June 09, 2011

Lelaki Dan Dayus?...







Tajuk entry semacam jer aku rasa.Entry ini atas permintaan dari seorang sahabat yang ingin aku sampaikan dan kongsikan pada semua dalam blog aku yang serba sederhana ni.

Apa yang kita tahu,dayus ini apabila seorang lelaki memukul seorang wanita maka serta merta dia dilabel sebagai lelaki dayus.Dan ada yang mengatakan,dayus bagi seorang suami itu apabila membiarkan isteri itu berkuasa lebih dari lelaki yang juga ketua dalam sebuah institusi keluarga.Mengikut kata dan telunjuk kata isteri,itu jawapan yang akan diberikan apabila ditanya maksud dayus itu sendiri.

Tapi cuba kita luaskan makna dayus itu.Dayus juga bagi seorang lelaki yang tanggungjawabnya dalam keluarga sebagai pemimpin membiarkan apa yang terlarang dilakukan oleh saudara perempuannya ataupun ibunya sendiri melakukan perkara yang dilarang.Misalannya,seorang abang membiarkan adik atau kakaknya membuka aurat untuk dijadikan bahan tatapan orang ramai.Seorang ayah membiarkan anak perempuannya keluar tanpa ikatan dengan teman lelakinya,meskipun sudah bertunang.dan juga dayus bagi lelaki atau suami itu,membiarkan kecantikan seorang isteri itu dipandang oleh orang lain.Banyak sebenarnya huraian yang boleh didefenisikan lelaki itu sebagai dayus.

Berat dan besar sebenarnya tanggungjawab menjadi seorang lelaki ni,yang juga menjadi pemimpin dalam sebuah keluarga.Bukan mencuba menjadi budak dakwah,berlagak bagus nasihat pada kebaikan,tapi berpesan-pesan itu adalah satu kewajipan...

18 comments:

Nur Ayuni said... BALAS

betul.true. setuju.agree.
kalau kata dayus dalam kepala mesti fikir lelaki pukul pmpn. tapi luas sebenarnya.

tak senang jadi wanita, tak senang juga jadi lelaki. sama2 ada tanggungjawab. :)

aiEz said... BALAS

ayu-yup betul..itu yg kita fhm,tp makna luas..kita masing2 ada tnggungjwb..

Faez Rusni said... BALAS

dayus birakan isteri kuar rumah bukak aurat

aiEz said... BALAS

paeh-yup,itu salah satu darinya..

Fathullah Al-Haq said... BALAS

Saya stuju dngn entry kali ni.. dayus tu juga boleh diterjemahkan apabila si lelaki tidak menggunakan peranannya dngn betul, tidak kira lah dlm situasi mana skli pun.. Semoga beroleh redha Allah swt :-)

putra nuraliff najmie yahaya said... BALAS

senang bila bercakap tapi sukar bila melakukannya bhai.. memang benar dayus jika membiarkan tanpa ada rasa tanggungjawab. tetapi mudahkah nak melaksanakan seiring dengan entry diatas..????????? tentu sekali bukan mudah kan.?? perkataan menyuarakan memang enak sekali tapi untuk melaksanakan bukan mudah bhai.
wa bagi contohnya,"lu lompat dalam bara api tu bhai,alah bukan sakit sangat pon budak2 pon boleh lompat"
itu baru perkataan memang mudah untuk diucapkan. tetapi bila lu nak melakukannya berlari melompat melepasi bara api sudah tentu pon pikir 2-3kali untuk melakukannya atau lebih dari itu lu berpikir bhai..
wa bercakap berdasarkan pengalaman yg lalu.
dayus pengertian cukup luas untuk lelaki. kita sebagai lelaki dan sebagai khalifah/pemimpin rumahtangga haruslah bijak mengatur hidup dari dizalimi dan menzalimi kaum yg lemah.wallahualam..

aiEz said... BALAS

fathullah-terima kasih fath,beri pendapat disini..insyaAllah,begitu hendaknya..^^

aiEz said... BALAS

putra-memang mudah kata semudah yg diucapkan..kita juga diberi akal untuk memimpin,berpesan ke arah kebaikan..sesama kita saling mengingatkan..:)

NURUL AINI NORAZMAN said... BALAS

pendek cite lelaki yg x jalan kan tggjawab dia terhadap pmpuan diskeliling dia sama isteri,adik pmpuan,ibu boleh la dikra dayus,.

sbb sbgai lelaki dia sptotnya melindungi diowng bukan mmbiarkan,.
(^^")

aiEz said... BALAS

nurul ain-yup.itu ringkasan bg maksud entri diatas..;p

tu tnggungjawab dan amanah yg harus dipikul sebagai ketua dan pemimpin dlm keluarga..

diana said... BALAS

bila pukul perempuan je dah dikata dayus..
fahaman yang salah..
banyak sangt tengok drama melayu gini la jadi nya..
lelaki dayus apabila membiarkan perempuan2 yang dipertangungjawabkan kepadanya melakukan kemungkaran..
kalau dia pukul bini dia sebab bini dia ada hubungan dengan lelaki lain,itu bukan dayus..
bagus entry ni..
promote cepat supaya ramai yang buang fahaman bodoh depa tu..

aiEz said... BALAS

diana-yup,itu yg diterapkan pd kefahaman kita..terima kasih,insyaAllah sama2 kita..:)

Mss Ieza said... BALAS

thanks 4 the info :)

aiEz said... BALAS

mss ieza-err,sama2 kita...^^

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said... BALAS

Salam,

alhamdulillah..tindakan anda tepat sekali...sungguh berat tanggunjawab saudara lelaki terhadap mahramnya...

tidak mahu semua ini berlaku dan berlalu begitu saja..

terima kasih atas peringatan ini.

aiEz said... BALAS

pakcik lie-Waalaikum salam pakcik,sama2 kita berpesan sesama kita..terima kasih pakcik..

AL AZRUL said... BALAS

stuju sgt dgn pndangan bgini....
kdg kala org slah tfsir mkna sbenar dayus tu...

aiEz said... BALAS

al azrul-betul tu,definisinya luas..bukan sekadar apa yg kita fahamkan..^^

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates