March 25, 2011

Bila Kita Berbicara




"Der agak-agak la nak kata aku apa-apa pun wei,bodoh la kau ni"

"Ala,rilek la bai,aku cakap main-main jer pun"

"Otak kau sial.."

Perbualan diberhentikan disitu...



Mesti ada diantara kita bila berbual dengan kawan-kawan,lepas tu bergurau cakap benda yang tak sepatutnya.Niat dihati tak membawa apa-apa maksud yang sebenarnya,sekadar suka-suka bila berbicara.

Nampak seakan menjadi perkara biasa dalam perbualan.Bila ada tersalah cakap sikit mula la keluar ayat yang tak sedap didengar.Orang yang dengar pun seakan jelik bila mendengarnya.Nak pulak kalau lepak ramai-ramai,gelak sakan kuat-kuat lepas tu mencarut-carut.Tapi bila bercakap tak nampak pun macam marah,sebenarnya hanya bergurau.Dah jadi kebiasaan pulak pada diri masing-masing,seakan bangga dapat menuturkan kata semacam tu.

Ye mungkin bagi setengah orang bagi pendapat,"alah gurau jer pun.." atau "emo lebih la dia ni,semua tak boleh".Tapi kan tak manis didengar oleh orang lain.Adab dalam pertuturan semakin lama semakin hilang.Dari kata-kata pun orang dah dapat menilai kita ni jenis macam mana.Macam mana orang nak hormat dekat kita kalau kita pun cakap entah apa-apa.

Kadang-kadang bila berbual dengan kawan-kawan diri seakan tak sedar,dan ada jugak terkeluar cakap benda yang tak sepatutnya.Tapi kita diberikan akal yang waras,sebelum berkata fikir dulu baik buruknya.Bila difikirkan tak ada gunanya bila cakap semacam tu.Panggil orang dengan panggilan "bodoh,sial,mangkuk" segala dah jadi macam doa pada mereka yang dikata tanpa menjaga hati pada siapa yang mendengarnya.Ingat apa yang dikata,setiap butir dalam bicara adalah satu doa.Jadi berpada-pada bila kita berbicara pada sesiapa.

Aku pun berpesan akan diri aku sendiri agar sama-sama menjaga dalam apa yang dikata.Kadang-kadang aku juga terleka,dalam sedar aku alpa.

5 comments:

nora said... BALAS

aku n kawan2 aku tak borak guna word2 tu pun
Ooo lupa pulak, kitorg kan perempuan, perempuan kan ayu, sopan santun, baik budi pekerti manede guna word2 tu semua, lallalala ^^

ENTRY HOT : Beku

aiEz said... BALAS

nora-err,hehe..de gk knl yg ckp cmtu,tp xsmua..jz segelintir jer..hoho..~^^

wazir maskterz said... BALAS

oowh itu macam kah..kah..kah

Awan Biru said... BALAS

Terima kasih saudara atas nasihatnya.
Kerana mulutlah badan sendiri binasa.

aiEz said... BALAS

awan-sama2,mana yg baik kita ambil sama2 manfaatnya..^^

Yang Ada Di Apesal...

Free Blog Theme and Templates