April 16, 2011

Chenta Tapi Selalu Bergaduh...




Dalam bercinta ni memang menjadi adat kalau ada yang tersalah sikit dah merajuk-rajuk.Merajuknya pulak sampai berhari-hari,nak pujuk guna cara tu tak layan,nak gunakan cara ni tak jalan.Pening jugak dibuatnya..

Kalau macam cerita diatas ni lebih pada nakkan perhatian,tak salah kalau inginkan perhatian dari si dia tapi janganlah sampai nak merajuk lebih sangat,jenuh nak memujuknya.


Macam mana pulak kalau bercinta asyik selalu jer bergaduh?sikit punya masalah pun nak jadi isu,bertekak bagai nak rak mengalahkan perang dunia.Akhir gaduh bila dah tak tahan sangat minta putus,tengah marah segala benda keluar.Ungkit mengungkit itu ini,dan penutupnya masing-masing tak mahu mengalah.


Bila dah terlepas cakap menyesal dengan diri sendiri,kedua belah pihak ambil jalan damai.Saling bermaafan dan bercinta kembali.Masing-masing dah ok semula,tak lama lepas tu ada buat silap lagi dan cakap benda yang sama,tiap kali bergaduh ungkit lagi.Kedua belah pihak tak ada sikap saling tolak ansur.


Putus dan couple semula, seakan tak ada kesudahan,masa bercinta lebih banyak gaduh dari yang elok.Wajarkah teruskan lagi hubungan yang ada?sebab kesefahaman tu langsung tak ada.Sikap tolak ansur dan ego dalam diri yang masing-masing tak mahu mengalah.


Betul kata hatinya sayang tapi selama mana mampu untuk hadapi benda macam ini.Walau sekalipun kata orang cinta itu buta tapi jangan sampai menjadi buta dalam menilai mana yang baik untuk diri sendiri.Selalu rasa tak ada keserasian,berbincang berbaik lepas tu berulang lagi masalah sama.


Entri ni lebih kepada tanya pendapat,cerita ni bukan cerita aku.Cerita dari seorang kawan yang inginkan pendapat,harap dapat membantu..terima kasih..


12 comments:

p4ktani said... BALAS

wow is good post kawan thx

Anonymous said... BALAS

"camni. senang je. deme tu, xjumpe lagi yang betui2. esok, da jumpe yg betui2, taula deme nak berkasih sayang dgn cara yang betui. sekian :D"

Oh.,btw.,
ayie kate tadi, kalo 'dia' (seorang kawan yang inginkan pendapat) adalah lelaki, maka-nya, rezeki terpijak untuk aku! HAHAHAHA

* malu nak taip balik. jadi, copyPastaa(ni
mesti teringin nak ko banjer makan pasta ni)
je. maluuu..maluuu..maluuu :P
* sumenya adalah gurauan okeyh . peace! ;)

CintaZulaikha said... BALAS

baik tak payah bercinta klu asik nak gado2..buhsn~~

aiEz said... BALAS

Anonymous-hoho,thx komen bg pndpt..

CintaZulaikha-dah cakap masalah macam ni,tapi susah nak cakap..(cakap lebih2 xboleh sbb dier bce kt cni gk nk taw pndpt yg laen..)

Faez Rusni said... BALAS

gado2..ad orng kata asam garam kehidupan..x gado bkn cinta namanya..hahaha
xde seri org kat..bkn ak kata taw..hahaha

Azariah Kamis said... BALAS

hm...nk komen pa ekh??

bg aza..elok dlm ssuatu phbungn tu ada psfhaman antra 1 sma lain..mcm aza..msg2 fham prasaan,prngai msg2...gdoh pon cma 5 min ja..plek kan?

elok la fham psangan kta tu sndri...

Anonymous said... BALAS

pd pndpt aku..jika t'jd mslh sperti ni slh sorg perlu amik jln p'yelesaian..xleh pntingkn diri sndiri..jika asyik b'gaduh n baik smula n b'gaduh blk..aku rase diorg tdk m'punyai keserasian antra 1 sma len..ini bru b'cinta lum kwin lg..kalo dh kawin terus-terusan jd mcm 2 gak lg berat..berpisah wat smntra waktu adlh lgkah yg t'baik..mungkin dgn b'pisah wat smntra akn m'beri pgjaran n peluang antra 1 sma len utk menilai & m'guji sejauh mna rase kasih,cinta dan rase lebih m'hargai psgn 2 sndiri..dan dlm mase b'pisah wat smntra 2 gak..amikla peluang sbgai seorg islam solat istiqarah..insyaallah kekusutan yg kite alami akn t'jwp dgn m'dpt p'yelesaian yg baik..allah selalu m'guji hamba2nye..kite mampu berusaha,berdoa n bertawakal..kalo hasilnye baik itulah jodoh kite..tp kalo sbaliknye mungkin de hikmahnye..dan ade yg lebih baik menanti kite d kemudian hari..insyaallah..

aiEz said... BALAS

Faez Rusni-betul tu,sedangkan lidah lg tergigit,inikan pulak kapel2..hehe,org kta ye,ok2..thx bg pndpt..

Azariah Kamis-yup btol tu,kna ada persefhman antara stu sma lain.dlm kes kwn ni,kiter lak jd xphm nengoknye..hoho..ni bru dgr gdoh 5min jer,hoho..thx bg pndpt,taw kwn bce sume komen2 kt cni..

~aku dan die~ said... BALAS

sebek2 ea jgn la gado sme ade tym berchenta o da kawen..sesekali xpe..tp jgn selalu..klu selalu t,,akn membwa kod kruntuhan rumh tgge :))

Cinta said... BALAS

mmg ada kwn sorg mcm ni..slah ckit gduh cm perang dunia ke 3 trcetus,kdg2 gduh tnpa sbb pun..kluar abis ayat kurang di ajar mcm B*B*,pegi mampos,pegi cri jantan lain tp lpas 2 cri balik..rekod dorang ptus tu dh mngalahkan ketebalan novel harry potter =_=
pnah jgk jd mcm ni pnca :-
1-tak serasi
2-ego
3-sikap xmatang si dia
4-kongkong,king control
5-mcm bdk2 (paling tak suka )

putra said... BALAS

kalau sorang xmulakan xkan jadi benda nih.. kalau maaf cakapla kalau buat istikharah kalau diri sendiri yg bersalah mmg tetap bersalah.. nak tentukan jodoh apa lagi kalau perangai nauzubillah min zalik... istikharah nih hanya orang berhati suci bersih melakukannya. kalau sifat manusia sekarang nih xkirala laki or pompuan semuanya sama jer 2x5=10
kalau solat tonggang terbalik kalau hati hitam xguna solat.. bagi aku solat istikharah nih hanya untuk org jujur jer.. org yg hati kaudu nih persetanla..
kalau sendiri punya kesalahan dah terbukti pastu nak mintak pada Allah.. konon2 nak tunjuk diri tu bersalah depan Allah supaya Allah ampunkan dy maybe dy ampunkan tapi ingat..!! dy juga maha melihat dan maha mendengar setiap kata2 yg dilafazkan...!
masalahnya sekarang nih kalau seorang xbuat hal xakan menjadi macamni..
cakap memang mudah nak kotakan janji cukup susah.. sebab apa??? sebab mmg dah dilatih macam tuh dari dulu2..
aku bukannya baik sgt aku pon xperfect.. tapi aku xsuka cara orang munafik menipu orang yg telah berbuat baik keatasnya, bukankah dalam islam sendiri kita di ajar supaya tidak mengecewakan orang lain..??? kenapa dilakukan lagi ??
walhal solat mmg cukup dijaga lima waktu sehari semalam..!!
tapi buat jugak.. kalaulah zaman jahiliah aku tinggal mmg aku dah penggal kepala penipu,munafik xkirala laki or pompuan..!!
jahat2 aku xpernah aku mempermainkan perasaan org lain..!! tapi kenapa orang yg "ALIM SANGAT" dok buat macam tuh??? xtakut dosa ker bila buat macam tuh..???
mana otak yg Allah berikan tuh xdiguna pakai kejalan yg di redhai..??? sekarang nih jika sesiapa membuat aku kecewa aku aku hadiahkan balik rasa kecewa aku samada kasar or pon halus...!! puas aku bersabar tapi sampai bila aku boleh bersabar...?? segalanya dulu aku pendamkan bila aku terluka..
kalau dy nak alim sangat kene ubah cara dy tuh baru boleh buat solat istikharah...!!
kalau x, sia-sia saja buat.. akhirnya kecundang.. pernah 3 file or 3 cerita dalam kes syariah aku ambil dari member aku.. ada seekor minah nih ada masalah dgn pasangannya tapi mmg dy mengaku dy bersalah dalam hal tu dan buat solat istikharah akhirnya dy putuskan dgn pasangannya dan berkahwin dgn org lain.. apa yg dy dpat selang 2tahun berkahwin dy bercerai dgn suaminya.. atas sebab apa?? baru dy mengaku kesalahannya pada orang yg dy kecewakan dulu pada kadi.. mungkin ini yg di namakan pembalasan di atas muka bumi.. sebab suaminya bermain curang dibelakangnya..sudah tertangkap beberapa kali oleh pengawai agama..
nah..! senang aje kalau nak orang baik pada kita jangan kita kurang ajar dulu pada orang yg benar2 mengharapkan kasih kita.. kelak akan jadi pada diri sendiri...! wallahulam..

aiEz said... BALAS

terima kasih pada semua yg berikan pendapat yg ada..kawan yg dlm dilema kat atas tu pn ader bca setiap dari komen..setiap dari komen ada benarnya,pada kwn yg membaca komen yg ada dapat buat keputusan dgn sebaiknya..sebab ini adalah tentang masa dpn diri sendiri..syg ada batasnya,chenta berpada-pada..tu jer pesan..

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates