January 05, 2012

Muda Hanya Sekali,So Kita Enjoy!!...

*sumber google*




Assalamualaikum,






Tik tok tik tok,masa berjalan dengan pantas.Bagai keretapi api yang bergerak pantas menuju ke destinasi.Tapi itu dapat dilihat dengan mata kasar,sedangkan masa yang berlalu tak dapat dilihat dan tanpa disedari.Detik menjadi saat,saat menjadi minit,minit menjadi jam dan sedar tak sedar hari baru menjelang lagi.Jika masih dipanjangkan usia,ketemu lagi dengan hari yang baru.Bila hari baru menjelma,kadang pernahkah terfikir kenapa masih lagi bernafas untuk sehari lagi?.

Kebanyakkan dari kita hari yang berlaku sekadar berlalu macam tu jer.Tanpa ada pengisian dan dibiarkan kosong tanpa haluan.Rutin seharian seperti selalu,tanpa ada sebarang perubahan.Kalau dulu diri ini pernah alami usia remaja,bila umur dan mencapai usia 20 keatas ni terfikir dan merenung balik masa silam.Berapa banyak masa yang dibiarkan berlalu macam tu jer.Sedangkan tau masa tu sangat berharga tapi lebih utamakan perkara yang sia-sia.Orang kata umur 20 keatas ni muda lagi tapi bagi diri tak rasa macam muda pun.Sebabnya masa berlalu dengan pantas,semakin hari usia pula semakin kurang.

Masa muda remaja,tulah masa yang betul-betul sangat berharga.Berpesan juga pada diri yang mana pernah alami usia remaja,ingatlah masa muda hanya sekali.Mungkin ada yang kata masa muda ni lah kita kena enjoy bagai.Sebab nanti dah tua tak merasa nak buat semua benda tu lagi.Ye,memanglah dah tua nanti tak merasa buat semua benda tu,kalau dah umur dah lanjut nak enjoy bagai tak ke buruk rupanya.

Semua perkara masa muda ni nak cuba,darah muda.Perkara yang dilarang itulah yang makin nak dibuat.Bertukar pasangan,bersosial dan berseronok tulah perkara yang paling menarik untuk dilakukan.Tapi pernah terdetik dan terfikir tak,bila dah menjelang tua mengenang balik perkara lama tak ke rasa diri tu hina melakukan perkara yang sia-sia?.Berseronok sementara usia muda,selagi tenaga masih ada memang itulah perkara yang paling gembira.Tapi tak terdetik ke yang ajal yang datang menjelma secara tiba-tiba?.

Sekadar renungan bersama.Berpesan juga pada diri sebab tau diri ni pun taklah sebaik mana.Tapi selagi terdaya dan bernyawa berpesan jugalah sesama kita.Hidup dunia hanya sementara,keseronokan kalau dan meresap dalam jiwa memang sekali pun takkan pernah rasa puas.Tapi selama mana kita nak berseronok dan hanya sekadar mengejar dunia semata sehingga lupa ada yang kekal di sebelah sana.Berubah kepada kebaikan dan bukan sekadar mengejar keseronokan.Sebelum segalanya terlambat,ajal menjemput pun dah tak boleh nak sekat...

36 comments:

mohdhazlan Dreadlock said... BALAS

enjoy x pa ..jgn melampau batas ..:)
slmt thn br ..

luahfikiran ... mari kita said... BALAS

SALAM,
LF suka dgn para akhir tu.

Fara E's said... BALAS

mak kata mase remaja , budak2 makin galak , kne pandai jage diri la , hikhik

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

hargai & Gunalah masa remaja dengan sebaik mungkin...jangan sia2kannya kerana ia datang hanya sekali...menyesal kemudian tiada berguna..^^

Nalisa Syahira said... BALAS

takpyh tunggu tua , skrg ni baru 18 tahun pun dah menyesal sbb dulu byk buang masa utk perkara2 yg takde faedah .

محمد رازيق said... BALAS

assalamualaikum yie. setuju. ajal itu tidak kenal erti usia. smada 10,20,30 tahun dan sterusnya... ajal itu ketentuan-Nya. jadi buat sehbis baik selagi hayat dikandung badan. pesanan bersama. nice entry yie!! syok aku baca.

Zul Fattah said... BALAS

mana best ayi hidup tanpa cabaran? kalau boleh aku nk lakukan semua benda di dunia ni (tolak benda maksiat).. mungkin lpas ni.. lpas aku berjaya.. haha

RinsyaRyc said... BALAS

hehe.. masih muda jugak nih~

Aki said... BALAS

Cool Bro!! Ye, memang perlu enjoy, tapi kena tengok batas2 tertentu.. tapi mencuba tak salah.. :-p ha ha ha..

[PCL] said... BALAS

selalnya bila dah tua2 baru nak sedar, insaf ..tu pon lps dgr tazkirah..tu pasal la kena mula dari awal merapatkan diri dgn ilmu2 agama...enjoy ada batasnya.

rozeeta rashid said... BALAS

alasan muda lagi tu memang tak boleh nak diterima. sebab belum tentu kita hidup lama. belum tentu sempat tua.

cimOt said... BALAS

layan laa lagu hujan-muda

Cik Yuyu said... BALAS

hidp kena nnnnnnnnnnnnjoy! hepi2 slaluuuu tau! :)

aiEz said... BALAS

hazlan@yup betul tu,kena ada pada batasnya..salam tahun baru kembali..^^,

LF@wasalam uncle,err terima kasih uncle..^^

fara@ha betol sangat la tu kata mak,hee..

sislily@yup betul tu kak,nt dah tua baru menyesal,tu pun kalau sempatlah...huhu

nalisa@ha,jadi sama2 beringat ni muda lagi kan...

ajik@waalaikumsalam ajik,yup bila2 pun kan,sama2 kita berpesan ajik selagi mampu..terima kasih sahabat..^^

zul@err,yang baik takpa zul..yg tak elok tu dijauhkan..hehe

rin@amboih,jgn siakan rin...^^

aki@err,risiko tanggung sendiri..hehe..;p

PCL@betol tu pcl,selalunya macam tu lah,ni pun aie dah terasa tua ni baru nak beringat..huhu

rozeeta@yup betol tu,kalau dtg mnjemput bila2 pun boleh...

cimot@err,hehhe...

yuyu@err,baik tp ada batasnya...^^,

Paris Lipton said... BALAS

er, errrr rasanya dh puas hidup gila2 dulu, skrg semakin matang *ehem
dh try belagak matang tp member sume perlekehkan kata bdk manja!
*xsupportive lgsg!
skrg try nak komen pnjg2 plak. tp slalu komen kelaut je...wuaaa

Alieza Dayasari said... BALAS

hidup hnya sekali....nhihihii.....
taaa daaaa...

Ieja said... BALAS

enjoy enjoy jugak tapi jangan enjoy sangat..nak enjoy pon biar bertempat...kan kan kan?jangan buat benda yang sia2 masa muda...peaceeeee! ^_^

aiEz said... BALAS

paris@sama2 aie pun bila nak jd matang kata eceh konon,grrr..bg ler sokongan skit..err,xpe aie suka,hehe..^^,

liza@yup,err apa tu?hoho...

ieja@betul tu,sokong sangat2..^^

Fatin Mraz said... BALAS

whatever it is..
enjoy today..
u'll never be younger than you are
at this very moment!

p/s:enjoy ni subjektif-mebi like doing things that we love to do..

anamizu kaito said... BALAS

REMAJA=DARAH MUDA.. jaga2 la =P








luv,
cik ana

CekbOlat-bOlat said... BALAS

ada batasnya ! tpi bepuasa dlu.. beraya kemudian.. =D

EZAN IDMA said... BALAS

itulah yg dinamakan pengalaman

Mya said... BALAS

walau apa pun, kena terus berjuang untuk dunia serta cari bekal untuk ke sana. huuu..

ps: salam aie. sory mya lama tak berkunjung sobs...

ciK LyndaWawa said... BALAS

selamat tahun baru jugak..=]

Cikgu Ma said... BALAS

entry akak hari ni dengn tit tot gak..hehe

**akak muda berkali-kali..nak tau petua???

http://qurratulain-pagaremas.blogspot.com/2012/01/drama-yang-realiti.html

Umie Artoqiemie said... BALAS

kata2 kau kat dalam entry ni macam kawan aku :)

aiEz said... BALAS

FM@yup terlalu subjektif,cuma yg ni aie lebih tekankan pd yg terlarang..hee..^^

ana@yup betul tu,semua nak cuba..yg dilarang dijauhkan..^^

cekbolat@err,blur..=='

ezan@yup pengalaman sebuah kehidupan..^^

mya@yup kena ada seimbang dunia dan akhirat,wasalam mya..tak apa mya,lama mya tak on9..

lynda@salam tahun baru kembali..^^.

cikguMa@err berkali-kali?hehe terjah akak..^^

umie@ye ke?kenalkan kat aie...hee..^^

kajaharuna said... BALAS

masa muda, banyak2 buat amalan baik.. :)

aiEz said... BALAS

kaja@betol2,tp banyak nak enjoy je..sedih,=='

EmpayarUtama said... BALAS

Ada juga pengalaman masa sek menengah dulu yg x semua orang dpt rasa hehe. Dan pengalaman2 tu mengajar kita lebih dewasa

Namee Roslan said... BALAS

enjoy pun ada batasnya. then nk kena tahu juga tu,..muda tu smpai umur berapa ?? kalau 70 tahun kata muda dan masih nk enjoy..itu ada masalah kot. haha

Faaein Talip Roy said... BALAS

selagi nikmat itu masih ada..

selagi itu rasa puas itu tak kan cukup..

terima kasih bagi peringatan ni..

semakin tambah usia.. semakin dekat dengan kematian..

aiEz said... BALAS

empayarutama@yup betol tu bro,tu yg mematangkan kita hari ni...

namee@err tu tak sedar diri tu namee,hehe

faaein@yup betul tu faaein,aie pun pesan kat diri sendiri gak..kdang selalu leka...=='

Juliet_iRa~" said... BALAS

blh enjoy tp dgn pkara y berfaedah..enjoy ape..:)

remaja muda belia mmg selalu leka..kena sll diingatkan kan..heee

Hanih Borhan said... BALAS

Nice sharing! Something to be pondered upon...

Muhasabah muhasabah...

Azza Azman said... BALAS

enjoy enjoy sangat tapi beringat... sebab sekali ni lah kita kena jaga jaga kan..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates