June 13, 2011

Kita Adalah Sama...




Kita semua adalah sama,samakah kita?kalau sama mana pula nak beza lelaki dan perempuan?sebab semuanya dah sama jer..hehe.Okey,maksud aku kita semua sama,tak ada apa antara kita sesama manusia yang membezakan antara satu sama lain.Adakah adanya pangkat dan kekayaan yang berbeza membuatkan kita rasa ada perbezaan diantara kita?..


Aku berpesan pada diri juga,agar tak leka dengan apa yang ada.Tak perlu dibangga dengan pangkat atau kekayaan yang ada didunia semata.Nama atau pangkat apa yang membezakan kita itu hanya kehidupan didunia.Kita diuji dengan pangkat yang tinggi,bukan juga untuk menindas atau membezakan antara satu sama lain.Bukan untuk saling meninggi diri."Taklif Laisa Tasyrif" yang bermaksud tanggungjawab bukan kebanggaan.Satu kewajipan apabila menjadi seorang pemimpin dan jangan sekali disalah digunakan.Tanggungjawab sebagai pemimpin digunakan pada jalan yang betul,bukan untuk takbur menunjukkan apa bezanya antara satu sama lain.

Pangkat sebesar mana pun,bukanlah jadi kayu pengukur bagi membezakan antara kita.Harus diingatkan setiap amalan kita didunia ini yang membezakan kita diakhirat sana.Sedikit atau banyak yang membezakan kita semua.Dunia?hanya satu persinggahan yang sementara untuk mencari bekalan untuk dibawa.Itu yang benar-benar membezakan antara kita...





23 comments:

MissDT said... BALAS

agree! kite smua adalah sama :D

aiEz said... BALAS

missDT-yup,tak ada apa yg beza..:)

aremieroul said... BALAS

^^ agree..!

aiEz said... BALAS

aremieroul-err,thanks..^^

Miss Y and Her World said... BALAS

sama je kita semua ni. mati nanti masuk dalam tanah juga. yg bezakan cuma amalan je ;)

Earning Nuffnang Lebih Tinggi Dari Cik Epal !

aiEz said... BALAS

miss y-yup betul2 setuju sgt..amalan jer jd beza kiter kat dunia ni..xperlu nk bngga diri ke apa..:)

shiema sufian said... BALAS

nak dibuktikan yang kite semua same iala bile kite berada di padang araah semua berwarna putih. takde warna lain pon. tak mengira pangkat

aiEz said... BALAS

shiema-benar,diakhrat kita semua adalah sama..berbeza rupa mengikut pd amalan kita didunia ni..pangkat,hnya dunia semata..

Faez Rusni said... BALAS

ak suke..ulasan yang lebih mendalam...

aiEz said... BALAS

paeh-thanks bro..ak pun belajar dr ko paeh...sahabat ak..^^

misz athiqah said... BALAS

agree!!..semua manusia sama je..xkira bangsa..pangkat..rupa...warna kulit dll..asalkan kita masih bpijak atas bumi Allah swt..=)

salam..jenguk jengah anda di sni..=)

aiEz said... BALAS

mizs athiqah-yup,betul tu,semuanya sama..^^,

terima kasih jenguk disini..:)

nawal addina said... BALAS

manusia nie same je semua . yg membezakan ialah amaln yg kita bwak nanti .

aiEz said... BALAS

nawal-betul,setuju sangat..^^

Nazihah@Jiha said... BALAS

“Hormatilah manusia bukan kerana dunianya(rumah, kereta, pangkat), tetapi hormatilah manusia kerana akhiratnya”

aiEz said... BALAS

nazihah-benar nazihah,setuju sangat.. ^^

Nur Ayuni said... BALAS

permulaan entri yang baik sebab ada sedikit gurauan.hihi :)

nway, betul. kita ni sama je. takat nak riak sebab pangkat xda faedahnya. kita kena ingat, kat bahu kiri kanan kita ada malaikat, rekod setiap kebaikkan dan keburukkan. so, xperlu kot nak meninggikan hidung. nak merendah diri okei je. :) nice entri aiez :)

aiEz said... BALAS

ayu-err,hoho..haruslah ada gurauan,tahu mahu emo2 lg..ehe..:P

yup,setiap amalan dan perbuatan akan dicatit dgn apa yg kita lakukan..terima kasih ayu..^^

Namee Roslan said... BALAS

hidung penyek ke mancung ke..kita tetap manusia. :) takde apa yg beda. mungkin hati yg mmbezakan kita.

Mss Ieza said... BALAS

skong :)

aiEz said... BALAS

namee-err,hehe..betul tak ada beza antara kita..^^

ms ieza-yups..^^

puteraduyong said... BALAS

yang beza..hanya amalan kita kan...

aiEz said... BALAS

puteraduyong-yup betul tu,itu yg bezakan kita..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates