September 26, 2013

Amarah...


assalamualaikum...

berita semasa yang tengah jadi viral di laman sesawang adalah berkenaan tentang perilaku seseorang kepada seorang tua..siapa?tak perlulah nak bagitahu sebab umum dah sedia tahu kan?fiuhhh..

tapi bukanlah nak cerita tentang orang tu tapi sekadar mengajak berfikir sebagai manusia yang dikurniakan akal adalah kita luaskan pandangan tentang apa yang terjadi..

rata-rata komen berkenaan tentang apa yang terjadi banyak yang basuh betul dengan orang tu,heh..aku pun rasa geram juga dengan apa terjadi pada pakcik tu..manakan tidak orang tua diperlakukan sedemikian rupa..bayangkan orang tua itu adalah orang tua kita sendiri,tak ke pilu rasa hati?dimaki dan dikeji tak cukup lagi disepak pula dengan kaki..haih,naik berapi jugalah rasanya..sabarjelah

okeh taknak cerita lebih,aku bacalah komen tentang perkara tersebut rata-rata pun marah dan maki..tapi kan,sangatlah sedikit aku baca yang komen agar dibukakan hati orang tersebut untuk bertaubat dan dibukakan hidayah agar berubah..yeah,itu fakta..

bukanlah nak belahkan mana pihak,tapi agak kesian juga bila mana ibu bapa orang tu pun dipalitkan sekali..yang buruk perangai anaknya tapi terpalit sama kedua orang tua..tak kesama kita sama jer macam mereka yang mana mencaci dan menghina?

sama jer dah jadinya kita bila kita turut sama dan menghina mereka..adalah lebih baik agar didoakan agar terbuka hatinya dibukakan mata melihat akan dosa dan menyesal akan silapnya..dari kita sibuk mencaci dan menghina juga..yang mana tanpa sedar kita sama seperti mereka..

agak ada yang marah kan bila aku cakap macam ni?hehe..taklah,aku tak sokong pun apa yang terjadi,sebab masih guna akal yang diberi..orang tua perlu dihormati..cuma tanpa kita sedar dalam marah kadang kita tersasar,tersilap kata dalam bahasa..tu yang jadi kes maki memaki macam kat pakcik tu..

apa pun,anggaplah ini hanya entri santai..sejenak ajak memikir,kita semua manusia biasa..masing-masing membuat silap,selagi ada masa kita perbaiki mana yang kurang..ada yang silap kita betulkan dan tegur sebaiknya..hemah juga perlu ada,walau hati panas juga terasa tapi kawal sebaiknya...moga kita doakan agar orang tu menyesal akan segala dan sedar akan silapnya..


5 comments:

Nurzakiah Hanum said... BALAS

moning
singgah pagi

ANNA MARIANA said... BALAS

hihihhi, comel gmbo kucing kat atas ni..

Empayar Utama said... BALAS

Yang tak bestnya ia dikongsi satu dunia. Kalau benda baik kan bagus kongsi :)

Empayar Utama said... BALAS

Ishhh sakit ke Aiez. Sunyi je

Badrina Ibtisam said... BALAS

So kita kena hormati diri kita sendiri dan semua org.. :')

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates