March 13, 2011

Gurauan?Biar Kena Pada Caranya



 Assalamualaikum dan salam sejahtera..^^


Rutin biasa aku bangun pagi subuh on handphone cabuk dulu,tengok kot-kot ada tak mesej yang aku dapat,biasanya malam aku sebelum tido off handphone dulu.Sebabya sebelum ni aku dah banyak kali terkena dengan kawan-kawan aku diaorang buat miskol 2 3 kali kat,bila aku dah sedar tanya balik kenapa dengan selamba bagi jawapan,"sajer,gurau-gurau jer la"*arghh tensen tahu*.Dah la aku ni kalau dah terjaga susah sikit nak tidur balik,berjaga la aku sampai menunggu subuh.Pagi pergi kerja macam dah mamai jer rasanya,macam nak sekeh-sekeh jer orang yang buat gurauan macam tu*grrr,geram* 

 Berbagai cara kalau nak bergurau asalkan kena dengan cara dan masanya.Kalau dah gurau dengan cara macam tu,siapa pun boleh geram jadinya.*sabar jer la*.Dan seperti kebiasaanya,pagi tadi on handphone dapat mesej dari seseorang yang aku kenali meninggal dunia.Pucat darah aku rasa,mana tidaknya semalam elok-elok jer aku jumpa orang tu,dan sebelum tidur pun sempat lagi berborak dan berbual dengan orang yang sama.Lepas tu dapat pulak mesej cakap dia dah tak ada,sangat-sangat terkejut dibuatnya.

Beranikan diri dengan tangan yang masih mengigil aku mendail nombor empunya diri.Talian berjawab dan seakan terdengar suara yang aku kenali itu,ya Alhamdulillah dirinya masih lagi ada.Bila ditanya kenapa bergurau dengan soal kematian?,jawapan hanya sekadar untuk melihat akan beratnya sikap mengambil berat akan seorang sahabat kepada sahabatnya.Agak tidak kena cara gurauannya,sekadar untuk menguji aku tapi bukan dengan cara begitu.

Banyak lagi bahan yang boleh dijadikan gurauan,tapi jangan sampai gurauan yang boleh menyakitkan dan buat orang terkejut macam hal kematian segala.Gurauan yang melampau pun bukannya elok sangat pun,mana yang tak tahan kena gurau macam ni boleh jadi lain pulak nanti.Aku pun berpesan pada diri jugak,bergurau pun biar berpada-pada,kena pada tempatnya dan waktu yang sesuai.


Terima kasih sudi baca..^^








6 comments:

gadis_biasa said... BALAS

suke entry yg nie..sbb sy pon pnah kena..
Tuhan je lah yg tau...sedih gile,,dahler org yg kononnyer meninggal tuh,sy sllu buli so kirenyer x smpat minta maaf..hhuuhuhu bangang punya gurauan..

aiEz said... BALAS

gadis biasa-thx,yup tahu xpe..pnya la sy terkejut pg td..dapat tau,maen2 jer..xsemua owg boleh trima gurau mcm tu,xkne gaya n cara..hoho

unieMARKS :) said... BALAS

sya pun pernah . dia hntr msg gurau cmtuh . mg tk bca habis tkan smpai bwh laa . trus tny btoi ka . then dy kta tak baca smpai bwh la tuh . cek msg balik . just kidding . ceht

aiEz said... BALAS

uniemarks-sama2 la kita terkena,jgn kita buat kat orang msg yg sama macam tu sudah,jd lain pulak nt..^^

gadis_biasa said... BALAS

hehehe opkoslah x buat..eiii kang org yg tekena tuh kena sawan ke, sakit jantung ke,,ha..kiter gak yg susah...die lak yg mati..miahahaha

aiEz said... BALAS

gadis semasa-teet,haha..tu baru btol2..naya jer nt,:P

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates