane rasenye
saya tunggal lelaki,
ade adik beradik perempuan je
tu pun dah teringin nak ade abang
tapi apa2 pun saya bersyukur
mungkin ade hikmah, kan

Cahaya Hidup said... BALAS

ain ada sorang abang , sorang kakak n sorang adik .... compplete ...... tp skrang ain dh takde adik agi ~~~ ain jd bongsu balik ..... apa2 pun , ain bersyukur je.walau tak punya family besar, tapi semua nya sayang ain. sekarang walau xde adik lagi,tapi hidup ain di keliling 6 orang ank2 buah yg sgt sayang2 kan ain .... so ,bersyukur lah dgn apa yg kita punya ... :)

aiEz said... BALAS

atiqah-betul,Dia yg mengetahui baek buruk sesuatu itu...:)

aiEz said... BALAS

pCl-patah tumbuh hilang berganti...walau kehilangan sesuatu yg dikasihi Allah berikan seseorang sebagai pengganti...penyeri dan penyambungan ikatan silaturahim sesama insan..:)

aiEz said... BALAS

mss ieza-betul tu,terima seadanya...ikatan tu lagi penting...

aiEz said... BALAS

Nazihah-hee,cuba jd anak yg baek insyaAllah...hrgai iktan persaudaraan sesama adek beradek kena diperihara...^^

aiEz said... BALAS

wawa-memang akan fikir macam tu..apa2 pun kena redha dgn ketentuan...:)

aiEz said... BALAS

wahida-betul tu,ada hikmahnya...^^

aiEz said... BALAS

adam-rasa bosan sikit tak ada teman berbual..tp tak apa ada ibu trchenta...:)

aiEz said... BALAS

ain-syukur,betul tu...masih ada yg masih syg pada kita...:)

Nur Ayuni said... BALAS

:(

saya sayang adik beradik saya. sangat2.

aiEz said... BALAS

ayuni-mesti,darah daging sendiri...walau macam mana sekalipun...:)

Acik said... BALAS

selagi masih ada masa, gunakanlah sewajarnya!

echaRierie said... BALAS

btl2..setuju..
so, hargai seseorang itu selagi dia masih ada.. :D

Mrs.Yie said... BALAS

semua orang sayangkan keluarga.. :)

aiEz said... BALAS

acik-betul tu,hargai dgn sebaiknya...;)

aiEz said... BALAS

echarierie-betul,sgt saket bila dah terasa kehilangan...

aiEz said... BALAS

mrs yie-semestinya,tapi ada juga yg xmnghargai apa yg ada...sedih tgk...

wawa zulkafli said... BALAS

ha ah..sbab sume tu akan ada hikmahnya..hehe....

aleen aiden said... BALAS

heh~
alin teringin nak adik.tp cam da terlambat nak request kat mak.hu3

Hans said... BALAS

manusia xpenah puas dengan apa yg ada
macam aku yg tak ada adik
aku nak adik
so adik angkat pun jadi lah
ada orang ramai adik beradik tapi nak jadi tunggal
macam ko lak nak adik beradik
hehehe
apa2pun bersyukur dgn apa yang ada
:-)

Racun Serangga Terbaru - Hansect

aiEz said... BALAS

wawa-yups..^^

aiEz said... BALAS

aleen-erk!hehe...;)

aiEz said... BALAS

hans-yup,itu sifat semulajadi kita sbg manusia...betul,apa2 pun syukur dgn apa yg ada...:)

WaNi^^ said... BALAS

tringin nak ade adekk , weee ~

http://inibelogaque.blogspot.com/2011/06/mind-warp-optical-ilussion.html

░♥si lampu neon♥░ said... BALAS

bersyukur lahh seteruk mana pun yg kita rasakan..pasti ada yg lebih sengsara drpd kita

aiEz said... BALAS

wani-err..hee..;)

aiEz said... BALAS

nurul-yup,itu semestinya...;)

Hans said... BALAS

ko nak abang n kakak ke?
cari lah yg baik2
buat jadi abang n kakak angkat
:-)

Apabila Aku Meminati Drama Dan Filem Dari Korea Dan Jepun

Far8 budak baik said... BALAS

waaaa kebetulan laakkk..
aku pun cerita ttg adik2 aku..
jadi kita kena hargai
lah kn masa bersama mereka..
cewahhh =)

nawal addina said... BALAS

sunyi itu membunuh

meriah itu perit


;) percayalah

stuck said... BALAS

setiap berlaku ade hikmahnye...
insyaallah....=)

aiEz said... BALAS

hans-err ader ker?hoho..yup,klu ada pn smestinya cari yg elok2..:)

aiEz said... BALAS

far8-err,kebetulan..yup kena hargai setiap masa yg ada dgn org dkt dgn kita...:)

aiEz said... BALAS

nawal-yup sunyi itu membunuh..errr meriah itu perit meh?...

aiEz said... BALAS

stuck-yup,ada sesuatu disebaliknya..insyaAllah...:)

penaberkala said... BALAS

aku takde adik pun dah rasa sunyi
tak dapat bayangkan kalau aku berada di tmpat ko
alhamdulillah, aku dikurniakan ramai abang dan kakak

nice reminder bro
selagi ada masa, manfaatkan apa yg ada di depan mata
demi kebahagiaan bersama

aiEz said... BALAS

penaberkala-yup,dah biasa..:),kena syukur apa yg ada..setiap apa pn ada hikmah disebaliknya..

pesanan sesama kita..^^

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates