April 05, 2011

Bila Dah Cakap...

"Alah kalau aku buat jahat pun kau apa kisah?kalau aku mati pun kubur lain-lain kan?"

"Memang la kubur lain-lain der,aku cuma ingatkan kau je..Kalau kau tak nak dengar tak apa..Aku dah cakap kan.."

"Kalau ye pun kau susah apa?Aku buat dosa mati mati aku yang tanggung.."

"Memang la,dosa kau yang tanggung.Tapi kau kena ingat kalau kau mati nanti,siapa pulak nak mandikan kau kalau kau dah mati?"

Terkedu.....


Macam tu la bila ditegur bila dilarang untuk buat benda yang salah.Macam-macam jawapan yang dijawab semula.Orang tegur untuk kebaikan tapi nak naik angin satu badan.Ada jugak orang macam ni..*haish*


Hidup ni kata seorang kawan kena saling berpesan-pesan.Kalau dah nampak benda tu dah memang terang buat salah takkan nak sokong lagi apa yang dibuat.Faham,tak semua boleh terima apa yang kita nak katakan tapi kalau sebolehnya cuba dengan kata yang lembut dulu.Jangan terus marah macam tu jer,ye la hati ni kalau terus secara paksa bukan boleh terima apa yang dikata.


Jadi kena la cakap berlembut dulu,kalau dia tetap tak nak dengar apa yang kita cuba nak sampaikan terpulang sebabya kita dah cuba sampaikan apa yang nak dikatakan.Tapi tahu sebagai seorang manusia ni walau sekeras mana pun dia cuba degil tak nak dengar apa yang dikatakan,tapi dalam hatinya tetap rasa bersalah dengan apa yang dilakukan.Tahu benda tu salah tapi kadang iman ni lemah dalam melarang benda yang salah dibuat

Aku bercerita dari pengalaman orang sekeliling aku.Aku pun kadang-kadang buat silap dan bila ditegur ada jugak egonya dalam diri yang tak suka ditegur orang lain.Aku pun bukan manusia yang sempurna,ada juga buat silapnya dan belajar untuk menerima kritikan yang datang untuk berubah kepada kebaikan..

5 comments:

CintaZulaikha said... BALAS

yer idop mmg kena banyak berpesan2..sb tak mau terjerumus ke arah pkra yg salah~~

aiEz said... BALAS

CintaZulaikha-betul tu,sma2 la kiter eh..kot de wat slp bgtau..^^

kocix! said... BALAS

saye lah yg olweys make new mistake!har3..

aiEz said... BALAS

kocix!-err..xmo buat lagi da..hehe^^

zuerasaif said... BALAS

sbb tue lah akak ssh nk tgur bf akak...die tue ego nye tinggi melangit...

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates