September 17, 2011

Yang Lelaki Tu...

Di suatu petang...



"u sehari berapa kali semayang meh?.."

"err,lima kali satu hari..."

"tapi kenapa meh saya punya kawan,tengok dier tak ada pun semayang..boleh ker macam tu?...

"err,mungkin dier uzur...

"apa itu uzur?.."

"maybe dier period...sebab itu tak boleh semayang..."

"laki ada period jugak meh?.."

"err.."
*perbualan terhenti disitu...*


Bagi wanita memang ada kelonggaran dalam hal solat ni jika datang keuzuran,bagi yang lelaki memang tak ada alasan untuk melalaikan solat.Jadi jangan bagi seribu alasan untuk menunaikan kewajipan yang dah ditetapkan.

Jika orang yang sakit pun tak tinggal solatnya,inikan kita yang sihat tubuh badan.Jangan kerana berada dalam kesulitan baru nak beringat dan kembali mengenal tikar sejadah,tapi bila suka semua jadi macam endah tak endah.

Solat tiang agama,jangan dipermudahkan ia.Perkara yang pertama yang bakal disoal di sana amalan solat kita didunia,jadi berhijrahlah sebelum ajal datang menjemput tiba...

entri tiga kupang..=,=

16 comments:

kjaharun said... BALAS

solat lima waktu..
sehari semalam...
itu kewajiban...
yang di perintah kan...


cantik gambar masjid tu...

Nur Ayuni said... BALAS

lelaki adalah ketua keluarga. solat itu tiang agama.
tanpa tiang, roboh la ia.sama la juga keadaannya,jika tiada ketua yang sepatutnya. erm..

nice pix. :)

Namee Roslan said... BALAS

em ada je non muslim tanya namee. kenapa u tak tutup aurat? nnti tuhan u bakar you woo buat dosa tak tutup kepala. em namee xtau nk jwb apa. serious. hati ni mcm dah rasa tp entah..

aiEz said... BALAS

kaja-betul2 kewajiban yg diperintahkan,thanks awk..hee..:)

ayu-betul2 setuju sgt,jd kena ambil berat hal mcm ni...

namee-err,insyaAllah namee..akn terbuka suatu hari nt..ayie yakin namee boleh..:),ayie pn bkn baik sgt namee,jnji ada niat utk brubah,,insyaAllah dipermudahkan...

Paris Hilton (M) said... BALAS

same2 kite ke ]ln Allah...

Miss Dolce and Gabbana said... BALAS

yeah..entri yang agak menginsafkan sebenarnya.Tanggungjawab lelaki serba serbi berat.Kalau solat pun tinggal nampak sangat goyah tiang agama dia.maaf if terasa.mengingatkan diri juga.Peace no war yaww :))

Awan Biru said... BALAS

Tiga kupang? Mana ada tiga kupang entri ni. Ringkas tapi padat.

InsyaAllah, semoga Allah membantu kita semua dalam perjalanan menuju kepada-Nya. Amin.

Farhana Jafri said... BALAS

haih, smpai org non pun tegur, mmng wt malu je la.. diorang pun tau pe yg ptut ngn yg x.. sbb org mcm tu la ssah non yg lain nk trtarik ngn islam..

**::CIKNUURUL::** said... BALAS

perkara pertama mndirikan rumah,.msti nak ade tiang nya,.sama jugak dgn solat,.perkara pertama yg perlu ada dlm kehidupan seorang muslim,.kalo xde solat,bukan muslim la namanya,.



ayie,thanks ek komen entri 4 kupang CN,.hehe,.kite up sket,jadi 4 kupang,.huhu

Zul Fattah said... BALAS

aku pun..masih liat lg nk bangun subuh.. kalau dah terlepas.. rasa bersalah sangat.

Eyka said... BALAS

gua insaf..sebab gua laki..sob sob..
-.-

aiEz said... BALAS

paris-sama kiter insyaAllah..:)

miss dolce-yup,mmg sgt2 berat jd prkara mcm ni jgn diambil mudah,err xtrasa sama2 kiter brkongsi idea,berpesan pd kebaikan..:)

awan-err,terima kasih..insyaAllah,asal niatnya baik segalanya dipermudahkan...Amin..:)

farhana-tu la sampai kena tgur,ptt kiter yg muslim kena bg contoh dan tnjuk betapa indahnya Islam tu sendiri..

ciknurul-yup,betapa pentingnya solat tu bg kiter yg muslim ni..
err,sama2..hehe

zul-err,kena alarm jwbya ni..hehe..mmg akn rsa bersalah dlm diri..

eyka-senget,hehe..;p

Mya said... BALAS

marilah melaksanakan kewajipan kita =)

Terbang Bersamaku said... BALAS

hurm..dulu mase keja ngan company yg owner dia non muslim, bila sy tnye bos ade ta tempat utk sy solat..
then bos tnye, org ISlam kne solat bape kali? sbb dia tak penah nmpak pun pekerja dia yg Islam solat..
mhuhuhu..

Faaein Talip Roy said... BALAS

peringatan yang bagus dilakukan selalu.. solat itu penting.. bila tak solat.. rapuhlah diri itu.. moga sentiasa ingatkan akan kewajipan solat ni.. InshaALLAH.. ^^,

syakey said... BALAS

solatlah sebelum anda di solatkan. huhu

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates