December 20, 2011

Syukurkah Aku?...














Assalamualaikum,





Syukur masih bernafas lagi
Melihat sekitar alam sambil memerhati
Coretan ditulis dari hati kecil ini
Sekadar berkongsi cerita diteratak sepi

Melihat ke langit awan kebiruan
Jiwa yang sedang tertekan jadi tertawan
Siapalah aku tanpa kasihMu Ya Tuhan
Bagai orang yang seakan hilang pedoman

Lemah dengan segala dugaan
Sepanjang perjalanan dalam kehidupan
Tersesat  dalam sedar nikmat yang diberikan
Kembalikan aku dari jiwa yang kekufuran

Perilaku perlu sekata yang dikata
Bukan sekadar dibibir sahaja
Apa guna berkata cinta pada Dia
Sedangkan jauh dari kewajipanNya

Pada lafazku Allah Maha Besar
Tapi tindak tanduk banyak yang tersasar
Betapa sedarnya diri telah ingkar
Jangan kasihMu padaku semakin hari kian pudar

Selagi masih ada peluang dan ruang
Usahkan biarkan ianya terbuang
Kembali mencari jalan pulang yang dulunya hilang
Sebelum ajal datang menjemput pulang

Semalam sejarah yang telah berlalu
Esok dan lusa tak siapa yang tahu
Kerana itu adalah misteri bagiku
Apa amalan buatku sekarang itulah penentu



 *aie@ayie*



*sekadar nukilan buat renungan diri sendiri,mood jiwa-jiwa lagi...








32 comments:

adwafarahin said... BALAS

yg semalam jadi pedoman yang akan dtg jadikan cabaran utk jadi lebih baik

ssh atau senang kene bersyukur

ingat! tgk org yang lagi ssh dr kita,jgn tgk org yg senang dr kita..bru kita akan rasa nikmat bersyukur itu ^^

kajaharuna said... BALAS

nice la ayie.. :)
ade bakat jd saterawan ni..

Fatin Mraz said... BALAS

ikatan antara manusia dan tuhannya.
bagi umay islam, selain dirinya, Allah jua yang mengetahui apapun tentangnya..

...terkesan membacanya.. aie mmg berbakat menulis puisi..

nway, 'jiwa tertawan itu jua dengan izinNya' tanpa izinNya, macam mana kita buat pun takkan terasa..'nikmat itu'..

=}

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

Nice..kata2 yg sgt mendalam..

Moga Hari esok lebih baik dari semalam..^^

Anum said... BALAS

wow good entry

Cikgu Ma said... BALAS

rasa syukur kdg2 tak perlu pada lafaz, tapi pada i'tikad hati redha dengan qada dan qadar

cik ika said... BALAS

mendalam kata2 ini..:)

wanabee said... BALAS

salam tuan blog ..
wah..nice entri ..
maksud yang mendalam ...:)



jom singgah2 .

~SaL IjOu~ said... BALAS

mengatakan pada diri utk berubah mmg mudah, tp utk mengotakannya agak payah..ada saja unsur luar yg mempengaruhi..tp asal saja kita yakin pasti tiada apa yg mustahil..

smoga hari mendatang sentiasa lebih baik berbanding smlm~ =)

sarah said... BALAS

cantik karya kamu.....mari bertukar pendapat dengan karya saya pula

http://onlysarahrahman.blogspot.com/2011/12/karya-kerna-kau-adalah-hatiku.html

EZAN IDMA said... BALAS

Nice one. Love it. Syukur padaNyA

Haliza Run said... BALAS

beautiful!hehe semoga kita akan ttp bersyukur time ssh, senang, kaya, miskin..aminn

Qaseh Qistina said... BALAS

bersyukur masih berpeluang utk menikmati hidup ini..

nice.ada bakat sastera aie ni =)

teha said... BALAS

bersyukur laa dgn ape yg kita ade :)

miss silent said... BALAS

setiap hari, setiap insan melakukan kesalahan. tak kira kecil atau besar, tak kira sedar atau tidak..
yang paling utama, mohon PadaNYA agar setiap kekhilafan dapat digugurkan dosanya, dan setiap kebaikkan diterimaNYA..
kita? Ibadat wajib dilakukan, ibadat sunat diamalkan

Semoga kita sntiasa peroleh hidayah dari NYA.

@ Syima Raaif @ said... BALAS

awak tulis ke? sngt berbakat =)

aiEz said... BALAS

adwa@betul tu,jadikan yg sudah sebagai pengajaran dalam hidup,syukur atas segalanya...perlu ada dalam diri...^^

kaja@err,terima kasih awk..jauh sgt tu..=='

FM@yup,Allah Mengetahui segalanya...terima kasih FM,nikmat itu adalah darinya,betul tu..^^

sislily@terima kasih kak,insyaAllah..begitulah hendaknya..^^

sisanum@thanks..^^

CikguMa@yup betul tu,aie setuju sangat..^^

ika@err,sekadar renungan bersama...^^

wana@wasalam wana,terima kasih..sama2 kita hayati...^-*

salijou@yup betul tu,cubaan ada disekeliling dan perlu kesungguhan..tak ada yg mustahil..^^

sarah@err,terima kasih...^^

ezan@thanks zan,syukur padaNya..^^

haliza@aminn,syukur perlu ada agar tak jadi manusia mudah lupa..^^

qaseh@err,masih belajar mana yg kurang ni...^^

teha@yup betul tu..^^

ayu@insyaAllah sama2 perbaiki akan khilaf kita..^^,terima kasih ayu...

syima@yup,terima kasih..hrp tgur mana yg kurang...^^

grape_apple,Khairul_hafiez_kalim said... BALAS

terguris hati ni tatkala membaca puitis yg bleh mnyedarkan setiap golongan individu...masih ada pluang tuk kta merenung dan mmbetulkan serta mmbaiki di mana kerosakan yg terjadi dlm dri kta...insyaallah

Zul Fattah said... BALAS

bersyukur dgan nikmat Allah.. itu yg terbaik.. bagus aeiz

rozeeta rashid said... BALAS

setiap hari lebih baik. pastikan esok lebih baik dari hari ni. insyaallah. =)

Namee Roslan said... BALAS

bersyukur masih ada nafas dan ada peluang untuk hidup. cuma peluang tu kdg2 tak digunakan sebaiknya . kan ? :?

meisnani said... BALAS

wait for my comment? <---- perasan
*ok sila abaikan..


Begitu jua kata cinta dan sayang pada kedua ibu bapa? tapi buktinya?? mana?? semakin hari semakin ramai anak yg mengabaikan pesan ibu bapa... jika ibu bapa sendiri diingkari apatah lagi Tuhan sendiri kan?

Alieza Dayasari said... BALAS

Teruslah mencoret..
Sesungguhnya saya akan membaca... keindahan bahasa melayu... ini dia.

YOUsoF said... BALAS

Nikmat-Nya diguna setiap saat, tapi untuk mengatakan syukur mulut terasa berat yang amat. Patutkah begitu?


Sentiasa muhasabah diri, itu yang terbaik..

Juliet_iRa~" said... BALAS

wahh puitisnyaa...

bersyukur apa y ada..

berusaha utk capai impian..:)

cimOt said... BALAS

sekali jiwa..dua kali jiwang pula~~

tiga kali??

gila??

kah kah kah

anamizu kaito said... BALAS

terkadang MANUSIA sering alpa =.=





luv,
cik ana

aiEz said... BALAS

grape@insyaAllah,sama2 perbaiki diri mana yg kurang...^^

zul@insyaAllah,sentiasa bersyukur dgn nikmat yg diberi percuma ni,terima kasih sahabat..^^

rozeeta@insyaAllah,^^

namee@yup namee,kadang kita tak hargai peluang yg ada depan mata..

nani@yezza,hehe..yup yg tu betul juga,klu x takkan ada yg dihantar ke rumah org tua...

alieza@terima kasih liza..:')

yousof@memang tak patut,kdg ego dalam dri,angkuh buat rasa tak bersyukur padaNya...

ira@err,hee..syukur padaNya..^^

cimot@err,tak terkata...huhu

ana@yup betul tu...sedih

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

berjiwa sungguh...hehe

alhamdulillah...;)

amna said... BALAS

:')
segelinap di hati ni adakah rasa syukur yang dilahirkan ini benar2 datang secara ikhlas...

**::CIKNUURUL::** said... BALAS

cantik patah2 kata ayie dalam puisi ni,.kagum!,.hehe,.

Faaein Talip Roy said... BALAS

monolog diri + puisi yang best!!.. ^^,

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates