December 01, 2011

Hebat Dah Budak Sekarang...

Assalamualaikum,








Situasi di kedai buku...




"Ko tengok la buku tu,
tak yah la tengok dengan aku...
kan ke banyak jer buku kat situ…"

"Aku malu lah,
akak tu tengok jer kat kita…"

"Ala,tengok jer la bukan apa pun…"

"Tak pe la,
aku tunggu kat luar…"

"Penakut,
lain kali tak yah ikut aku…"



Situasi dialog kat atas ni berlaku masa dekat kedai buku.Dua orang budak lelaki kalau ditengok pada gaya nampak macam budak yang masih bersekolah rendah.Kira okehlah kan duduk baca buku dekat kedai buku,tapi ada juga yang tak okehnya bila bahan yang dijadikan bacaan tu bukanlah bahan yang berbentuk ilmiah.Tapi majalah hiburan artis-artis tu.Yang ada fesyen berkemban bagai tu.

Hebat budak sekarang ni,kalau zaman diri ni muda remaja ala-ala nobita di zaman sekolah rendah tu, nak jeling buku macam ni pun ada rasa takut dalam diri.Bila dah tertengok buku macam tu masa muda mudi dulu,rasa malu pun ada.Toleh kiri kanan,kot ada yang perasan kita dok jeling buku macam tu,heh.Yela,dah di ajar jangan sesekali tengok buku atau majalah jenis macam tu,tapi mood sengal ubi ni dah tertanam dalam diri,sesekali tengok jugak.Tapi dalam keadaan sorok-sorok ler jugak,takut nanti kantoi naya jer kena ketuk kepala,*hehe*.Tapi berbeza dah budak sekarang dengan dulu,dengan selamba dan terbuka macam tak ada apa bila duduk selak-selak majalah macam tu.Semakin berani dan terbuka pemikiran mereka hari ni.

Kadang pelik juga dengan pihak yang menyiarkan majalah macam ni.Yelah dengan modelnya berkemban bagai semua,tapi boleh lepas lagi dalam pasaran.Tahu lah, diletakkan gambar model macam tu dibahagian depan,menjadi tarikan pada yang melihat.Faham teknik dan strategi untuk menarik jumlah pembaca untuk membeli majalah macam tu,tapi kena ada benda yang perlu difikirkan jugak.Bukan sekadar mengejar keuntungan semata.Pembaca itu sendiri pelbagai,dari setiap lapisan umur.Dan salah seorang darinya kategori budak sekolah ni.Yelah,buku kan mana ada ditulis untuk kategori umur berapa ke.Yang baru nak naik ni pulak,agak tengok gambar depan model yang agak ''perghhh'' tak terkata,faham-fahamlah ye.

Yang budak-budak sekarang bila tengok mulalah fikir ke lain.Fahamlah kan budak sekarang makin lama semakin berani untuk mencuba sesuatu.Dari tengok gambar macam tu,lepas tu buat ke arah yang lain.Manusia ni ada bermacam-macam sifatnya,jadi sebelum terlewat baiklah dirawat.Bak kata pepatah,melentur buluh biarlah dari rebungnya.Nanti kalau dah tua liat pulak jadinya,samalah macam kita manusia.Kalau dah tua baru nak dinasihat dengarnya tu tetap ada,tapi yang masuk melekatnya kurang.

40 comments:

meisnani said... BALAS

harap2 yg pertama ! ^_^


betul2 tu belum kire isyarat lucah dak2 kat sekolah rendah lagi... dengan bahase2 kesat dorg tuh... baik lelaki mahupun perempuan same je skang ni... but not most of them la.. just part of them.. =)

anamizu said... BALAS

budak2 zmn skrg ni lagi dilarang lagi la yg tu la yg die nk buat sangat2..






luv,
cik ana :)

CintaKhadijah said... BALAS

bebudak skunk da maju. =="

rozeeta rashid said... BALAS

budak dulu, malu. budak sekarang makin "maju". yang bergambar seksi tu lagi lah tak tau nak cakap apa. ish3. *geleng2 kepala*

Addin said... BALAS

budak zaman sekarang memang dah advanced kan, huhu

husni said... BALAS

Berubah mengikut peredaran zaman la katakan...

محمد رازيق said... BALAS

salam aiez.. aku datang.. hehe.. btol tuh.. zaman kita dulu balik-balik komik doraemon (nobita, sizuka, sinyu, giant..), dragon ball paling tak pun shinchan.. zaman diorg ni dah ke lain.. yang advance, yang seksi2 tu diorg suka... huhu

Cikgu Fikri said... BALAS

hbat hebat..
sangat hebat.... :)

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

Budak2 zaman sekarangkan..memang adavance.. ;)

Akak dulu dah kerja baru dapat baca buku2 mcm ni..tu pun pinjam kakak punya..^^

EmpayarUtama said... BALAS

bapak budak pun ada gak hehe

cik ika said... BALAS

btol2..tp law ika kt kedai buku ika cri komik je..komik lawak kampus..dah kumpul dr jilid 1 lg..hik3

Delhomme said... BALAS

zaman aku dulu kalau beli maajalah hiburan tu terus kena tanya mak bapak 'apa faedah dan apa gunanya ??' ... nak beli yang 18sx jauh la sekali ...

aiEz said... BALAS

nani@hehe,pertama sudah...sama jer skrg ni nani,sama2 naik...tak semua,tp segelintir...

ana@yup,degilnya ya ampun..hoho

CK@lagi maju dr kita dulu...=='

rozeeta@ha,betul2..macam2 dah skrg ni..=='

addin@betul addin,addin jgn nakal2 tau,hee...^^,

husni@yup,tp kena ingat ada juga yg perlu dipellihara...

ajik@wasalam ajik,hehe..thx bro singgah...betul bro,kalau kita dulu tu la yg wajib jd koleksi,la ni dah ke lain...

cikgufikri@kalah kita..=='

sislily@err,yeke kak?tu la,bdk2 skrg..fuhh,mcm kat ats tu la..

empayarutama@err,hehe...;p

ika@pergh,mmg peminat sgt ni...aie nak pinjam?hehe...

delhome@bahan ilmiah takpa,hiburan mcm komik sekali sekala xpe,mcm 18sx minta dijauhkan...

CintaZulaikha said... BALAS

zaman dah berbeza kut, pekehal sgt lah kalau nak baca majalah..pastu apalagi..tiru3x...susah ati plak jadi mak bapak skrg bila dok mikir perkara cenggitu..humm

Faaein Talip Roy said... BALAS

budak zaman sekarang..

advance semacam..

dah tak ada rasa malu..

kita yang dewasa ni yang jadi malu..

eh.. dewasa kah kita?

YOUsoF said... BALAS

Benda dilarang tu la lagi diaorang nak cuba..


Memang berlambak buku² macam tu, ada yang longgok lagi..

fithriyani said... BALAS

terrbaek!!hee.betol3

Juliet_iRa~" said... BALAS

budak2 sekarang pon dah terpengaruh ngan bnda2 tu..mn gejala sosial x semakin berleluasa..huu

pss : nsb baik kwn dia tu tau malu ek..huhuhu

Lea Isnawi said... BALAS

budak2 skrg memang advace

Mya said... BALAS

salam aie. huu dak2 skang mg mcm2 peel ade.

ps: sory aie, entri haritu mya kena construct balik, tu yg xde tu heee

Namee Roslan said... BALAS

kita dulu baca doraemon, anak2 sidek, ujang..mmg tak kenal erti majalah gossip hiburan langsung. :D budak2 skang mmg la..em zaman anak2 kita esok lg dasyat. :(

aiEz said... BALAS

siszulaikha@tau xpe sis,sng sgt terpengaruh,memang satu cabaran mak ayah skrg ni nak besarkan anak2...

faaein@tu la awk,semacam jer tgk masa situasi tu...err,dewasa dah kot,jiwa jer muda mudi,ehehe...;p

yousof@tu la yousof,kat pasar malam pun sng2 jer berlambak jual buku2 macam tu..=='

yani@err,hehe...^^,lama menghilang...

ira@tu la,patut kena pantau dgn benda2 macam ni,malu2 sbb akk tu tgk semacam...huhu

lea@memang betul...

mya@wasalam mia,tu la macam2 jer rentaknya,patutlah aie tgk lps tu dah hilang,xsempat komen...hehe

namee@betul2,klasik tu,itu lah yg kita baca dulu...bdk2 skrg,masa depan tak tau lagi.merisaukan cabaran semasa...

CikGu Ma said... BALAS

dah lama tak lawat kedai buku....situasi berbeza..huhu...

Zul Fattah said... BALAS

zaman dah berubah... lebih daripada tu pun ada aiez.. tengok cd blue, biase dah bg mereka.. tak caye tengok r kes2 yg masuk akhbar.. budak skolah rendah rogol kawan sekelas.. apa kes?

p/s: nk blajar tomoi, mai kuala perlis, jadi adik seguru aku.. nak?

Fatin Mraz said... BALAS

ini semua hasil media massa..

=}

RinsyaRyc said... BALAS

Memang susah dunia sekarang smakin 'matang' atau terlebih 'matang'. semua 18 tahun ke atas.

cimOt said... BALAS

aku geleng kepala sokmo kalo tengok budak zaman sekarang..budak sekolah especially..advanced sgttt!!advanced yg positif takpe..ini sebaliknya!!

Alieza Dayasari said... BALAS

Cabaran buat ibu bapa dan guru.. itu lah...
jaga2 lah anak2 anda dgn baik..
jgn beri 100% kepercayaan.

yana-feehily said... BALAS

wah..novel ahadiat..dah lama tak baca ^^

pstt..dulu2 masa sekolah baca novel kenari ja..ada lagi ke publisher tu skrg ye...

Juliet_iRa~" said... BALAS

rsnya kan kita pon ptt tegur diorang kan..bia dioarang tau sikit...huu

tp kang nk tegur kata menyebok plak..lain la kenal kan..hee

adwafarahin said... BALAS

makin byk majalah2 pelik kt pasaran skrng..tak paham kenapa? -___-"

kajaharuna said... BALAS

budak2 kecik makin maju..
kene jaga budak2 ni.. saya pun ada adik kecik, takut jugak..

aiEz said... BALAS

cikgu ma@yup,lain dah skrg ni...macam2 ada...

FM@media massa jgk memainkan peranan benda ni...

rin@yup rin,yg tak matang pun nak jadi matang...=='

cimot@tau takpe,advanced ke benda lain,merisaukan..

alieza@yup,cabaran semasa seiring dgn tknologi skrg,ibu bapa kena pantau anak2...

yana@err,hehe..aie suka trilogi ni jer...pernah dgr tak baca klu tak silap,aie pun tak sure sbb zaman muda mudi dulu,hehe

ira@yup,bdk2 skrg ni kalau tgur mula jeling2..tp yg bdk 2 org ni sempat aie tgur2 kn...

adwa@demi keuntungan,persaingan...risau adwa...

kaja@tu la awk,aie pun ada ank sdara..selalu gak tgk2 dorg buat apa..jgn yg pelik2 sudah...

zul@tu la bro,ada jer bdk2 bwh umur tgk bnda2 mcm tu,tu yg jadi macam2 dah skrg...zul,ak nak jer blajar benda macam tu,tp tu ler ak kojer sini...huhu

Paris Lipton said... BALAS

kan kan zaman kite dulu2 stail bace komik doremon, ujang je...majalah mangga pon jeling dr jauh je, tp bace jgk dgn cover line ;)

Cik Jannah said... BALAS

budak2 zaman sekarang semua advanced.

DIEDA said... BALAS

Budak-2 sekarang kan . Ish ish ish .


Btw , cantik mug :D Haha okbye

nazirah said... BALAS

betul2 hari tu g mph ... niat nak carik novel pastu tgok dak2 remaja lelaki dkt satu rak majalah so lalu kat situ sebab da dpt carik novel yg nak dibeli n then nak bayar la dgr lak dorang kata errhh ayat yang mm ye la mana tak nye ble sekali jeling jer upenye dorang tengah tgok majalah playbOy erk aih..malu la.. huh bdk2 skrg lebeh hebat kan mmm

Hashira Yusoff said... BALAS

thats why pemantauan ibu bapa tu penting! duit yg diberi tu buat beli ape...parent I slalu tny, so smpai skrg takut lg nk beli bnda2 mngarut membzir duit. ini kn pulak mjlh mcm 2 yg mlmbak kt psran skrg. >.<

--> boookworm wanna be!

aiEz said... BALAS

paris@hehe,ader ler jugak jeling2..malu nak baca buku macam tu,tp sekrang jauh sgt beza...

cikjannah@yup betul tu...

dieda@ececeh,angkat bakul puji sendiri nampak?hehe

nazirah@kita pulak yg jadi malu,dorang sekarang selamba jer...=='

hashira@yup tu,kena ada pemantaun dr org tua...jgn dibiar sgt...lain jdnya

Alieza Dayasari said... BALAS

join lah contest kucing tu.. hadiah apa tidak ketahuan lagi.....

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates