April 02, 2011

Kebahagiaan Yang Dicari..




"Dah besar nanti kamu nak jadi apa?"
"Nanti dah besar saya nak jadi orang kaya cikgu"

Kelas pun ketawa dengan jawapan yang didengar..

Teringat balik masa aku kecil dulu,itulah jawapan yang diberikan pada soalan ditanya pada aku.Jawapan yang mengikut pada akal seorang anak kecil diwaktu tadika.Antara cita dan impian yang tak tahu aku nak bezakan.Indah sungguh ketika itu,melihat dunia dari sudut berbeza dari pemikiran seorang kanak-kanak.

Tak semua dari kita yang beruntung kerana dilahirkan dalam serba ada.Pada yang kurang berada pasti ada impian untuk menjadi orang kaya yang ada wang nilainya berjuta.Begitu juga aku,punya impian yang semacam itu dalam mengejar kesenangan di dunia tika kecil dulu.Tapi aku juga bersyukur sebenarnya dilahirkan dalam keluarga yang sederhana,dengan kesederhanaan itu aku belajar mengenal erti kesusahan mencapai apa yang diinginkan.

Teringat aku pada pesan seorang tua,punya harta banyak bernilai kesemuanya.Merendah diri dalam segala cara,mudah mesra dengan sesiapa sahaja tanpa kenal kedudukan setiap insan.Miskin atau kaya baginya semua orang adalah sama.Baginya nilai kekayaan yang ada tidak bermakna jika hidup tidak bahagia.Hidupnya sentiasa dalam kesepian dan sering keseorangan sehingga akhirnya dia di dunia ini.


Benar jika kita punya harta walau banyak mana pun,ada juga yang tidak mampu untuk kita miliki.Ketenangan dan kebahagiaan yang dicari itu adalah sesuatu yang tak mampu dijual beli.Pesannya sebelum pergi,usah terlalu mengejar duniawi mencari apa yang ada disini hanya satu pinjaman.Apa yang diungkapkan tetap dalam ingatan dijadikan satu pengajaran dalam kehidupan..



4 comments:

Unknown said... BALAS

soklan yang sama aku ditujukan
setelah mendapat keputusan SPM neyh...
apa ak nk jadi?
apa course ak nk ambek?
haha, pening2....

see my blog
http://princemiruljr.blogspot.com

aiEz said... BALAS

Mirul-hehe,kena ambil course yg betul2 minat ler..sbb ni mse dpn,so setiap kptusan kne wat dgn sebaiknya..^^

CintaZulaikha said... BALAS

ckit kpala~~

aiEz said... BALAS

CintaZulaikha-err knapa?

Free Blog Theme and Templates