July 21, 2012

Walaupun Sekejap Cuma...











Tengahari tadi ada seorang lelaki india masuk kedai,belum pun sempat aku nak tanya apa,salam diberi...


“Assalamualaikum adik,sini ada print?
abang nak print la…”

“Err waalaikumsalam abang..
ada,banyak ke nak print?...”

“Ada dalam 8 keping nak print...”

“Err okeh sekejap ye abang...”



Pendrive dihulur,dan macam biasa fail yang nak di print aku tengok² dulu.Yela bukan apa kot ada senget² ke surat ditaip boleh aku betulkan..ada ayat typo pun aku baca mana yang silap.Satu² aku perhati..Penuh dengan senarai nama saudara baru..

Alhamdulillah,bertambah lagi umat Islam atas muka bumi Allah ni..

Dan seakan tahu apa yang aku buat,abang tu terangkan yang dia adalah orang yang diamanahkan untuk cari dan senaraikan nama saudara baru,untuk bantuan zakat katanya..

Sementara tunggu kertas nak di print..Sempat jugak aku bersembang dengan abang ni,katanya dah masuk tahun ke 4 dia menyambut Ramadhan.Katanya lagi,sebelum memeluk Islam bermacam dugaaan yang menimpa..hatinya tak terasa tenang,jiwa nya meronta seakan kosong.Semua apa yang di buat ada jer yang tak kena..Akhirnya hidayah ditemu..sehinggalah abang tu melafazkan kalimah syahadah..

Terkedu rasanya mendengar kisah abang ni..rasa seronok dan insaf juga timbul dalam diri,kisah abang ni punya dia berusaha mendalami Islam itu..Abang tu cakap,bila menjadi saudara baru ni jiwanya tenang..Alhamdulillah,itulah yang tak henti dia lafazkan sepanjang aku sembang dengan abang ni..

Yang kita sememangnya dilahirkan dalam keluarga Islam,tapi kadang tak mengamalkan ajarannya..hanya pada sekadar warisan namun amalan jauh dariNya..Allah,rasa insaf dalam diri..sedar diri ini kadang terlalu leka dan alpa dengan dunia..sedangkan saudara baru punya susah payah mendapat hidayah Allah..

Sedar tak sedar hampir 30minit jugak sembang dengan abang tu..leka sembang sebab cakap pun tfasih berbahasa,tapi lebih pada pekat loghat Perak tu yang seronok berbual,hehe..

sebelum balik abang tu ada pesan,kalau rasa tak tenang dalam diri,dekatkan diri pada Illahi,itulah damai yang sejati..

apa aku boleh kata,kagum pada abang tu...:')


*salam ramadhan semua,sama² kita perbaiki kekurangan diri...jadikan ramadhan kali ini lebih berkualiti,inshaAllah...

July 11, 2012

Jangan Tanya Semalam Aku...









Assalamualaikum,



fuhh akhirnya ada juga masa untuk menulis di teratak hati yang dah lama menyepi ni..sedikit perasaan aneh bila lama tak ketak-ketik papan kekunci mengadap belog..bukan tak mahu menaip seperti dulu,tapi hanya memberi ruang dan waktu untuk diri sendiri,cehhh...

tajuk jangan tanya semalam aku,macam tajuk apa² jer,bajet macam cerita emosi dalam duka jer,heh..okehlah berbalik pada cerita..masing² kita ada kisah silam bukan,kisah silam yang pedih,sedih dan juga yang manis untuk dikenang..itulah kehidupan,yang penuh onak dan ranjau kehidupan..manusia mana yang hidupnya yang tak hadapi cabaran,mesti ada punya...tipu kalau kata tak ada.

namun dalam setiap sejarah kisah silam dan masa lampau,tak semuanya indah bagi setiap orang...dan bagi mereka yang peka hal macam tu,seharusnya jangan lah pulak sengal ubi nak dok tanya sejarah silam orang lain dalam²..adakalanya diam itu lebih baik,dan bukanlah segala hal patut dikongsikan..

ya mungkin akan ada yang kata,lebih baik aku tahu sekarang dari aku tahu kemudian..tapi fikirkan balik,berapa banyak pula yang dapat menerima kekurangan setelah tau dari kisah silam?ada yang tak dapat menerima lalu menolak mentah² apa yang ada didepan mata.lagi² dalam sebuah hubungan itu sendiri.sekiranya tau akan buruk baik kesan dari sejarah silam,adalah lebih baik dirahsiakan demi menjaga hubungan itu sendiri.bukan cuba sembunyi mahupun lari dari realiti,tapi yang berlalu biarkan ia pergi.

kita manusia,bukan semuanya sempurna.ada salah silapnya juga.sekiranya merasakan diri terlalu mulia,menganggap hina akan sejarah silam orang lain,kaji pula pada diri.sempurnakah diri sendiri bila saling menyakiti dan tak menjaga hati?tepuk dada berikan jawapan jujur pada diri.terima pada kekurangan dan kelemahan orang lain.belajar melupakan dan memaafkan akan segala kisah silam.sedangkan pasir ditepian pantai berubah dek terkena pukulan ombak pantai,inikan kita manusia.yang penting insaf akan kesilapan silam dan belajar perbaiki akan kekurangan.

*sedangkan Nabi ampunkan umatnya,Allah juga mengampunkan hambaNya yang benar2 insaf inikan kita hanya manusia biasa yang tak punya apa...

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates