January 03, 2012

Akal Dan Amarah...








Assalamualaikum,


siapa dulu yang mulakan
siapa pula yang memegang kebenaran
siapa yang harus dipersalahkan
siapa hero yang harus dijulangkan

apa yang diperjuangkan
kalau sekadar hanya laungan
aku hanya mahukan keamanan
bukan kekacauan yang ditimbulkan

aku mahu bangsa aku
bersatu dan terus maju
bukan berpecah menjadi suku
saling bertelagah dari menjadi satu

ilmu didada jangan disalah guna
gunakan akal kuasa minda
itu anugerah yang Allah telah cipta
gunakan dengan sebaiknya

amarah diri yang ditunjukkan
masih ada jalan untuk diperbetulkan
gunakan jalan yang disalurkan
bukan dengan merosakkan keamanan

gunakan akal yang telah diberi
bukan ikut jalan sendiri
apa guna kalau berkelahi
akhirnya susah diri sendiri

jika benar ingin tunjukkan kuasa
tunggu bila tiba pada masanya
masanya tetap akan tiba
pilihan ada gunakanlah ia




31 comments:

anamizu kaito said... BALAS

bila da EMO+MARAH smua da x peduli ape dah.hish~







luv,
cik ana

rozeeta rashid said... BALAS

gunakan akal dengan sebaiknya. banyak cara lain yang lagi baik. =)

Nora Yusop said... BALAS

salam...entry trbaekkk.. trkesan pd yg brkenaan...:-)

Nora Yusop said... BALAS

salam
entry trbaek, awk..
pnya mksd mendalam..trkesan pada sesiap yg brkenaan...:-)

Nora Yusop said... BALAS

salam...entry trbaekkk.. trkesan pd yg brkenaan...:-)

Fatin Mraz said... BALAS

sebut pilihanraya ni..aishhh..jauh betul FM nak kena lik untuk buang undi.. huhuu..ni boleh mendatangkan marah nih..
heh heh heh =D

aie,
HAPPY NEW YEAR 2012!!

CekbOlat-bOlat said... BALAS

lelaki pnjang akal.. betul x?

cimOt said... BALAS

bila waras dikuasai gila,
apa lagi perang gerila!

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

bila akal tak diguna & amarah suda menguasi diri..beginilah jadinya..hmmm..

luahfikiran said... BALAS

SALAM,
ENTRI INI AMAT BAIK SEKALI . SYABAS, ADA MESEJ KEBENARAN YG DISAMPAIKAN . MOGA KITA DAPAT BERTEMU BUKAN DI ALAM MAYA

aiEz said... BALAS

ana@yup,betul..akal diberi tolak ketepi..^^

rozeeta@yup betul tu,anugerah dah ada guna dgn sebaiknya...^^

nora@wasalam awak,hee..^^

FM@err,sabar2..xpe berkorban,hehe...selamat tahun baru juga FM..^^

cimot@hehe,jangan diikut hati yg panas,sabar...^^

sislily@tu lah kak,semua tolak ketepi..sedih...

cekbolat@err,ada juga yg tak,hee..^^

LF@wasalam LF,terima kasih..ada sesuatu yg aie cuba sampaikan...insyaAllah LF,^^

EZAN IDMA said... BALAS

akal dpt kontrol amarah

Faaein Talip Roy said... BALAS

hurmm.. kadang-kadang.. mahu menegakkan kebenaran tapi tersilap cara..

ataupun

mahu menegakkan kebenaran..
tapi ada saja 'kuasa' yang menghalangnya.. [-__-]

YOUsoF said... BALAS

Bila nilai pangkat lebih mahal daripada harga perpaduan dan keamanan, kita yang di bawah terpaksa menerima akibatnya..

Fara E's said... BALAS

bila marah dah menguasai diri , kdg2 org yg berakal pun jd lupa diri , nauzubilah (:

Cikgu Ma said... BALAS

errmm,, pilihanraya =)

siapa pilihan kita kelak disoal diakhirat mengapa memilih pemimpin sedemikian...

aiEz said... BALAS

ezan@yup betul tu,gunakan sebaiknya...^^

faaein@yup caranya harus betul,ada landasan yg telah ditetapkan...kuasa tu ada,yg menghalang pun kena guna akal yg panjang utk mnghalang...^^

yousof@yup betul tu yousof,kita kena bijak dlm bertindak..^^

fara@yup betul tu,tu namanya nafsu..yg menguasai diri..

CikguMa@yup,sbb tu kena buat pilihan yg sepatutnya..kelak akan disoal disana nanti...

Alieza Dayasari said... BALAS

Karya pertama utk 2012.....
terus berkarya.....
im back..

Aki said... BALAS

Yo Bro, lama tak terjun sini!! ^_^.v.. ha ha ha.. Aki sibuk btul time cuti!! Ha ha ha.. Any, Selamat Tahun Baru Kalendar Masihi Bro!!

Juliet_iRa~" said... BALAS

nak pilih yang mana 1 ni...;p

selamat tahun baru..

aiEz said... BALAS

lieza@hee,ada mesej yg perlu disampaikan,terima kasih awk..^^

aki@thanks aki,singgah sini..seronok aki cuti semua,jeles,huhu...;p

ira@selamat tahun baru ira,pilihan terletak ditangan..^^

RinsyaRyc said... BALAS

wa... sajak ni... best sngt la.. mcm boleh hantar kt mana-2 penerbitan...

adwafarahin said... BALAS

guna akal fikiran ngan btl..ape yg membezakan kite dgn binatang ialah akal fikiran..bole tau mane btl atau salah so tepuk dada tanya iman :)

Faaein Talip Roy said... BALAS

"yup caranya harus betul,ada landasan yg telah ditetapkan...kuasa tu ada,yg menghalang pun kena guna akal yg panjang utk mnghalang..."

hurm.. betul2.. tapi.. hai entahlah.. kang cakap lebih2 takut ada pulak yang marah.. kan..kan..kan.. haha.

Juliet_iRa~" said... BALAS

hee..xnk pilih mn2 ;p

jgn mrh2 ea..eehee

nak blueberry cheese tart!;p

aiEz said... BALAS

rin@terima kasih rin,err rin,masih byk yg perlu diperbaiki..^^

adwa@yup betul tu,jadi renung2kan..^^

faaein@haha,tak sudah2 kalau lebih lebih2 nt..;p

ira@amboih,bila nak bg?hee...

Namee Roslan said... BALAS

asal ikhlas dan teguh..insyaAllah kita dapat kawal minda, akal kita :)

aiEz said... BALAS

namee@yup,betul tu..kena betul juga bila dalam situasi macam ni..^^,

FIFIEY LYCHEE MARATION said... BALAS

kalau boleh masa marah tu baik diamkan diri n jauh diri dari org.. supaya tiada siapa yang tercalar dan terluka di saat kemarahan kita melanda.

Hanih Borhan said... BALAS

Assalamualaikum...

Buat sendiri ni? Mantap!

Azza Azman said... BALAS

sedap puisi ni... ada bakat..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates