March 25, 2012

Alkisahnya...






Kisah dongeng chenta yang diagungkan dikaca tv.Betapa hebatnya kisah chenta remaja,rela menempuhi segalanya.Kasih teguh bagai Shah Jehan pada Mumtaznya,bagai Romeo pada Juliet cinta hatinya dan juga bagai kasih Lela dan Majnunnya.Betapa besar kuasa chenta dan agungnya karya nukilan direka...

Bagai tersuap dengan kisah chenta remaja yang dilihat betapa indahnya,hati bergelora ingin juga bercinta.Kasih yang disulam mengikat janji kata setia.Cinta mula disemai dan kasih mula terasa.Indahnya dunia terasa bagai milik berdua.Segala perkara bagai indah belaka bagai kisah pari-pari dialam maya.Betapa nikmatnya kasih hingga terlanjur dan lupa segala.Penyesalan terasa,akhirnya kembali kepada orang tua.Senang dilupa merana baru ingat semua.

Realiti hari ini.Rasanya kisah dimainkan dikaca tv terlalu banyak menayangkan kisah cinta dan bagai terbuai dengan kemanisan cinta cerita yang dibawa.Hingga ada babak yang rasa yang agak kurang menyenangkan jadi santapan.Yang remaja bagai terbawa dengan kisah dongeng cinta akhirnya terjebak dan ingin mencuba.Cukuplah dengan kisah yang menayangkan kisah kasih bermadu asrama cinta yang terlalu banyak bawa kesan buruknya.Romantika yang dibawa terlebih jadinya.

Cukuplah dengan hiburan dan nyanyian yang melalaikan.Dunia kita diakhir zaman,segalanya itu hendak diagungkan dari mengagungkan kebesaran Tuhan.Bukan menolak hiburan tapi rasanya terlalu banyak yang melekakan dari rancangan yang membawa pengisian.Jika cerita  keagamaan seakan dipinggirkan dan boleh dikira berapa sangat dalam seminggu bahan yang boleh membawa keinsafan?.

Hiburan?tentunya yang jadi keutamaan.

*Sekadar pandangan dari diri....

16 comments:

anamizu kaito said... BALAS

dlm tv mmg sllu tunjuk hepy je manjang..pastu typical drama melayu..huh menci~ =P








luv,
cik ana

haniaiman said... BALAS

suka entry ni...terfikir juga sejenak.

yad'z said... BALAS

setuju-setuju... ^^

El-Janna said... BALAS

btul tu.. rmi ke konsert klcc tu. tp brpe rmi yg g masjid??
eh? hehe

cimöt said... BALAS

fantasi vs realiti

Cikgu Ma said... BALAS

cinta terlarang jerr banyak...semua merosakkan


**dulu memang agak 'gilerr' kartun..hehe

Awan Biru said... BALAS

Layan cerita realiti saja dan kisah masyarakat. Dalam wayang memang elok saja. Tapi realitinya, bercerai-berai. Siap malu-memalukan.

syakey said... BALAS

org mlayu dengan drama mlayu yg tak maju2.

banyak sgt cta mlayu yg tak menampilkan budaya islam. lepastu yg kurang ilmu, mula la terikut-ikut.

tv alhijrah bgus. suka tgk. banyak pengisian bermanfaat.

Syazwan Che Deraman said... BALAS

kau berbakat dalam bidang penulisan.
by the way, apa bidang utama kau aiez?

Rtp Farra Arisha said... BALAS

holla aie! well, i'm agreed some points from yourself. apa yang perlu kita lakukan sekarang hanyalah luruskan nawaitu dan apa aja yang baik kita dekati, yang buruk itu kita jauhi. :) selamat berhari minggu ya..

say to easy=) said... BALAS

tepat sekali aiez.

aiEz said... BALAS

syazwan@thanks bro..err bidang utama?hanya seorang manusia biasa yg kerja di kedai komputer,hehe..^^,

xila riston said... BALAS

errr baek...tp sekadar menonton je...alaaa...

amna said... BALAS

kisah cinta omongan di kca tlvsyn ternyata mempmrkn yg indah2 belaka. That's why smua pun nk bercintan cintun wlaupun masih bersekolah..

adwafarahin said... BALAS

manusia da terlalu byk dijamah dgn cter2 mcm nie smpai buta menilai yg suci.

amny said... BALAS

setuju tuu .. banayk kisah2 cintaa ... yang berpegangan tangan ... mnjadi ikutan remaja kini :\

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates