June 16, 2014

Memang Suka Bergaduh Eh?



Assalamualaikum sebagai pembuka bicara..eceh ayat,heh..

tajuk macam lain macam jer kan,macam nak cari pasal jer,haha..takde lah baca dulu sampai abis barulah komen kan,jangan baca separuh jalan dan komen..lagi pun entri ni takde lah panjang mana pun pendek jer..hehe

kenapa aku buat tajuk entri macam tu?kemain jer tajuk nak gempak..haha..okeh serius,balik pada topik..sekadar ajak berfikir bukan nak mencari pasal ke apa..perasan tak kalian kita ni suka berbalah dan suka mencari gaduh antara satu sama lain?perasan tak?..

contoh?

kalian perasan tak tiap kali ada sesuatu isu dimainkan..contoh bola misalnya..haa ni punya kes sampai berpukul-pukul kita semua..fanatiknya lain macam,semangat kenegerian masing2 punyalahlah berkobar..negeri tu kata negeri ni,sana kata yang tu dan yang lain-lain..wehhh,kita duduk satu malaysia lah,apa pasal gaduh-gaduh ni semua?penatlah,team ni gaduh team sana yg sana salahkan yang ni..tak boleh ke nak berdamai?

lagi?

kalian perhatikan pulak kalau isu bangsa..okeh aku takde nak rasis ke apa,pada aku semua sama jer..bangsa ni salah kan bangsa tu,dan yang sana kata bangsa ni macam-macam..tolonglah..kita ni satu negara la weh,mana kata semangat satu malaysia yang muafakat tu?cer cerita aku sikit..

lagi dan lagi?

politik,haaa kes ni pun satu hal jugak..masing-masing pun gila kuasa kan..aku tau politik dan kehidupan memang tak dapat dipisahkan..even dalam islam pun politik dan agama itu memang satu cabang yang sama jugak..kalau takde politik dalam islam mudahlah berlakunya rasuah dan masalah2 lain..haa tapi sekarangnya isu,perhatikan..aku serius dan pelik kenapa hal ni takde kesudahan?bukankah kita memimpin negara yang sama dan perlu ada permuafakatan dalam bangunkan bangsa dan agama?ni tidak masing2 kata masing2...ni yang buat aku sedikit terkilan,sedangkan hal ni dari aku kecil lagi kenapa kita saling bermusuhan?.

lagi dan lagi dan lagi?

isu bangsa..pada aku bangsa kalau terlebih angkat bangsa pun tak boleh jugak..sedangkan kalau perjuangan Islam tu sendiri lagi utama..ni tidak,bila politik mesti kaitakan bangsa..sedang kalau yang beragama Islam itu sendiri bukanlah pada bangsa semata..tapi pada bangsa lain pun ada Islam jugak..sedih der...serius aku sedih..

lagi?

banyak lagi isu nak tambah tapi karang kata aku berjela pulak..tapi serius lah,kenapa kita takde muafakat dalam segala hal?..mungkinkah sebab kita dah terlalu lama hidup aman,jadi kita saling bergaduh dan bercakaran?

aku masih menanti jawapan.

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates