June 03, 2011

Fitnah?...



"eh ko tau,si polan aritu aku tengok dengan orang lain ni dah dengan orang lain pulak.."

"eh yeke?patut la aku jumpa hari tu dengan orang lain,ni mesti jenis yang macam-macam ni..."


Pernah ada dalam situasi macam diatas?kalau yang kata mesra-mesra gosip mesyuarat tingkap,hehe..Biasa kan mulut kita manusia,kalau menceritakan tentang keburukan orang lain,sangat lah tersebar dengan cepat,tapi cuba kalau ada kebaikan yang dilakukan,amat jarang sekali umtuk diperkatakan.

Gosip dan mesyuarat tingkap,mungkin kata tak salah kot sebab dapat mengeratkan sesuatu hubungan dan ikatan sesama kita.Yela,dapat bersama-sama beriadah bersama.Betul,itu kalau pada sesuatu yang berfaedah,tapi bukanlah pada sesuatu yang mengaibkan dengan menceritakan perihal orang lain.

Walau ada benda sesuatu yang betul tentang seseorang itu yang diceritakan,bukankah itu dipanggil mengumpat?menceritakan tentang seseorang dibelakang dan tanpa pengetahuan si polan itu sendiri.Dan jika sesuatu yang tidak benar dan diadakan pula dalam sesuatu cerita bagi menghangatkan sesuatu perbincangan itu pula disebut fitnah?Bukankah fitnah itu lebih bahaya dari membunuh insan lain?..



Tak salah berbincang akan sesuatu perihal,tapi bukanlah dengan mengaibkan dan menjatuhkan orang lain.Jaga ikatan kita sesama manusia,jangan dirosakkan hubungan sesama kita.Ingatlah,banyak sejarah keruntuhan sesuatu kaum itu disebabkan oleh fitnah itu..

p/s-soseh soseh..^^

20 comments:

Nur Ayuni said... BALAS

serius ayu pernah mengumpat.kejam seh.erk..

nak tambah. mengumpat juga terjadi apabila cerita seseorang itu benar tapi dia tak suka ceritanya dijadikan sebagai bahan perbualan. mula-mula mengumpat, lepas tu mesti terjadinya fitnah.orang kat suka tokok tambah perisa.. hee~jadi, elak perkara asas sebelum perkara buruk timbul.

aiEz said... BALAS

ayu-err kena dijauhkan lepas ni,heh..kita sama2 pernah buat silap,apa yg penting perbaiki kesilapan yg ada..

syrupmasin said... BALAS

betol2..jangan jatuh kan org laen dgn bukak aib dy..nnt kene btg idung kite balek..

Mss Ieza said... BALAS

klu pndai jge mulut..insyallah yg len pown bley jge :)

Nazihah@Jiha said... BALAS

salam sayyidul Ayyam :)

*jgn jadi ahli mesyuarat tingkap, ahli mesyuarat pejabat boleh hihi :)

aiEz said... BALAS

syrupmasin-betul tu,^^,..

mss ieza-setuju,insyaAllah akan terpelihara yg lain juga..^^

nazihah-salam sayyidul ayyam juga..:)

erk,hehe..itu tak apa..^^

nawal addina said... BALAS

jujr , nawal pon penah ngumpat -.-

err .. maaf tu bkn sng nak di lafaz

Awan Biru said... BALAS

Terbaik saudara.
Walaupun berdosa, namun ramai juga yang menjadikan aktiviti ini sebagai hobi.

aiEz said... BALAS

nawal-kita sama,takkan lari dari buat silap semacam ni..yup,maaf tu sukar sangat nak diucap bila dah buat silap..-,-!

aiEz said... BALAS

awan-terima kasih..^^,yup..mulut kita manusia,kadang suka bicara perkara yg sia2..insyaAllah cuba perbaiki kesilapan yg ada..

Nazihah@Jiha said... BALAS

apa maksud soseh-soseh tu akh?? tak fhm huhu

aiEz said... BALAS

nazihah-err,soseh2 tu maksudnya berbisik2 bila bicara..macam gosip,hehe..^^,

Nazihah@Jiha said... BALAS

oho..itu rupanya..hehe ok2^^ *bdk sabah tny* hehee

aiEz said... BALAS

nazihah-err,nazihah kan org sabah?nazihah la orangnye..^^,

Nazihah@Jiha said... BALAS

ya bah...hik2

aiEz said... BALAS

nazihah-err,hehe..tak pandai nak jawab..:P

Nurul Hidayah Rosli said... BALAS

HAHAHAHA! Perempuan dan pondan, kebiasaan. Lelaki, jarang jumpa. Hehe!

aiEz said... BALAS

dayah-aip!,jangan tak tahu lelaki pun ada juga,bila lepak2 sama2 lelaki..hehe..:P

| cik azeya | said... BALAS

ha ahlah. soseh tu ape.?

haha.

mak saye cakap kalau mengumpat nanti berdosa.

aiEz said... BALAS

cik azeya-soseh2 gosip2..hehe..

yup,betul kata mak tu,jangan amalkan..^^

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates