April 09, 2011

Penghijrahan..




Penghijrahan,kalau ditanya mesti ada yang bagi macam-macam jawapan.Ada yang akan bagi jawapan perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan ada juga akan memberikan makna perubahan dari sesuatu perkara yang kurang baik kepada yang lebih baik.

Penghijrahan yang aku nak ceritakan kat sini tentang sesuatu yang kurang baik kepada yang lebih baik.Sekadar bercerita dari keadaan sekeliling aku.Selalu aku katakan dalam entri sebelum ni,yang kita sebagai manusia takkan pernah lari dari melakukan kesilapan.Kita adalah hamba,dan kita selalu diuji untuk menilai ketabahan kita dalam menhadapi segala apa yang ada tika kita masih didunia untuk bekalan disana.


Dan ada diantara kita yang cuba untuk berubah kepada kebaikan.Namun tak semua dari kita yang dapat terima apa yang kita cuba lakukan.Bukan semua macam tu,tapi ada segelintir dari kita yang tak suka melihat perubahan seseorang tu kepada kebaikan.Sebagai contoh,kalau sebelum ni keluar kemana,pakai ketat segala,pakai dedah banyak mata sekeliling melihatnya.Tiba satu hari ditemukan hidayah berubah dan tak lagi pakai macam tu dah.Orang sekeliling pasti ada yang mengata jugak,walau kita dah berubah.


Mulut manusia,memang banyak ceritanya dan kita tak boleh paksa orang terima apa perubahan yang kita lakukan.Ada jer yang tak kena dimata.Berubah untuk kebaikan pun ada jugak yang mengata dan tak suka.Melihat pada keburukan seseorang lebih dari menilai kebaikan tanpa melihat pada diri sendiri.

Pada yang dikata,walau apa pun yang orang cuba katakan,abaikan.Kerana kita berubah kerana apa?keranaNya atau kerana keadaan sekeliling kita?jangan terlalu mudah untuk mengalah dengan kata-kata orang.Asalkan niatnya ikhlas untuk berubah sudah cukup,kerana Allah mengetahui apa yang tersirat dihati kita.

2 comments:

zis said... BALAS

ahakzzz..

bukan senang nak berhijrah..sebab berhijrah ni memerlukan kekuatan mental yang sangat2 kuat..so kepada sesapa yg berjaya berhijrah tu zis ucapkan tahniah laa sangat2..

najmi^^ said... BALAS

setuju dngan bro.. nice la

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates