October 01, 2011

Ha,Kan Tak Elok Fitnah Tu...



"assalamualaikum,hai awak..."

"waalaikumsalam,err awak..."

"saya jumpa awak ni nak minta maaf dari awak.."

"maaf,sebab apa?awak tak ada buat salah dengan saya pun..."

"err,betul ke tak ada?
tapi kenapa tiap kali berjumpa awak mesti masam muka dan tarik semacam jer kat saya?..."

"err,mana ada awak..."

"tu macam tadi awak macam nak lari jer dari saya,
saya buat salah ke?...
kalau ada yang saya tak sedar buat awak terasa dengan saya,
saya minta maaf..."

"baiklah saya cerita...
awak ada cerita apa-apa tentang saya pada kawan saya ke?

"hah?cerita apa?kawan awak yang mana satu?..."

"kawan tempat saya kerjalah...
awak ni pun..."

"oh kawan awak yang tu eh?
tak ada cakap apa pun awak...
kenapa eh?..."

"tak adalah,
dia kata awak ada cakap pasal saya pada dia,
so dia cerita balik pada saya,
yang awak burukkan saya..."

"ha?
yeke?
patutlah selama ni awak tak tegur saya,
awak dah salah sangka ni...
nanti saya nak jumpa dia,
tanya depan-depan..."

"eh,
tak payahlah awak...
nanti saya gaduh pulak dengan dia..."

"la,
tadi awak kata kawan awak cakap saya cerita hal awak pada dia..
masa bila saya buat macam tu,
tak ada pun awak..."
tak ada sebab pun...

"yeke?
saya yang terlalu dengar cakap dia,
tanpa usul periksa tanya awak balik...
saya minta maaf ye awak?..."

"err,
awak tak ada buat salah apa pun awak,
jadi tak perlu minta maaf..." ;)

"saya pun selalu dengar orang cakap pasal kawan saya ni,
tapi saya tak percaya,
ni kena pada awak pulak..
awak jadi mangsa..."

"err,
tak apa awak..
abaikan...
kita kawan?heh..."

"eleleh,bukan kita memang dah kawan ke?gedik..."

"errr,
nak melawak pun tak boleh.?.."

"yela,saya gelak..."
''ha,ha,ha..''
*gelak bunyi satu-satu*

"err,
macam tak kelakar jer?..."

"memang pun,"

"err..."
*tak terkata*


Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” 

Jadi untuk mengelakkan dari berlakunya salah faham selidik dahulu dari mana asal dan puncanya.Kerana fitnah dan berburuk sangka jadi punah hubungan silaturahim sesama manusia.

*Macam-macam sifat manusia ni...=..=!

22 comments:

kjaharun said... BALAS

wow!! bahaye ohh fitnah2 ni..

yes! kene siasat dulu tu ade baik nye :)

Ku Azhar said... BALAS

aiyookkk!!!!!!!!!!!!

Rosalia said... BALAS

ish2. manusia ni kalau dh x ske mcm2 dia buat. minta dijauhkn lah sifat mcm ni.:)

Umie Artoqiemie said... BALAS

nampak sangat dia bersalah disitu..
orang salah selalu takut.

Penyu said... BALAS

aku paling benci orang yang bermuka-muka camni. dah selalu sangat aku kena macamni. disebabkan org cakap belakang, semua kwn2 aku lari. huh! aku ingatkan dah takde lagi dah, tapi still kencang duk sembang belakang pasal aku.

#aku sngt emosi kalau berkaitan cakap belakang.

LiLy @ MumMyQiStInA said... BALAS

Tak baik fitnah2 nih..
memfitnah sama juga spt membunuh.. ^_^

yen(toka ziizokukuto) said... BALAS

penah jugak kena macamni,,,tapi yg citer blakang tu bos sendiri,,tak boleh buat apa la,,,tapi yg lain buat2 layan je,,bos la kan,,,semua dah paham,,,harap dia sah berubah,,amin,,hahah aku lak dok emosi haha

Saiazuan said... BALAS

ragam manusia :)

umUMRA said... BALAS

Fitnah depan2..adei...

RinsyaRyc said... BALAS

ada mesej halus yang cuba disampaikan ^^

itulah dia, fitnah lebih bahaya daripada membunuh ^^


http://bulatmata.blogspot.com/

Fara E's said... BALAS

haaaaaaaaaaa ;p

Miss A said... BALAS

nice entry :) kalau la sume insan kat dunia ni tahu dosa memfitnah tu macam mana besarnya, sure aman je dunia ni kan? huhu

adan said... BALAS

fitnah.. jangan main2 dengan fitnah beb.. bahaya... ia melibatkan hidup seseorang..

Namee Roslan said... BALAS

mulut orang bisa tau membawa binasa. sebab kalau menyampai2 cerita ni akan membawa sampai fitnah. manusia cepat terpengaruh even kita tak tau kebenaran cerita tu.

adan said... BALAS

rasanya aku dah komen entri ni.. asal tak komen aku tak keluar er?

aiEz said... BALAS

adan@ada2,google g msukkan kat bhgian spam komen tu..senget jer,=..=

ILA HonEyBuNNy said... BALAS

tu la.kadang2 pening jugak dengan ragam manusia neh...

kerana mulot badan binasa...ehhehe

Nur Ayuni said... BALAS

salah sangka.. tak baik untuk kesihatan.hahaha. gagah kerana berani bertanya. itu harus diamalkan oleh semua :)

Ariena Hisham said... BALAS

Pernah jugak dapat macam ni. Memang boleh jadi gaduh woo :'D Nauzubillah lah kan.

#Jom usha entri saya pulak :D
Link: http://nurulariena.blogspot.com/

Saiazuan said... BALAS

jgn jadi seorng yg naif mempercayai suatu fitnah! dosa fitnah lebih besar dr brzina!

Faaein Talip Roy said... BALAS

tu lah.. tak elok sesangat..

rozeeta rashid said... BALAS

fitnah membawa padah. kawan pun boleh jadi musuh.

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates