April 24, 2011

Kemaafan...





Sebagai manusia ego tu memang ada,tak kira lelaki ataupun pun perempuan.Ego lelaki terlalu tinggi?mungkin.Bila dah lakukan kesilapan agak susah untuk meminta maaf.


Aku pun kadang kalau dah buat satu-satu kesilapan tu,agak susah untuk melafazkan kata maaf tu.Bukan niat sengaja untuk tak minta maaf atas apa yang dilakukan,tapi menunggu masa dan ketika yang sesuai untuk melafazkan kata maaf .Tapi akan tiba ke waktu yang sesuai tu untuk minta maaf?selama berapa hari?makan minggu?sebulan dua?..


Kalau nak ditunggu selama mana masa tu hadir,percayalah takkan datangnya masa tu.Kerana syaitan tetap akan menangguh masa yang sesuai untuk kita sesama manusia berbaik semula,kerana pepecahan sesama kita adalah yang kemenangan baginya.Mesti pernah dengar kan kalau kita sesama muslim 3 hari tak bertegur sapa kan dah kira berdosa baginya?.Inikan pula kalau pergaduhan dan perselisihan faham yang berpanjangan selama beberapa lama.


Lagipun,tenang ke hati tu rasa kalau diri tu sentiasa berasa bersalah dengan apa yang dah dibuat?tak kira siapa benar ataupun tidak.Menang atau kalau siapa yang minta maaf dulu tak menjadi hal,kerana ia melibatkan hubungan kita sesama  manusia.Selagi masih ada masa dan ketika,minta maaf dengan apa yang telah dilakukan.Takkan jatuhnya maruah diri andai mengaku akan kesilapan diri.Bukakan hati,sucikan diri.Usah saling mementingkan diri sendiri,dengan memutuskan ikatan yang dah ada.Kerana kemaafan itu adalah sesuatu yang indah..

22 comments:

anismelon said... BALAS

hoho...so kalo rase kite yg salah..terus minta maaf erk..anis xsuke kot dibelenggu rasa bersalah..selagi xmaafkan selagi toh la org toh akn dpt msg yg same..maaf maaf maaf..tp biar la bertempat..xsalah tp kne minta maaf..mmg na kene nie..weee..:)

***alah..xsuke la verification nie..leceh..buang buang..weee..nie pendapat anis je tau..anis pernah kene tegur..:)

nur afiqah said... BALAS

wahai en ayie.
aku agak terasa jugak lah dengan entri kali ini sbb sekarang nih aku ada lah tengah bergaduh dengan mmbr aku. tapi en ayie, dalam kes aku. aku rasa aku dah cuba rendahkan ego aku nak berbaik. sbb aku rasa aku cuba memulakan semua perbualan walaupun dia yang sebenarnya bersalah. (mungkin aku bersalah juga tapi ntah)namun. kalo respon hanya dari sebelah pihak. xboleh jugak en ayie. namun apa pown aku akan cuba jadikan entri ini sebagai salah satu pengajaran dalam hidup aku.

aiEz said... BALAS

anis-yup tu la..mmg selagi tak minta maaf selagi tu rasa berslh jer..thx tgur anis sal verification ni..^^

afiqah-sebenarnya benda ni mmg jadi pada dri sndri baru2 ni,sbb tu luahkan apa yg dah jadi kat sini..tak apa,xslhkan rendahkn ego dlm diri ..kita beralah,berikan masa kt member lg seorang tu utk berfikir..bnda mcm ni mmg ambil masa utk jrnihkan balik gduh2 smua ni..insyaAllah lepas ni baik smula..

QASEH MANSYA said... BALAS

baca entry nie...

ada entry terbaru kat blog saya
jom baca

atiey azha said... BALAS

ohh . hal ni memang pernah terjadi dekat atiey . salah atiey . nak minta maaf tapi takut orang tu tak nak maafkan atiey . memang rasa tak tenang sebab dia kawan atiey . bila tak bertegur tu , aish ! tak sukaaa .. alhamdulillah , atiey beranikan diri dan semuanya selesai ..

gadis cun said... BALAS

setiap hari sblm tido kita mestilah muhasabah diri dan memaafkan semua kesalahan orang lakukan kpd pd hari tersebut dr menghindari hasad dengki.....

Orkid Edyliyne @ OrkEd said... BALAS

dulu OE selalu guna pekataan 'sorry' dekat kawan OE bila dah rasa OE ada buat salah...
tak kiralah dalam apa keadaan sekalipun...
tapi bila kawan OE cakap, 'jangan selalu cakap sorry sampaikan perkataan tu lansung tak membawa makna apa-apa'...
lepas tu OE berfikir dulu sebelum nak cakap sorry..

aiEz said... BALAS

qaseh-trima kasih baca sini..^^

atiey-yup,masing2 pernah terjadi penglman mcm ni..alhamdulillah segalanya selesai..sme gk dgn mslh yg aie yg ni..

gadis cun-betul tu,muhasabah diri sndri..trima kasih..^^

OE-betul,kdg kalau dah selalu sgt buat silap dan selalu sgt smpai dah tak ada mkna lg...kdg buat slh dgn sengaja,permainkan perkataan maaf tu sendiri..

diana said... BALAS

ada jugak yang kat mulut kata maaf..
tapi bila datang peluang nak balas dendam tu
terlupa yang kita dah maafkan dia..
hahahahha

aiEz said... BALAS

diana-mmg ada manusia yg mcm tu,yg pnting hati kena ikhlas utk memaafkan seseorang..^^

Miss Shikio said... BALAS

sgt menusuk kalbu..

manusia terlalu ego untuk mnta maaf sbb dikatakan menjaga standard!!

aiEz said... BALAS

jue-betul tu,takkan jatuhnya maruah diri sesama kiter klu mnta maaf andai terslh kata..ego yg mnguasai dri,jd mcm ni..

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said... BALAS

yeszz..gud advice tu...bermaafan dan ingat mengingatkan...semoga dapat keberkatan hidup ini.

[p@kcikLie]

Eyka said... BALAS

eyka sokong !! suke :) eyka tetap mintak maaf..tapi org tak maafkn juga...tapi eyka dah maafkn dia..takpe2..kena senyum kan awk!! :)

aiEz said... BALAS

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] -sama2 kiter,insyaAllah..terima kasih..

aiEz said... BALAS

eyka-betul tu..takpa..yg penting kiter dah mulakan dlu,bg masa utk smua ni..yup,senyum2..^^

Eyka said... BALAS

^________________________^ *okei tak cmni?? hehe:)*

aiEz said... BALAS

eyka-haha..senyum lebar tu nmenye^^

Faez Rusni said... BALAS

aiez: huhu..xpe..no hal bro..same kte nak naik..blog ko bnyk pengisian...
huhu

aiEz said... BALAS

faez-yup..ak still baru lg dlm dnia blogging ni...sme2 tnjuk ajr ok..thx beb..

Nay said... BALAS

yup .. kemaafan perlu ada dalam diri memasing :)

aiEz said... BALAS

nay-betul tu..yang penting mesti dtg dgn hati yg ikhlas..^^

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates